btn bakgrund + ytterfilter = ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mjonr1
    • April 2003
    • 63

    btn bakgrund + ytterfilter = ?

    Jag har hållit på med akvarium under flera år men aldrig haft ett ytterfilter. När det gäller bakgrund så har jag hittils byggt själv av frigolit.
    Nu har jag fått igenom med regeringen här hemma att jag får lov att starta ett nytt akvarium i vardagsrummet.
    Jag har då tänkt mig ett akvarium på 100x60x50 eller 120x60x50. Till det tänker jag köpa den nya woodrock-bakgrunden (btn). Jag tänkte också beställa ett ytterfilter från Pwss - Aqua Pro 2.
    Men hur kombinerar jag dessa? Det känns ju som det är dumt att inte utnyttna btns möjligheter med filter bakom bakgrunden. Kan jag använda ytterfiltret som utblås och insug (hoppas ni förstår hur jag menar) Eller är det onödigt att köpa ett ytterfilter utan skall jag satsa på någon cirkulationspump istället?
    Tacksam för svar. det här är som sagt ny teräng för mig ;-)
  • kentk
    • January 2004
    • 865

    #2
    Jag tänkte först köra med ytterfilter till mitt vision 450, men vart "övertalad" att köra filter bakom bakgrunden. (onödig utgift med ytterfilter)

    Tror/hoppas det kommer funka bra.

    Så köp en cirkpump bara, tips finns ju på BTN:s hemsida..

    Jag väntar otåligt på att woodrock modulerna skall komma i 60 cm höjd...
    Vision 180L

    Kommentar

    • Mjonr1
      • April 2003
      • 63

      #3
      Ok, så det är cirkulationspump jag skall köpa då?
      En sådan pump + filtermaterial till bakgrunden kostar väl en del. Men fördelarna överväger kanske i förhållande till ytterfilter. Vad fick du betala för filtermatta och pump?

      Kommentar

      • kentk
        • January 2004
        • 865

        #4
        Jag har inte köpt något ännu, väntar in modulerna först.

        Just nu står mitt nya 450 liter i kartong och väntar...

        Tänkte ta den pumpen som följer med juwel karet...(och doppvärmare)

        Största fördelen som jag ser det är att man inte behöver bry sig om filtret i bakgrunden, det blir stor filtervolym, bara göra vattenbyten...

        Har tidigare ställt lite frågor om detta här i forumet men intresset var lite svalt att svara (kanske inte så många som har filter i bakgrunden ?)
        Vision 180L

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Har tidigare ställt lite frågor om detta här i forumet men intresset var lite svalt att svara (kanske inte så många som har filter i bakgrunden ?)
          Jo då - det är det säkert många som har men svar har du ju redan fått av kentk - jag kan inte annat än instämma i det han skriver.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Mjonr1
            • April 2003
            • 63

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Har tidigare ställt lite frågor om detta här i forumet men intresset var lite svalt att svara (kanske inte så många som har filter i bakgrunden ?)
            Jo då - det är det säkert många som har men svar har du ju redan fått av kentk - jag kan inte annat än instämma i det han skriver.
            Så kentk har fått svar av kentk ;-)
            Jag är verkligen tacksam för svaret från kentk. Det jag jag tycker är lite svårt är dels att veta hur mycket filtermatta som kommer gå åt samt vilken pumpkapacitet jag behöver. Akvariet kommer som sagt bli runt 100x60x50.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Mjonr1
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Har tidigare ställt lite frågor om detta här i forumet men intresset var lite svalt att svara (kanske inte så många som har filter i bakgrunden ?)
              Jo då - det är det säkert många som har men svar har du ju redan fått av kentk - jag kan inte annat än instämma i det han skriver.
              Så kentk har fått svar av kentk ;-)
              Jag är verkligen tacksam för svaret från kentk. Det jag jag tycker är lite svårt är dels att veta hur mycket filtermatta som kommer gå åt samt vilken pumpkapacitet jag behöver. Akvariet kommer som sagt bli runt 100x60x50.
              Sorry - läste slarvigt - ber om ursäkt:o
              Men som sagt Kentk har under alla omständighter gett dig ett bra svar.
              Hur stark pumpen skall vara beror på vilka fiskar och hur många du tänkt ha. Mängden filtermaterial beror också lite på det.
              I mitt sällskapsakvarium på ca. 250 liter skulle jag tro att det gick åt ca. 10 liter med filtermatta.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Mjonr1
                • April 2003
                • 63

