btn bakgrund + ytterfilter = ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mjonr1
    • April 2003
    • 63

    #16
    Ursprungligen postat av kentk
    Tvärtom, pumpen hänger ju lös i plastslangen i vattnet, mer ljudlöst kan det inte bli... (inga tråkiga stomljud)
    Aha, det låter bra! (att det inte låter något alltså ;-))

    Kommentar

    • Mjonr1
      • April 2003
      • 63

      #17
      Ursprungligen postat av Raven
      Ursprungligen postat av kentk
      Annars kan man strypa pumpen med en liten skruvkoppling eller nåt... (dimmer ?)
      glöm dimmer.
      det är inte styrkan utan frekvensen i strömmen som pumpar.
      frekvensen är 50hz så impellern snurrar 3000varv i minuten

      50hz x 60s = 3000varv.

      ska du reglera pumpen via strömmen måste du ha nåt som sänker frekvensen från 50hz till 40hz till exempel.
      det går men blir inte billigt.
      Ok, med andra ord så gäller det att köpa rätt kapacitet från början.

      Kommentar

      • kentk
        • January 2004
        • 865

        #18
        Eller byta impeller....
        Vision 180L

        Kommentar

        • Mjonr1
          • April 2003
          • 63

          #19
          Ursprungligen postat av kentk
          Eller byta impeller....
          Här har du en riktigt okunnig människa - vad är impeller?

          Kommentar

          • kentk
            • January 2004
            • 865

            #20
            Om man tar isär pumpen (eller powerhead på engelska) så sitter det som en propeller på en axel inuti pumpen som "skovlar" vattnet.

            Beroende på form/storlek så kan den skovla olika mycket vatten...

            Exempel på denna länk:

            Senast redigerad av kentk; 24 August 2005, 06:55.
            Vision 180L

            Kommentar

            • PeterFag
              • August 2005
              • 200

              #21
              Borde inte cirkulationspump + filtermateriel bli billigare än ett externt filter?
              Ett pumphuvud kostar väl inte mer än 200-300:- + filtermaterialet, ett extern filter 1000-2000:-.

              På köpet blir dessutom filterytan större om man utnytjar BTN kakgrunden fullt ut.

              Det är så jag tolkat det jag sett som byggtips på BTN hemsida och jämfört med de prislistor jag snubblat över på nätet.

              Nackdel kan kanske vara att det blir lite sulligare att rengöra filtret än vad det är i ett externt filer som har allt i sin behållare.

              Kommentar

              • dinajel
                • November 2004
                • 606

                #22
                Ursprungligen postat av PeterFag
                Borde inte cirkulationspump + filtermateriel bli billigare än ett externt filter?
                Ett pumphuvud kostar väl inte mer än 200-300:- + filtermaterialet, ett extern filter 1000-2000:-.
                Jo, jag har också funderat på det där. Man borde kunna kapa priset med en tusenlapp ungefär. Bakom en 150x50-btn borde man kunna klämma ner 50 liter filtermatta, vilket ju dessutom är bra mycket mer än vad som ryms i ett ytterfilter, som du ju sa.

                100x100x5 cm filtermatta får man nog lägga 500 spänn på och ett rejält pumphuvud kostar väl runt 400 pix. Men då har man halverat priset jämfört med ett ytterfilter, plus att man har dubbelt så stor filterkapacitet, plus att man slipper ha ett ytterfilter ståendes vid akvariet, och dessutom slipper man en massa slangar.

                Nackdel kan kanske vara att det blir lite sulligare att rengöra filtret än vad det är i ett externt filer som har allt i sin behållare.
                Tror inte det är nån större fara enligt vad jag läst. För det första behöver man rengöra extremt sällan och för det andra räcker det att rengöra den första biten filtermatta.
                Bilder på mina akvarier.

                Kommentar

                • Mjonr1
                  • April 2003
                  • 63

                  #23
                  Ursprungligen postat av kentk
                  Om man tar isär pumpen (eller powerhead på engelska) så sitter det som en propeller på en axel inuti pumpen som "skovlar" vattnet.

                  Beroende på form/storlek så kan den skovla olika mycket vatten...

                  Exempel på denna länk:

                  http://www.guldfisken.se/beta/catalo...eller802ny.jpg
                  Aha, glasklart - tack!

                  Kommentar

                  • Lucas_no1

                    #24
                    Jag kommer ha ett tjugo-trettiotal neontetror samt en mindre grupp av någon mindre ciklid (eventuellt nyckelhål) + självklart någon/några mindre "algstädare"[/QUOTE]

                    Nyckelhålciklid är det en liten ciklid?

                    Kommentar

                    • Lucas_no1

                      #25
                      Det fungerar utmärkt med filtermatta bakom bakgrunden.
                      Däremot är det inte så billigt som man tror.

                      En kvadrat som är fem cm tjock tycker jag inte är nog bakom en btn.
                      Själv har jag amazonas 200x60 och i den har jag ca 2,5 kvadrat av 10cm tjock matta.

                      Kan också vara bra att köpa två tjocklekar och blanda upp dom.

                      Klipp mattan i kuber 2 till 4 cm stora.
                      Sen bygger du skiljeväggar av mattan där du lägger alla kuber i mellan.
                      Insug i botten på ena sidan och utblås i andra sidan i överkant.

                      Jag har en eheim 2252 kraftpaket cirkpump som jag tycker är för stark för mitt kar där det går discus.
                      karet är 720 liter.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #26
                        En kvadrat som är fem cm tjock tycker jag inte är nog bakom en btn.
                        Själv har jag amazonas 200x60 och i den har jag ca 2,5 kvadrat av 10cm tjock matta.
                        Man behöver ju långtifrån fylla hela utrymmet ens på de som har minst med plats för filtermaterial. Den BTN som du har Lucas är ju också den som har särklassigt mest utrymme bakom - säkert nästan dubbelt så mycket som den som har näst mest utrymme.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Mjonr1
                          • April 2003
                          • 63

                          #27
                          Ursprungligen postat av Lucas_no1
                          Jag kommer ha ett tjugo-trettiotal neontetror samt en mindre grupp av någon mindre ciklid (eventuellt nyckelhål) + självklart någon/några mindre "algstädare"
                          Nyckelhålciklid är det en liten ciklid?[/QUOTE]

                          Det stämmer, en fin liten ciklid tycker i alla fall jag - kolla artbeskrivningen här på zoopet: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=176

                          Jag var in på din hemsida lucas, vilka fina kort du har tagit!!!
                          Mycket imponerande!

                          Kommentar

                          • Mjonr1
                            • April 2003
                            • 63

                            #28
                            Ursprungligen postat av Lucas_no1
                            Klipp mattan i kuber 2 till 4 cm stora.
                            Sen bygger du skiljeväggar av mattan där du lägger alla kuber i mellan.
                            Det är det som är så bra med den nya woodrock "filterkammarna" är redan klara: http://www.on-the-rocks.se/sweden/montera_woodrock.html

                            Kommentar

                            Arbetssätt...