375 liters Malawi (BTN-bakgrund)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CrillePille
    • February 2007
    • 233

375 liters Malawi (BTN-bakgrund)

japp.. då börjar snart nästa projekt..
    för ganska exakt ett år sen så tog jag upp mitt gamla intresse för akvarium och fiskar, och nu känner jag att det är dags för nästan steg.
    jag började med ett 180 liters Juwel Vision med Mbunas i och sen utökade jag med ett 100 liters med snäcklekare..

nu tycker jag dock att Malawisarna har växt ur sitt 180-liters + att de ynglar av sig som satan..
    så nu får man möblera om hela lägenheten så jag får plats med ett 375 istället för ett 180.. ska behålla snäcklekarna så länge, får se om de får stanna eller om de säljs!

var och handlade idag, köpte lite BTN-bakgrunder, bottengrus, silikon, bakgrundsplansch, en powerhead, filtermatta, lite slangar, ett ytterfilter.. lite allt möjligt! och sen nu i helgen ska jag iväg och hämta karet, ett jätte-fint begagnat 375 liters på aluminiumställning..

kommer att uppdatera under bygget med nya bilder lite då och då, här kommer ett par bilder jag tog på Modulerna och filtret..

köpte 4 moduler till att börja med, tänkte ha 2 powerheads gömda i filtermodulerna på kortsidorna, sen gömma insuget till filtret i den lilla (om den får plats..=)
    sen får jag se när jag får hem karet om det räcker med de modulerna, annars får jag köra iväg o handla nån till.. hehe

fick tips om att man kunde plocka stenarna som ligger under bjälkarna till järnvägen? nån som har erfarenhet av detta? (enligt han i butiken skulle de passa super-bra i färgen med modulerna..) men ja tänkte på broms-damm, olja eller nåt liknande kan ha läckt ut på stenarna? isf är det ju inte så nyttigt att stoppa ner dem i sitt nystartade kar..
    annars tar jag tacksamt emot tips på var i skåne man kan plocka fin sten.. jag vill ha MYCKET sten!

mvh//Crille
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

Jag har själv plockat lite sten ifrån banvallen, vart inga större problem, kokade dem dock först.
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

Kommentar

• Jens A.
      • March 2007
      • 5026

Banvallar vete fasen m jag hade plockat sten ifrån. Man bekämpar ogräs hej vilt där med hjälp av gifter. :o
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

Kommentar

• JeBoro

Ursprungligen postat av Jens A.
        Banvallar vete fasen m jag hade plockat sten ifrån. Man bekämpar ogräs hej vilt där med hjälp av gifter. :o
        Förr vet jag att dom gjorde det, även i ledningsgator men är det verkligen tillåtet med gifter nuförtiden

Kommentar

• Sultanen
          • January 2008
          • 2457

Det är förbud på det nu, så det har en statlig verksamhet garanterat slutat upp helt med.

Tyvärr ingen källa på det dock, men leta runt lite så får vi se, kan ha fel men det är ialla fall vad jag har för mig.
          Om inte annat så vet jag att jag inte haft ett enda dödsfall eller sjukdommstecken på de tre månader jag haft sten ifrån banvallen i karen
          Senast redigerad av Sultanen; 11 April 2008, 15:05.
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

Kommentar

• CrillePille
            • February 2007
            • 233

spenderade gårdagen med att tömma, flytta och återinstallera allting hos mina föräldrar som köpte mitt 180 liters.. segt som fan var det.. men skönt att det är gjort!

och nu idag var jag och hämtade mitt 375 liters, så nu har jag rengjort det, klistrat bakgrund, skurit och silikonat frigolit och även börjat planeringen på var moduler ska sitta och hur allt ska kopplas.. (mitt första akvarium med ytterfilter btw..=)
            det är en utmaning, men roligt som tusan.. tog upp mitt filter idag o skruvade isär det totalt bara för att veta hur allt ska sitta om man behöver göra det sen nån gång.. hehe..

imorron bär det av till malmö igen.. ska köpa ett par moduler till.. nu när jag fått hem det så insåg jag att jag varit lite väl positiv.. hehe.. så det blir ÄNNU dyrare imorron.. äsch..

fyller på med lite intetsägande bilder idag.. blir roligare bilder imorron när det ska börja monteras lite skojigare grejor..

EDIT: hmm.. vet inte om jag ska sätta bakgrundsplanch på kortsidorna eller inte? vad tycker ni.. vad blir snyggast? jag ska sätta en BTN filtermodul på vardera kortsida..
            Senast redigerad av CrillePille; 12 April 2008, 16:39.

