Gyllene snittet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Ursprungligen postat av aqua J
    Man blir förblindad och hämmad av det material man redan har i karet och absolut inte kan tänka sig att slänga!
    Det här är detta faktum som sabbar absolut mest för mig i min kreativitet med min egen burk. Det är fruktansvärt synd att det dels är svårt att hitta schyssta naturliga stenar/rötter - eller absurt dyrt.

    Jag är dessutom extra dålig på att slänga växter jag haft vilket sätter extra många käppar i hjulet då jag bara har en burk som klarar alla sorters svåra växter.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • ralp
      • October 2004
      • 639

      #17
      Ursprungligen postat av aqua J
      ... Förlåt min okunnighet, borde kanske hållt mig till blombuketter...
      @aqua_j > Jag tror att det bara blir fel om du blind stirra på alla regler. Är du duktig på blombuketter så har du också nog tillräkligt intuition att göra det "rätta" med karets inredning. Mitt tips:

      1. Läs så mycket du kan/orkar om ämnet, tittar på många bilder.
      2. Hittar du bra exempel (enligt ditt tycke), då försöker du analysera vilka detaljer, struktur och element som gör att det blir så bra.
      3. Vänta i en vecka med att göra något konkret. Ditt hjärna jobbar endå vidare på "problemet" - undermedvetet.
      4. Plocka ihop allt som du kan tänker dig att använda. Och prova på i det tomma karet. Leka - helt enkelt. Glöm tumstocken - litar på din intuition.

      Hoppas att det hjälper dig. Hejhopp. ralp
      110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
      Vittina semiconica; Neripteron auriculata
      18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
      16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #18
        Klart bästa tipsen i den här tråden, jag håller med om varenda punkt!

        Jag själv finkammar internationella forum efter länkar till schyssta aquascapes och när jag hittar något så försöker jag lista ut vad det är som gör att jag gillar scapet - och då inte bara detaljer som rotplacering eller växtval/växtplacering, ofta är det mycker mer komplext än så där varje detalj sammanspelar på ett roligt sätt på ett högre plan. Denna analys gör jag även med burkar jag ogillar.

        Man måste nog vara lite självkritiskt lagd. Jag kan under varje steg i ett aquascapes utveckling peka ut en massa detaljer jag ogillar, men märk väl att det inte är någon falsk blyghet typ "Jag är så dålig, det är så fult.. " utan en väldigt detaljerad kriticism där jag hittar faktiska detaljer jag verkligen ogillar - ett kalt grusparti som sluttar för mycket, för mycket toffsalger, för tjock rot, en sten utan karaktär, en sten med karaktär som snor showen för alla andra stenar osv.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • averater
          • March 2004
          • 381

          #19
          angående 6/10 (eller mer exakt 61,8%) så är det från vilken sida man vill. dvs om du ska ställa en sten i ditt kar kommer mitten på stenen vara på 6/10 av den totala lägnden som man vill applicera gyllene snittet på.

          men tyckte om ralps fjärde tips. följer man det blir det ofta automatiskt på gyllene snittet även om man inte mäter.
          Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

          Kommentar

          • Malplacerad
            • April 2005
            • 257

            #20
            Varför göra det överdrivet invecklat? Moder natur använder vind och vatten för att "ställa" till det i hav och sjöar, det räcker som inspiration för mig.

            Har ju sett många exempel på helt fantastiska kar på internet men för tillfället går den mesta energin åt till att få invånarna att må bra

            Till de som kämpar på med gyllene snitt och fantastiska kreationer:
            Kämpa på och posta bilder så vi också kan beundra era kar.
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=401577

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #21
              Varför göra det överdrivet invecklat? Moder natur använder vind och vatten för att "ställa" till det i hav och sjöar, det räcker som inspiration för mig.
              Det bara är så att moder natur råkar lägga stenarna väldigt snyggt, medans det blir mindre snyggt om en människa dumpar ner en hög med sprängsten i en fyrkantig glaslåda.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Malplacerad
                • April 2005
                • 257

                #22
                Ursprungligen postat av defdac
                Varför göra det överdrivet invecklat? Moder natur använder vind och vatten för att "ställa" till det i hav och sjöar, det räcker som inspiration för mig.
                Det bara är så att moder natur råkar lägga stenarna väldigt snyggt, medans det blir mindre snyggt om en människa dumpar ner en hög med sprängsten i en fyrkantig glaslåda.
                Ordnat kaos mao?
                http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=401577

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  Kalla det (vilket?) vad du vill. När människan ska ordna stenar så ser det ofta extremt overkligt ut.

                  Vet inte om det har med en inbyggd känsla för entropi att göra, dvs en känsla för när något är helt oordnat (stenarna längs flodkanten) eller helt ordnat (stenröset mitt på fältet).
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Tottofagrin
                    • July 2003
                    • 330

                    #24
                    Även naturen kan placera stenar så dem ser helt onaturliga ut, det ser ut som om människor har placerat dem där. Jag tänker på de jätte stenblock som inlandsisen har släpat med sig och smält ut mitt på ett stort fält eller liknande.

                    Och varför ser det så onaturligt ut? Jo, för att stenar ligger inte (för det mesta som sagt) ovanpå jorden, utan de ligger som ett isberg flyter runt i havet, med stora delar av stenkroppen under marken. Och naturen bildar inte stora högar av stenar av samma storlek. Mindre stenar kan ligga på större, eller ligga inkilade mellan större block. Men stenar av samma storlek ligger väldigt sällan staplade ovanpå varandra (om man bortser från istidsformationer och dyl.) som man ofta ser i våra akvarium.

                    Stenar och block har genom årtusenden ordnats efter sin massa och volym på ett bestämt sätt (de har sjunkit genom jorden, kasat ner från en slänt, kilats fast i sprickor, jord och silt har virvlat upp och täckt dem, etc. etc.)

                    Gå ut i naturen och verkligen STUDERA hur stenar uppför sig. Hur ligger de i förhållande till varandra, står de eller ligger de?, hur är storleksfördelningen?

                    Jag tycker detta med att komponera naturliga stenformationer är supersvårt när man har en, som defdac sa, "fyrkantig glasburk" ; man har inget djup att gömma stenarna i (5cm sand på sin höjd kanske) och man har få möjligheter att använda sig av riktiga stenblock. Skulle vara BTN moduler i så fall.

                    Den bästa förebilden är naturen själv, hämta mer inspiration därifrån än från andra akvarier!

                    /Kalle
                    MVH Kalle
                    "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

                    Kommentar

                    • Rector
                      • March 2005
                      • 35

                      #25
                      Till de som kämpar på med gyllene snitt och fantastiska kreationer:
                      Kämpa på och posta bilder så vi också kan beundra era kar.[/QUOTE]

                      Det kommer snart...
                      Lev länge och väl.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...