anti-blästersand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bena
    • April 2006
    • 1245

    anti-blästersand

    köpte blästersand på biltema för ett tag sedan. köpte den 'grovkorniga' varianten. allt var frid och fröjd rätt länge, men nu börjar problemen ordentligt.
    jag har en hel del växter, och jag kan inte slamsuga så noga då, vilket innebär en massa skit kvar i sanden, vilket resulterat i metangas utav bara helvete.
    har 375L, och rensar en gång per vecka, men metangasen blir bara mer och mer.

    någon annan som upplevt samma sak?

    köpte finkorning engelsk sjösten som jag ska lägga ner i stället. men fy fan... hade glömt vilket jobb det är att tvätta 40kg grus.
  • amazonfarmen
    • June 2006
    • 508

    #2
    Ursprungligen postat av bena
    köpte blästersand på biltema för ett tag sedan. köpte den 'grovkorniga' varianten. allt var frid och fröjd rätt länge, men nu börjar problemen ordentligt.
    jag har en hel del växter, och jag kan inte slamsuga så noga då, vilket innebär en massa skit kvar i sanden, vilket resulterat i metangas utav bara helvete.
    har 375L, och rensar en gång per vecka, men metangasen blir bara mer och mer.

    någon annan som upplevt samma sak?

    köpte finkorning engelsk sjösten som jag ska lägga ner i stället. men fy fan... hade glömt vilket jobb det är att tvätta 40kg grus.
    Har råkat ut för detta någon gång, när vi har matat med vissa foder som skitar ner mycket.
    Dock är det ett tag sedan då vi har bytt foder.

    //Calle
    www.goc.se

    Kommentar

    • bena
      • April 2006
      • 1245

      #3
      Ursprungligen postat av amazonfarmen
      Har råkat ut för detta någon gång, när vi har matat med vissa foder som skitar ner mycket.
      Dock är det ett tag sedan då vi har bytt foder.

      //Calle
      matar med flingor, mal-tabletter, mygglarver, räkmix, pellets.
      (dock inte allt på samma gång, utan varierar lite då och då).

      Kommentar

      • andreassofus
        • November 2005
        • 5643

        #4
        jag har oxå precis bytt till blästersand i mitt malawikar. har inga växter i.. måste du mata så mycke då så det blir massa mat över? eller så köper du dig ett gäng med pansarmalar som städar på botten åt dig

        hur mäter du metangas förresten? eller är de typ nitrat eller nitrit eller??

        sen när du suger upp skit på botten med en hävert kan du ju fixa så du får en större sak o suga med, då suger den ju inte så kraftigt.
        Mvh Andreas
        min zoon
        msn adress

        Kommentar

        • bena
          • April 2006
          • 1245

          #5
          Ursprungligen postat av andreassofus
          jag har oxå precis bytt till blästersand i mitt malawikar. har inga växter i.. måste du mata så mycke då så det blir massa mat över? eller så köper du dig ett gäng med pansarmalar som städar på botten åt dig

          hur mäter du metangas förresten? eller är de typ nitrat eller nitrit eller??

          sen när du suger upp skit på botten med en hävert kan du ju fixa så du får en större sak o suga med, då suger den ju inte så kraftigt.
          matar inte så mycket att det inte äts upp på någon minut. mina ancistrus, regnbågslabelo och mina khuliiålar rensar botten rätt bra.
          jag har nästan hela botten täckt med växter.

          mäter inte metangasen, räcker med att det bubblar ur gruset väldigt kraftigt när jag bara petar i det för att det ska räcka för mig.

          har provat med häverts från 4-10cm, men inget tar det bra.
          den nya stenen för det bli helt enkelt (även om det kommer att bli ett gigantiskt projekt att tömma ut allt gammalt).

          Kommentar

          • Långås
            • December 2005
            • 1368

            #6
            Hmm, har kört blästersand i mitt 375 liters malawikar i nästan ett år utan några som helst problem med metangas. Har iofs inte några växter men matar på rejält.
            Mvh Peter

            Kommentar

            • ciklidis
              • July 2006
              • 85

              #7
              Jag har också ang. "grov" bästersand från biltema utan problem.

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Varför tror du att det rör sig om metangas? Vad är det med metangas som du ogillar?

