...alltså, det stora problemet är de bruna fläckarna på bladen. Det är ju som någon slags alger. Och det är inte döda alger, för det kommer hela tiden mer. Blad som från början var helt gröna täcks med den bruna geggan och dör :(
Jag har ett aquarelle och ett aqua-glo lysrör, vardera på 18 w. De är inte helt nya, men inte direkt gamla heller.Jag har haft det här problemet länge, så jag tror inte att det beror på ljuset.
Jag sköter mina vattenbyten slaviskt en gång i veckan. När jag körde PMDD bytte jag hälften av vattnet, nu med bara EC blir det mindre vattenbyten. Jag tror inte jag missat ett vattenbyte på över ett år faktiskt. Kanske är det som är problemet, att jag byter för mycket vatten?
Gruset kan jag egentligen stå ut med, jag slängde med bilden för att jag tänkte att problemen kanske hör ihop. Mitt pH ligger stadigt på 8.5-9 i alla mina tre akvarier, så jag tror inte att det beror på det heller. Jag har som sagt två akvarier till, och där växer och frodas det utan problem trots att jag sköter dem likadant som det här akvariet :( det är det som är så frustrerande.