bambu i inredningen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aleksander
    • January 2008
    • 1

bambu i inredningen

hejsan
    är ganska ny på detta forum men jag letar efter tips på hur jag ska fästa bambu pinnar i mitt kar.
    jag har just nu gjort hål i ett plastlock som ja trätt ner dem i, har gummisnoddar på undersidan så de ska hålla sig kvar.
    men finns det fler knep? har sett så vackra bilder på kar med jätte fin inredning med just bambu men som sagt, hur fäster man det för mina flöt upp som en kork.. tacksam för alla tips ja bara kan få
  • Metalmaid
    • September 2006
    • 815

Jag körde bara ner mitt i gruset, ca 4cm djupt lager a´2-3mm.
    Hare bäst...och simma lugnt
    Besök gärna nått av mina nystartade forum:
    http://mariahalsoforum.forum24.se/
    http://www.helpdesken.forum24.se/

Kommentar

• Öronräv
      • March 2007
      • 754

Hur tjock är bambun?
      1-1,5cm brukar funkar bra att helt sonika köra ner i gruset om du har tillräckligt tjockt gruslager.
      Tjockare bambu är dock ihålig och luftfylld, såga då av bambun så att du har så många "segment" som möjligt öppna och se till att få in vatten i dem när du installerar bambun (verkar som att du redan sågat den i lämpliga delar dock), om det finns kvar luftfyllda utrymmen så kan du borra ett litet hål i dem och få dem vattenfyllda.
      vill de inte ändå så lägg dem bara i vattnet så minskar flytkraften drastiskt efter bara någon dag.
      Vill du inte vänta så kan du göra som du redan gjort, fäst dem i en plastskiva som du sedan täcker med ett lager grus, men det är litet jobbigt om man vill möblera om senare och litet onödigt (gjorde det i mitt första bambukar, var mycket ambitiös och borrade hål + knöt fast alla pinnar med metrev, men sedan insåg jag att det var litet overkill).
      En annan grej du kan göra är att sticka ner dem en liten bit och klämma fast dem mellan botten och täckglas tills de förlorar flytkraft, sen sticker du ner dem helt när de vill sammarbeta.
      There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

http://oeronraev.bilddagboken.se/

Kommentar

• Öronräv
        • March 2007
        • 754

Förresten, på tal om bambu, har någon erfarat att bambun luktar svavel efter ett tag i vattnet?
        Har märkt att min gör det, men fiskarna verkar må fint så det är antagligen inget skadligt iallafall

Kommentar

• t85207
          • March 2007
          • 179

Har också satt bambu i mitt nya Asien kar. Tjocka rör, upp till 6 cm. Jag borrade hål rakt genom alla sektioner. Det tog dock uppåt en vecka innan de sjönk.

Blev mycket mörkare än jag hade trott ner de blev blöta. De luktar lite illa och det blir lite vit slem på dem.
          Funderar på att köpa nya och klarlacka dom. Nå'n som har provat det ?
          Pecka

Kommentar

• Sultanen
            • January 2008
            • 2457

Har ett längre borr hemma på ca 30cm, drar det helt sonika rakt igenom bambun, du kan ju ha pinnar på upp till 60cm på detta vis. Du slipper borra hål överallt i bambun, vilket känns lite trevligare
            300L Räkkar
            400L Växtakvarium
            220L Saltvatten - Under uppstart
            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

Kommentar

• t85207
              • March 2007
              • 179

Ursprungligen postat av Sultanen
              Har ett längre borr hemma på ca 30cm, drar det helt sonika rakt igenom bambun, du kan ju ha pinnar på upp till 60cm på detta vis. Du slipper borra hål överallt i bambun, vilket känns lite trevligare
              Det var precis så jag menade
              Pecka

Kommentar

• Sultanen
                • January 2008
                • 2457

Ursprungligen postat av t85207
                Har också satt bambu i mitt nya Asien kar. Tjocka rör, upp till 6 cm. Jag borrade hål rakt genom alla sektioner. Det tog dock uppåt en vecka innan de sjönk.

Blev mycket mörkare än jag hade trott ner de blev blöta. De luktar lite illa och det blir lite vit slem på dem.
                Nu har jag inte provat att klarlacka bambun men skulle tro att följande scenario kommer uppstå: om du lackar bambun innan du sänker ner den i akvariet så kommer den högst troligen sjunka men du kommer fortfarande inte ifrån skummet då det kommer ifrån de avsågade kanterna samt insidan, och täcker du för de avsågade kanterna och försöker dränka hela bambun i lack för att täcka insidan så kommer dina bambupinnar flyta bättre än en flotte
                Det var precis så jag menade
                Vad bra, da har vi liknande tankegångar för att lösa problem
                300L Räkkar
                400L Växtakvarium
                220L Saltvatten - Under uppstart
                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

Kommentar

• Gaffel
                  • December 2007
                  • 6200

Borra hål, fylla med blyhagel och försluta med lack!
                  Life's a bitch and then you die..
                  "I might be right handed but im always left-winged"
                  Skriv på!

Kommentar

• eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

Låter man den sticka upp lite genom locket går det bra att fästa den på ovansidan med eltejp runt pinnen och fästa på locket.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• Öronräv
                      • March 2007
                      • 754

Det vita slemmet försvinner efter ett tag i vattnet, och en del fiskar verkar tycka att det är ätbart.
                      Om du klarlackar dem, vad händer då när röret blir uppblött från insidan? lacket borde väl släppa efter ett tag?

Kommentar

• t85207
                        • March 2007
                        • 179

Idén att lacka bambun tål nog att tänka på lite. Om jag funderar tillräckligt länge så kanske det hinner dyka upp en bra plastimitation på marknaden.

Under tiden så funkar det nog hyfsat bra ändå. Lukten är inte så farlig och slemmet på utsidan verkar försvinna som du sa. Men de ser attans äckliga ut innuti.
                        Senast redigerad av t85207; 10 January 2008, 08:17.
                        Pecka

Kommentar

• Pazappa
                          • May 2007
                          • 330

Var får ni tag i bambupinnar? I blomsteraffären eller? Det är ingen risk att de är impregenerade med nåt farligt? Ska starta ett kar med Borneosk/Indonesisk biotop nämligen...

Kommentar

• t85207
                            • March 2007
                            • 179

Jag hittade mina på Plantagen. Fast hos dom är det säsongsvara som dom tar hem på våren.
                            Dom verkar vara helt obehandlade. Men .... jag tänkte ta det försiktigt när jag stoppar i fisk i det akvariet. (Nystartad sedan 4 dagar.)
                            Pecka

Kommentar

Arbetssätt...