                Min gissning är nog att det rör sig om kvävgas inte metangas, inget att oroa sig för, tvärtom.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • ovsor
                  • November 2004
                  • 104

                  #9
                  Jag har samma problem. Biltema bläster, mycket sten, Mbunas+Auloncara. Cirkulation 3100 l/t. Behöver ej slamsuga. Cirkulationen håller botten ren, det åker alltså in i insugen, så långt allt bra. Men skiten som hamnar under alla stenar kommer man ju aldrig åt, den ligger väl där o gottar in sig ordenligt i sanden. Bena, visst LUKTAR det metan o starkt dessutom. Du skrev inte nåt om lukten men i mitt kar e den påtaglig. Det är inte den vanliga akvariesunkiga/jordiga lukten utan mer åt det ruttna hållet. Hur är det egentligen med nitrifikationsbakterier+bläster. Inte så bra misstänker jag. Har aldrig haft dessa problem med annat grus typ eng sjösten. Haft Malawi sen -83. Det är först på senare år jag testat bläster.

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Det som luktar ruttet är svavelväte, inte metangas.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • ovsor
                      • November 2004
                      • 104

                      #11
                      Ok, men illa luktar det i varje fall

                      Kommentar

                      • bena
                        • April 2006
                        • 1245

                        #12
                        ok, det luktar illa, och har fått besked i annan tråd att det troligen var metangas, men det kanske är något annat då.
                        nitritvärdena är låga (jag byter 30% vatten 1ggr/vecka).

                        men ett problem jag har haft är att en del växter dött för att de har börjat ruttna vid rötterna.

                        Kommentar

                        • Erik...
                          • May 2006
                          • 1459

                          #13
                          Svavelväte är väl det som uppstår vid vanlig förruttnelse, klart obra. Om det är sumpgas ska det kunna brinna, ren metangas lär det i vilket fall som helst inte vara. Vad som händer är att det kommer ner mer "skit" än vad det kommer ner syre i botten för att få aerob nedbrytning, alltså får du anaerob nedbrytning, "skiten" ruttnar. Om du skulle öka ytcirkulationen kanske problemen skulle minska, men det skulle kanske inte vara bra för växterna.Mer filtrering skulle också kunna hjälpa, Annat grus kan ju lösa problemen i gruset helt, men eftersom det tydligen skapas mer "skit" än vad filtret tar hand om får du inte slarva med slamsugning i gruset bara för att du byter grus.

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            Ruttna är möjligtvis ett bra sätt att säga för nybörjaren, men jag tycker inte om generaliseringar och föruttnelse ger inte svavelväte.

                            Här kommer min något mindre generaliserade bild. När bakterier saknar löst syre i vattnet så letar de efter annat syre. Det första de hittar är no3, dvs nitrat. När bakterierna andas syret i nitraten så kvarstår kvävgas som bubblar upp till ytan, denna gas är luktfri. Mindre nitrat i vattnet och luktfri gas som restprodukt är väl inte så illa? Nästa steg är när bakterierna inte längre hittar nitrat att andas, då ger de sig på sulfat joner (so4). När den konsumerar syret i sulfaten så frigörs svavel som direkt reagerar med vätejoner och bildart svavelväte som luktar illa. Förlusten av vätejon innebär dessutom att ph sjunker. Inte bra. För att reducering skall kunna ske krävs en kolförening.

                            Jag har 5-7 cm ytterst finkornig strandsand i mitt kraftigt befolkade västafrikakar. Karet har gått i ett år utan svavelreduering. Anledningen att det inte sker i mitt kar trots ett tjockt skikt finkornig sand tror jag inefattar:
                            1: Jag har alltid gott om nitrat i vattnet, reducerande bakterier föredrar nitrat framför sulfat.
                            2: Cirkulationen gör att ingen skit samlas i grusen, dvs kolkällan är begränsad.
                            3: rikligt planterat gör att växterna syresätter botten.
                            4: Visst flyttar jag lite ibland, varje gång man ändrar något i karet så trycker man ner syre i botten.
                            5: För säkerhets skull har jag gjort en nollställning två ggr/år. Då tar jag en spruta med kanyl och trycker i 5ml friskt vatten på varje dm2 i botten. Det tar ca 10 min.

                            Det är viktigt att tänka på att finkornig sand inte är lika med svavelreducering och att man inte är helt säker bara för att man har grus. Enda sättet att vara helt säker på att man inte råkar ut för svavelreducering är inget grus alls eller bottenfilter. Inget av dem är dock att föredra om man vill ha växter.
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • storfiskarn
                              • December 2003
                              • 158

                              #15
                              Jo, det finns inte mycket att tillägga efter föregående redogörelse å de rent kemiska.

                              Biltemas blästersand är jättesnygg men då jag hade väldigt tjock botten, samtidigt som jag inte kunde fördra synen av skitkorvar ovanpå sanden samt lukten av svavelväte, så var jag tyvärr tvungen att suga upp all sand och ersätta den men "engelsk sjösten"

                              Tror att det i längden är lättare att lyckas med grus än med sand.
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

                              Kommentar

                              Arbetssätt...