anti-blästersand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    #16
    Jag har haft biltemas finare sand i botten på ett 375 i något mer än ett år, och tömde baljan för ett tag sedan, bland annat för montering av bakgrund. Det ända jag märkte som var "lustigt" med sanden är att den får en hård kompakt yta, sanolikt pga algtillväxt som "klibbar ihopa kornen". Det luktade inte konstigt, bubblade inte nånstans, på hela taget var det bättre än jag trodde, jag räknade med att byta till den grövre blästersanden, men det blir inte av.
    B!

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #17
      Nej, kör du på med sanden om du gillar den. För att inte ta några risker kan du spruta ner friskt vatten i botten ett par ggr om året.

      Det skulle vara interesant att få veta vilka nitratvärden de som fått svavelväte har haft.

      I tjocka (mer än 10cm) lager sand utan växter är det nog svårt att undvika problem.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #18
        Bara en sak: det är ingen problem, eller onaturligt, att ha syrefria zoner i en tjock, finkornig, botten. Det finns alltid en syrefri zon i naturen, och om ni vill se riktigt brutal rotutveckling och snabb tillväxt hos era växter, fixa lite syrefritt längst ner (i alla fall mina vallisnerior älskade sånt).

        Så länge man inte rör om hela bottnen eller det börjar lukta illa, är det inget problem.

        Har man inte lågt pH i akvariet får man ingen svavelvätebildning, men även om man skulle få det är det inte särskilt giftigt för fisk. Jag vet inte säkert, men skulle gissa att det som normalt sett kan döda fisk när man rör om i ett akvarium med mycket syrefri sand är syrebrist: det kommer lös en massa reaktionsprodukter som suger åt sig syre som en svamp.

        Ökad cirkulation i akvariet minskar de syrefria zonerna, men i en femcentimeters eller djupare finkornig sandbotten tror jag det är svårt att undvika syrefria zoner. Fast får man det i en grusbotten då har man övermatat och underfiltrerat.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        Arbetssätt...