                #8
                Kanon! Tack för svaret. Bara för att få ett riktvärde (kan som sagt inget av det här) vilken kapacitet har du på pumpen i sällskapsakvariet?
                Jag kommer ha ett tjugo-trettiotal neontetror samt en mindre grupp av någon mindre ciklid (eventuellt nyckelhål) + självklart någon/några mindre "algstädare"

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Jag har en liten pump på ca. 300-400 liters kapacitet
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Mjonr1
                    • April 2003
                    • 63

                    #10
                    Med risk för att detta samtalsämne börjar leda till att passa bättre under rubriken "akvarier och tillbehör" så undrar jag. Om jag skulle köpa t ex cirkulationspumpen AquaClear Powerhead 402 som har kapacitet på 1022 liter/tim. Kan jag då ställa ner styrkan om den skulle visa sig för kraftig?

                    Kommentar

                    • kentk
                      • January 2004
                      • 865

                      #11
                      Hjälp till självhjälp, det är bra !

                      Jag tänkte köra med den pump som följer med juwel karet, det fiffiga med deras pump är att man kan byta impeller och på så vis få olika sprutt på samma pump.(400,600,1000)

                      Annars kan man strypa pumpen med en liten skruvkoppling eller nåt... (dimmer ?)

                      I mitt 450L tänkte jag börja med 1000 som följer med...
                      Vision 180L

                      Kommentar

                      • y0da
                        • August 2005
                        • 1697

                        #12
                        När ingen behagar glo på mitt inlägg i en annan tråd så stör jag er här oxå då.. :P
                        Är oxå ny på detdär med filter å bakgrund å så..
                        Fattar inte riktigt hur man ska göra, fattade det som ett ytterfilter först, men att man körde ett filter bakom bakgrunden också, men det var tydligen fel?
                        Man ska alltså köra ett vanligt innerfilter och låta det suga bakom bakgrunden, och spruta ut vattnet framför? Sen fyller man spelrummet bakom bakgrunden med filtermaterial?
                        Har haft akvarie i en vecka nu, så gott om kunskap är det ont om
                        http://www.y0da.se

                        540L SA

                        Kommentar

                        • Mjonr1
                          • April 2003
                          • 63

                          #13
                          Njae inget vanligt innerfilter utan en cirkulationspump. Bakom bakgrunden har man sedan filtermaterial som t ex filtermatta. Kolla gärna på back to natures hemsida så ser du bra exempel. Det jag undrar är om någon vet om det Låter mycket om en cirkulationspump. Jag inbillar mig att det kan bli en del vibrationer?

                          Kommentar

                          • kentk
                            • January 2004
                            • 865

                            #14
                            Tvärtom, pumpen hänger ju lös i plastslangen i vattnet, mer ljudlöst kan det inte bli... (inga tråkiga stomljud)
                            Vision 180L

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #15
                              Ursprungligen postat av kentk
                              Annars kan man strypa pumpen med en liten skruvkoppling eller nåt... (dimmer ?)
                              glöm dimmer.
                              det är inte styrkan utan frekvensen i strömmen som pumpar.
                              frekvensen är 50hz så impellern snurrar 3000varv i minuten

                              50hz x 60s = 3000varv.

                              ska du reglera pumpen via strömmen måste du ha nåt som sänker frekvensen från 50hz till 40hz till exempel.
                              det går men blir inte billigt.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...