DIY-bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    DIY-bakgrund

    Precis i början av "karriären" här på Zoopet la jag ut en tråd om bakgrunder i helt fel kategori. Tråden dog rätt snabbt, men jag tänkte att en länk här i "inredningskategorin" kanske skulle vara kul för dom som är lite händiga.



    Om det är intressant kan ju tråden fortsätta här...
  • Olivin
    • July 2006
    • 573

    #2
    Synd att du inte hade några bilder på de gamla dioramabakgrunderna. Har varit sugen på att bygga en sån men inte gjort slag i saken ännu.
    De flesta trådar om bakgrunder här handlar ju om BTN eller liknande där man bygger in bakgrunden på insidan i akvariet och samtidigt gömmer filter etc. Alla DIY-tips handlar också om sådana inbyggda frigolitbakgrunder. Själv har jag en vanlig foto-plansch t.v. (bild via länk i signatur) men är sugen på att bygga något mer


    Fast jag testade med att limma torv med tapetklister på en skiva och satte som bakgrund till mitt 18-liters dock, se länk i signaturen, blev hyfsat men inte särskilt "djupt".
    Medlem i VAAF www.vaaf.se

    Kommentar

    • Stew
      • July 2004
      • 1736

      #3
      Ursprungligen postat av MaxB
      Precis i början av "karriären" här på Zoopet la jag ut en tråd om bakgrunder i helt fel kategori. Tråden dog rätt snabbt, men jag tänkte att en länk här i "inredningskategorin" kanske skulle vara kul för dom som är lite händiga.



      Om det är intressant kan ju tråden fortsätta här...
      Hallu. Hoppas att allt är väl!

      Bakgrunden är kanonfin, och hoppas att tråden fortsätter här.
      Men... Vilka discusar. Snakeskinen var riktigt fin!!! Hur stor är den? (skicka pm om du inte vill förstöra denna tråden med offtopic-prat)
      540l Malawi
      180l Växt / sällskapskar
      90l odlingskar
      50l odlingskar / karantänskar

      Kommentar

      • arska
        • February 2006
        • 120

        #4
        Har för mig att det fanns nämnt i någon tråd om fronstone här på zoopet. Jag fick tag på en bit och testade att göra bakgrund av det. Resultat: http://farm1.static.flickr.com/150/4...03a1076fab.jpg


        Färgningen är gjord med färgpigment och lack blandat.
        Hemsida
        Bilder

        Kommentar

        • Cold
          • March 2006
          • 1127

          #5
          sista länken med bakgrunden i karet va grymt snyggt
          540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

          Kommentar

          • albjohn
            • March 2006
            • 1179

            #6
            Ursprungligen postat av Olivin
            Synd att du inte hade några bilder på de gamla dioramabakgrunderna. Har varit sugen på att bygga en sån men inte gjort slag i saken ännu.


            Fast jag testade med att limma torv med tapetklister på en skiva och satte som bakgrund till mitt 18-liters dock, se länk i signaturen, blev hyfsat men inte särskilt "djupt".
            Det var vanligt förr med den typen av bakgrunder, jag hade en sån för 20 år sen bakom ett 250 l kar, den var inte speciellt snyggt gjord men iden är faktiskt inte så dum, man kanske skulle prova bygga en sån igen och då kanske belysa den uppifrån med små lampor el dyl så man får fram djupet ordentligt, jag tror faktiskt det skulle gå att göra ganska snyggt om man la ner lite tid på det.
            Mvh Leif

            Kommentar

            • Cold
              • March 2006
              • 1127

              #7
              finns de ingen bild på dom lådorna??
              540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Japp, som en del av er noterat så var den här typen av bakgrunder ganska vanliga för 20-30 år sedan. Det var ju lååååångt för BTN och liknande.
                Jag tänkte det kunde vara kul att nämna dessa ändå för det kan ju vara ett alternativ till akvarium som inte är så djupa, och sedan kan man ju komponera ihop vad man tycker är snyggt själv också.
                Speciellt häftigt, minns jag, den där killen som satte sitt kar på tvären, i vinkel, i ett hörn och gjorde en trekantig bakgrund som han fyllde med snyggt jox. Det blev jävligt häftigt med lite belysning ovanifrån också.
                Jag skall se om det inte finns någon gammal bild på något av mina tidiga kar med en sådan bakgrund... jag får försöka scanna in den bilden... hm, jag återkommer om det funkar!

                (Snakeskingrabben är ungefär 14-15 cm från topp till tå)
                Senast redigerad av Mats Bryzell; 11 April 2007, 21:07.

                Kommentar

                • Cold
                  • March 2006
                  • 1127

                  #9
                  Ursprungligen postat av MaxB
                  Jag skall se om det inte finns någon gammal bild på något av mina tidiga kar med en sådan bakgrund... jag får föröka scanna in den bilden... hm, jag återkommer om det funkar!
                  de vora kul
                  540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

                  Kommentar

                  • kizor
                    • February 2007
                    • 69

                    #10
                    Ursprungligen postat av arska
                    Har för mig att det fanns nämnt i någon tråd om fronstone här på zoopet. Jag fick tag på en bit och testade att göra bakgrund av det. Resultat: http://farm1.static.flickr.com/150/4...03a1076fab.jpg


                    Färgningen är gjord med färgpigment och lack blandat.
                    de där frontstone "bakgrunderna" var ju snygga. Går det att ha en sån i karet om man lackar den först? Borde väl funka...? Jag blev riktigt sugen iaf

                    Kommentar

                    • arska
                      • February 2006
                      • 120

                      #11
                      Ursprungligen postat av kizor
                      de där frontstone "bakgrunderna" var ju snygga. Går det att ha en sån i karet om man lackar den först? Borde väl funka...? Jag blev riktigt sugen iaf
                      Testade faktiskt det först, http://farm1.static.flickr.com/185/4...14082e854d.jpg
                      men jag gillade inte att den var helt ofärgad.
                      Hemsida
                      Bilder

                      Kommentar

                      • kizor
                        • February 2007
                        • 69

                        #12
                        Ursprungligen postat av arska
                        Testade faktiskt det först, http://farm1.static.flickr.com/185/4...14082e854d.jpg
                        men jag gillade inte att den var helt ofärgad.
                        hmm, är dom omålade med andra ord..? =/
                        Inte för att det är speciellt svårt att få tag på färg och måla skiten, men ändå.. hehe

                        Kommentar

                        Arbetssätt...