Slimline gömma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millmir
    • February 2008
    • 266

    Slimline gömma

    Tjena! Tänkte nog byta ut min tråkiga blåa bakgrund mot en häftig slimline bakgrund. Undrar två saker:

    1. Vilket av de två modeller som finns passar bäst i en Tanganyika biotop? (Kalk eller röd gnejs)

    2. Har sett flera fräcka lösningar på hur man har gömt filter i slimlinen så att säga, men dessa tycks bara vara ytterfilter, eller filter med "insug". Jag har en Aqua el Fan 3:a, går det lika bra att gömma denna bakom en "filterbox" altså kommer vattnet flöda igenom ändå? Min tanke är att gömma nederdelen och sedan låta den översta cm på filtret ligga över slimlinen för att det inte bara ska cirkulera inom "filter boxen". Tacksam för svar.


    Mvh Calle
    Mvh Calle
    -------------------------------------------------
    720 SA 170 T 54 A
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Sätt en slimlinebit framför pump och värmare så du döljer detta om man tittar in i karet framifrån, och ha det fritt in mot karet.
    Vilken färg är upp till var och en, men du kanske inte alltid ska ha ciklider i burken och då kanske den röda passar bättre?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Långås
      • December 2005
      • 1368

      #3
      Du får ett mycket effektivare filter som dessutom inte behöver rengöras mer än 1 gång per år om du istället gör ett filterfack med blå filtermatta och ett pumphuvud. Skall du ändå göra om tycker jag det är väl investerade pengar.
      Mvh Peter

      Kommentar

      • Millmir
        • February 2008
        • 266

        #4
        Tack för tipsen! Ja, antingen blå filtermatta eller ett ytterfilter. Men då blir nästa problem att jag måste ha firrarna någonstans under tiden..eller räcker det med att jag kör det gamla filtret fram tills de nya har skappat rätt bakterieflora?

        /Mvh Calle
        Mvh Calle
        -------------------------------------------------
        720 SA 170 T 54 A

        Kommentar

        • Trollsvans
          • November 2007
          • 1118

          #5
          Filterhörn är enkelt att bygga, kom bara ihåg att sätta ordentligt med insugshål, så man inte råkar pumpa ur mer vatten än man kan suga in, det blir trist att behöva göra om...
          Man får mycket filtervolym, här är det ca 12 liter filterfack, varav jag har fyllt 8 med filtermaterial, resten är utrymme för pump (ska fylla på med lite mer sen efter löning), och det bräcker alltid ett vanligt innerfilter.


          //Troll

          Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av Millmir
            Men då blir nästa problem att jag måste ha firrarna någonstans under tiden..eller räcker det med att jag kör det gamla filtret fram tills de nya har skappat rätt bakterieflora?
            /Mvh Calle
            Det räcker!
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Millmir
              • February 2008
              • 266

              #7
              Jag tackar för alla tipsen, det blir ner och inhandla mtrl. och eventuellt en ytterpump imorgon, senska de byggas!

              /Calle
              Mvh Calle
              -------------------------------------------------
              720 SA 170 T 54 A

              Kommentar

              • MattiasL
                • September 2006
                • 1479

                #8
                Här kommer en anvisning som du nog kan uppskatta! http://www.riftlakes.com/cichlids/ar..._slimline.html
                Qui audet adipiscitur!

                Kommentar

                • Sultanen
                  • January 2008
                  • 2457

                  #9
                  Ännu ett exempel på hur det kan bli hittar du längre ner i min projekttråd:


                  Valde röd gnejs till mina SA Fjärilsciklider, blev riktigt fint, enligt mig iaf:P
                  300L Räkkar
                  400L Växtakvarium
                  220L Saltvatten - Under uppstart
                  Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                  Kommentar

                  • Millmir
                    • February 2008
                    • 266

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sultanen
                    Ännu ett exempel på hur det kan bli hittar du längre ner i min projekttråd:


                    Valde röd gnejs till mina SA Fjärilsciklider, blev riktigt fint, enligt mig iaf:P

                    Gissar att SA betyder Syd America? Tack för tipsen, blev röd gnejs som står och torkar bakom mig . Riktigt nice ser ditt akvarium ut, gillar din möbel skarpt!
                    Mvh Calle
                    -------------------------------------------------
                    720 SA 170 T 54 A

                    Kommentar

                    Arbetssätt...