Biltemas sand - vilken färg?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hedde73
    • February 2007
    • 91

Biltemas sand - vilken färg?

Har nu svängt i frågan om sand till att kanske ge mig på det betydligt billigare alternativet, Bitemas blästersand. Frågan är dock, vilken färg är det på den, är det vanlig traditionell sandfärg så att säga (brun/beige) eller är det någon annan färg.
    Om jag inte skulle välja den så är jag sugen på vit sand, men är lite orolig för hur grön den blir av alger, inte så snyggt, sen går det väl inte att "dammsuga" sand heller? Hur gör man då lättast rent sanden?
    Funderar också på om man skulle ta svart sand o blanda den med lite större vitt grus, men har inte sett någon bild på det någonstans så jag vet inte om jag vågar chansa.
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

biltemas sand är lite åt det gulbeiga hållet...iaf min...

men den mörknar efter ett par veckor....

Alger ?....vad är det för något ?

Det är lite halvknöckigt att "dammsuga" sanden om man bara har en slang.

Men om man har en PET flaska i ena änden så bör det inte vara problem.
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Amaro
      • January 2007
      • 1709

okej vi börjar med färgen, det är som strandsand ute på semester orter, ljusbrunt men mer åt beige hållet. Riktigt snyggt.

Vit sand ska du nog inte ha, jag hade vita stenar förr, små kornigt grus dvs, blev grönt och fult. Biltemas blästersand är mycket snyggare och "renare".

det är inga som helst problem att slamsuga då man har sand, håll bara insuget 1cm över sandtäcket så sugs all skit upp och sanden stannar kvar. Ibland får man dock med sig lite sand in i hinken, men det häller man bara tillbaka.

Det bästa med sanden är att skit inte går mellan sandkornen, allt stannar kvar på sandbädden. Du ser alltså vart det är skitigt och behöver slamsugas, samt att du inte behöver gräva runt i sanden.
      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

Kommentar

• hedde73
        • February 2007
        • 91

Jag har en sådan där typ bottensug, med ett stort plaströr i ändan. Funkar det?

Kommentar

• hedde73
          • February 2007
          • 91

Förresten, vilken grovlek skall man köpa, såg att det fanns två olika.

Kommentar

• MattiasL
            • September 2006
            • 1479

Köp den grövre... Men jag har sett blästersand i påsar på biltema som är mörkare än den brukar vara. Det skiljer tydligen ordentligt mellan likadana påsar!

Annars är rådasand från Woody mycket bra om man vill ha lite grövre än biltemas superfina. 75kr för en stor säck.
            Qui audet adipiscitur!

Kommentar

• hedde73
              • February 2007
              • 91

Hur skall man gå till väga när man fyller på vatten om man har sandbotten, skall den så att säga vispas runt lite, så att det inte blir några luftfickor?
              Måste sanden sköljas? Har hört massvis med olika teorier.

Kommentar

• CrillePille
                • February 2007
                • 233

om du kollar mitt nya akvarium så har jag Biltemas 0.7-1.0mm i det... ja hade samma i mitt gamla kar, och jag har inte märkt någon färgskillnad alls på mina 6 säckar sammanlagt...

Kommentar

• Morgan71
                  • November 2007
                  • 114

Även jag har Biltemas blästersand, jag måste dock påpeka att man kan se att det "kryper ner" lite alger i sanden med tiden. I min sand har det bildats små klumpar med algliknande "gojs". Dessa klumpar syns fram i från en bit ner i sanden (inte så snyggt). Jag brukar gräva runt lite i sanden innan vattenbyte så att det mesta "gojset" virvlar upp så jag kan suga med det i slangen.
                  Annars måste jag säga tt det ser väldigt bra ut med Biltemas sand.

Jag sköljde inte ur sanden innan jag hade i den i akvariet och det gick hur bra som helst. Ett tips är dock att lägga ett fat i botten (på sanden) där du häller på vattnet när du fyller akvariet, då grumlar det inte runt så mycket.

Lycka till!!
                  Senast redigerad av Morgan71; 15 April 2008, 15:21.
                  Alla är vi yngel i början.....

Kommentar

• CrillePille
                    • February 2007
                    • 233

jag sköljde igenom min sand 1 ggn.. men det hade inte behövts egentligen, vattnet blev inte smutsigt alls..

Kommentar

• Amaro
                      • January 2007
                      • 1709

Varför man ska skölja sanden ligger inte i att förhindra att vattnet blir grumligt eller liknande.

Det handlar om att vara noga så man inte får med oönskade saker/ämnen i karet. Kan ju finnas allt möjligt i sanden.
                      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

Kommentar

Arbetssätt...