tegelsten?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blohme
    • July 2007
    • 54

tegelsten?

skulle vilja stoppa ner en tegelsten med massa hål i, (tänkte ställa den bakom annat så den inte syns.) går det bra att ha en tegelsten i eller?
  • Pooh
    • January 2008
    • 7

Jag har haft en halv mycket sliten tegelsten i mitt akvarie de sista 10 åren. Perfekt för små yngel att simma in i och gömma sig i alla hålen.

Kommentar

• Blohme
      • July 2007
      • 54

Ursprungligen postat av Pooh
      Jag har haft en halv mycket sliten tegelsten i mitt akvarie de sista 10 åren. Perfekt för små yngel att simma in i och gömma sig i alla hålen.

ja de var precis de jag tänkte ha det till. de verkar vara utmärkt till de ju, men var inte säker om de var bra. men tack för svaret

Kommentar

• KoiKe
        • March 2008
        • 331

Ursprungligen postat av Blohme
        ja de var precis de jag tänkte ha det till. de verkar vara utmärkt till de ju, men var inte säker om de var bra. men tack för svaret
        har också en avbruten tegelsten i mitt kar...står nu bakom ett par växer så man knappt ser den men tittar man noga så ser man i hålen om de är fisk i den

Kommentar

• Koksalt
          • November 2007
          • 498

Ursprungligen postat av KoiKe
          har också en avbruten tegelsten i mitt kar...står nu bakom ett par växer så man knappt ser den men tittar man noga så ser man i hålen om de är fisk i den
          Jag vill också ha en tegelsten med hål i... Vad/var köper man det lämpligast? Jag förstår ju att det är byggmarknader som gäller, men finns det olika typer?
          Något speciellt man ska tänka på?
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1738124

Kommentar

• MattiasL
            • September 2006
            • 1479

De ska nog helst vara gjorda av riktigt tegel. Det finns ju också betongstenar, men man kan ju aldrig vara helt säker på tillsatserna i dessa.
            Qui audet adipiscitur!

Kommentar

• Blohme
              • July 2007
              • 54

Ursprungligen postat av Koksalt
              Jag vill också ha en tegelsten med hål i... Vad/var köper man det lämpligast? Jag förstår ju att det är byggmarknader som gäller, men finns det olika typer?
              Något speciellt man ska tänka på?

jag hitta min på stranden, gå en runda när du har tillfälle. man kan hitta massor av roliga saker där. i med den legat i havet och åkt runder så är alla kanter rundade.

Kommentar

• Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

Äkta gammaldags tegel och takpannor är gjorda av bränd lera och mycket lämpliga i akvarium. Sådana av betong höjer däremot hårdheten på vattnet.

Jag har krossat taktegel med slägga. Kört krosset någon timme med vattnet i betongtumlare och fått fina släta runda stenar i samma vackra röda nyans som den tropiska laterit-leran.

Kommentar

• Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

Betong reagerar med koldioxid och karbonatiseras varpå nått ämne som jag inte kommer ihåg vad det heter frigörs varpå pH värdet sänks.

Mycket skit man var tvungen att lära sig när man läste till betongare, problemet är att få plats med allt det viktiga..
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

Kommentar

• Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

Ursprungligen postat av Gaffel
                    Betong reagerar med koldioxid och karbonatiseras varpå nått ämne som jag inte kommer ihåg vad det heter frigörs varpå pH värdet sänks.

Mycket skit man var tvungen att lära sig när man läste till betongare, problemet är att få plats med allt det viktiga..

Är du säker på att pH-värdet sänks?

Kommentar

• MattiasL
                      • September 2006
                      • 1479

Betong är visst ett problem vid saltvatten. När det bränt färdigt så måste betongen sänkas i vatten som byts ofta under många veckors tid innan det är ofarligt i saltvattensakvarier. I sötvatten var det viss inte lika kinkigt. Men det ska i alla händelser vara väl färdigbränd betong utan konstiga tillsatser även i sötvatten.
                      Man ska "typ" inte göra en grotta av betong och stoppa i det i akvariet så fort det stelnat!
                      Qui audet adipiscitur!

Kommentar

• Koksalt
                        • November 2007
                        • 498

jag hitta min på stranden, gå en runda när du har tillfälle. man kan hitta massor av roliga saker där. i med den legat i havet och åkt runder så är alla kanter rundade.
                        Jag har ju bara typ 15 mil till havet (Östersjön) Så det blir en lång runda för att eventuellt hitta en tegelsten

Kommentar

• Blohme
                          • July 2007
                          • 54

Ursprungligen postat av Koksalt
                          Jag har ju bara typ 15 mil till havet (Östersjön) Så det blir en lång runda för att eventuellt hitta en tegelsten

ajdå ja de blir en liten lång tur för lite tegel! Då kommer man känna sej lite bortskämd nästa gång man går på stranden

Kommentar

• Koksalt
                            • November 2007
                            • 498

ajdå ja de blir en liten lång tur för lite tegel! Då kommer man känna sej lite bortskämd nästa gång man går på stranden
                            Gör inte det.. Njut av det så mycket du kan.. men du kanske kan sända mig en tanke nästa gång?

Kommentar

Arbetssätt...