Kommentar

• CrillePille
              • February 2007
              • 233

jahapp.. då har man meckat lite idag oxå, var på Zoogiganten i Lomma och köpte en till modul idag.. inte billigt, men va fan..

har borrat lite extra-hål i modulerna idag, skurit ut hål för slangar o grejor.. köpte 2 x 150w doppvärmare oxå.. ska oxå gömmas i modulerna..
              så jag kommer att köra mitt ytterfilter (1200l/h) och 2 cirkulationspumpar (2 x 1000l/h) det lär väl räcka?

här kommer dagens skörd av bilder..

precis börjat:

moduler färdigsatta:

ovanifrån:

allting kommer gömmas i modulerna, jag tror själv att det kommer bli snyggt iaf... :P
              kom gärna med idéer och konstruktiv kritik!
              mvh//Crille

Kommentar

• JeBoro

Riktigt snyggt
                Jag har samma filtermodul som du har på kortsidan men min går nästan ända ner till botten, jag har lika stort kar som dig. 50*50*150cm, har du andra mått på ditt?

Kommentar

• CrillePille
                  • February 2007
                  • 233

jag köpte 2 filtermoduler, de hette Filtermodul B & C tror jag.. de kostade lika mycket, men det skiljer 3-4 cm i längd på dem.. sen såg jag igår när jag var där igen för att köpa en till att det fanns likadan filtermodul fast ytterligare 4-5 cm längre än min längsta.. så de finns i olika storlekar.. tror det är så enkelt.. för jag har oxå 50*50*150 på mitt akvarium!

Kommentar

• danneregner
                    • October 2006
                    • 1347

ok vet inte om detta e konstruktiv kritik men jag tycker de skulle vara snyggaremed svart plansh istället för blå. annas ser de toppen ut
                    Diskus

Kommentar

• JeBoro

Ursprungligen postat av CrillePille
                      jag köpte 2 filtermoduler, de hette Filtermodul B & C tror jag.. de kostade lika mycket, men det skiljer 3-4 cm i längd på dem.. sen såg jag igår när jag var där igen för att köpa en till att det fanns likadan filtermodul fast ytterligare 4-5 cm längre än min längsta.. så de finns i olika storlekar.. tror det är så enkelt.. för jag har oxå 50*50*150 på mitt akvarium!
                      Ja det förklarar ju att min modul är längre

Kommentar

• Trollsvans
                        • November 2007
                        • 1118

Filtermoduler: T, R, C (tripp trapp trull)
                        B är en "vanlig" modul, stor som ett hus.

Snygg balja, även om jag också är en "motståndare" till blåa bakgrunder oavsett fisk.
                        //Troll

Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

Kommentar

• CrillePille
                          • February 2007
                          • 233

ok, då var det R och C...

jag tycker det blir ljusare och snyggare med blå bakgrund.. har man svart bakgrund så blir det så himla mörkt o trist i akvariet.. dock e jag inte riktigt 100% nöjd med den blåa nyansen.. får se om jag byter ut den så småningom..

Kommentar

• Gaffel
                            • December 2007
                            • 6200

Ursprungligen postat av Sultanen
                            Det är förbud på det nu, så det har en statlig verksamhet garanterat slutat upp helt med.

Tyvärr ingen källa på det dock, men leta runt lite så får vi se, kan ha fel men det är ialla fall vad jag har för mig.
                            Om inte annat så vet jag att jag inte haft ett enda dödsfall eller sjukdommstecken på de tre månader jag haft sten ifrån banvallen i karen
                            Du jag har jobbat på banavdelning 1053 i Kristianstad och har tidigare svarat på den otroligt korkade frågan om det är ok att plocka makadam från banvallarna så gör mig en tjänst och sluta rekommendera nånting som du inte har den vildaste aning om.

Ring en grus firma och fråga vad 40kg 50 kostar.
                            Life's a bitch and then you die..
                            "I might be right handed but im always left-winged"
                            Skriv på!

Kommentar

• CrillePille
                              • February 2007
                              • 233

Gaffel: jag förstår att det kanske inte är så "lagligt" att gå ut på banvallen och ta sten.. och kanske inget att rekommendera heller, men om man nu SKULLE göra det, är där nåt besprutat eller liknande som kan vara farligt för fiskarna?

jag är absolut inte snål eller så, jag fick bara tipset av en som jobbar i akvariebutik att han tyckte den stenen som låg på banvallen va jäkligt snygg och passade perfekt i färgen med BTN-modulerna jag köpte.. det verkade som att han själv hade plockat en och annan sten på banvallar i sina dagar...
                              men om nån kan komma med ett konkret tips på var man kan plocka/köpa riktigt fin sten i liknande dimensioner/färger (i skåne) så är det ju bättre än att gå och stjäla sten på banvallen...

Kommentar

Arbetssätt...