Gyllene snittet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aqua J
    • March 2005
    • 275

Gyllene snittet

Jag måste bara fråga; hur tillämpar man det gyllene snittet i akvarieinredning? Jag vet vad det innebär när man binder en bukett...

• Tottofagrin
    • July 2003
    • 330

Det finns nog lika många tillämpningar som du själv kommer på. Men det jag tänker på när det gäller det gyllene snittet och akvarieinredning är väl att tänka på balansen i akvariet och använda en fokuspunkt. Den kan då placeras enligt gyllenesnittets principer t.ex. Sen kan man ju om man vill vara riktigt avancerad försöka placera denna punkt så att den faller i det gyllene snittet från alla håll. Uppifrån (varför vet jag inte ), från gavlarna, etc.

Men det finns ju fler "fina" proportioner som man kan använda sig av också, inte enbart det gyllene snittet. Japanerna använder sig mycket av trianglar och stenarnas "riktning", det finns många intressanta böcker om japansk landskaps/trädgårds design att läsa som inspiration.

Viktigast för mig dock när det gäller inredningen är att undvika all symmetri och alla mittpunkter.

/Kalle
    MVH Kalle
    "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

Kommentar

• Daniel Blom
      • June 2003
      • 1670

Vill du använda gyllene snittet är talet 1,618 viktigt. Akvariet ska ha proportionerna 1,618:1 - ett enmeters akvarium ska alltså vara 61,8 cm högt. Och det man först tittar på ska finnas 38,2 cm från ena kortsidan och 23,6 cm från topp/botten (om jag räknat rätt).
      All inredning och fiskar ska förstås ha den rätta proportionen. Du bör t ex ha ett 23,6 cm tjockt lager med grus. En fisk på 10 cm ska vara 6,18 cm hög. Inga kuliålar!
      Hur du ska få fiskarna att befinna sig på rätt ställe vet jag inte.
      Så här förklarar Nationalencyklopedin:
      gyllene snittet, populär benämning på en uppdelning av en sträcka i två delar så att hela sträckan a+b förhåller sig till den större delen b som den större delen b till den mindre delen a, dvs. så att (a+b)*:*b = b*:*a.
      mvh Daniel
      ...som dock försöker följa andra principer för fiskhållning
      Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
      och framgången är given.
      Samuel Clemens
      Mina bilder

Kommentar

• aqua J
        • March 2005
        • 275

Jaha, det är bara att bygga om karet och stöpa fiskarna i samma form då, det blir ju toksnyggt!!! ;-) Man får väl förenkla det hela en liten smula...

Kommentar

• averater
          • March 2004
          • 381

den enklaste tillämpningen är väl var man placerar saker som "sticker ut" solitärväxter, stenar eller annan dekoration.

bör ju placeras på ca 6/10 från kanten.

annars så kan väl karets utformning vara tillämpligt, även om det är ovanligt med så höga kar av andra anledningar.
          Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

Kommentar

• ralp
            • October 2004
            • 639

Här finns en sida om akvarieplanering med en del skisser dock tyvärr på tyska...

Hejhopp. Ralp
            110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
            Vittina semiconica; Neripteron auriculata
            18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
            16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

Kommentar

• defdac
              • January 2002
              • 12751

Ursprungligen postat av aqua J
              Jaha, det är bara att bygga om karet och stöpa fiskarna i samma form då, det blir ju toksnyggt!!! ;-) Man får väl förenkla det hela en liten smula...
              Allt levande är "stöpt" i den formen, det är därför vi människor föredrar den. Skulle du med lite artistisk känsla placera inredning i ett akvarium så kommer det krylla av gyllene snitt överallt.

Jag behöver aldrig mäta upp det, vare sig det gäller fotografering eller design, det blir bara så automatiskt.
              http://www.defblog.se

Kommentar

• defdac
                • January 2002
                • 12751

3 exempel på gyllene snitt hos en P. Altum:

Kommentar

• defdac
                  • January 2002
                  • 12751

Jag upptäckte just att jag gjorde ett litet fel. Men det får ni upptäcka själva.

Kommentar

• dinajel
                    • November 2004
                    • 606

Såhär enkelt kan man tillämpa det gyllene snittet, som jag har gjort i mitt multiskar:

Bilder på mina akvarier.

Kommentar

• defdac
                      • January 2002
                      • 12751

Ja appropå stendesign i Malawi/Tanganyika - är det någon som har ett bra exempel på snygga sådana designer som inte bara är några högar med sten/bakgrund?

Jag har inte sett en enda snyggt designad sådan burk i Sverige. Alla konkava klaustrofobiska bakgrunds+sidoväggar-designer är automatiskt diskvalificerade eftersom alla gör så.

Skulle vilja se någon typ av konvex klippformation med runda enhetliga bumlingar, kanske som formar någon form av reva med upplyst/bränd färgbakgrund.

Kommentar

• ralp
                        • October 2004
                        • 639

Ursprungligen postat av Tottofagrin
                        ... Japanerna använder sig mycket av trianglar och stenarnas "riktning", det finns många intressanta böcker om japansk landskaps/trädgårds design att läsa som inspiration. ...
                        I den här artikel om aquascaping beskrivs det bl.a. även "Sanzon-Iwagumi" tekniken. Mer detailjerad - just om detta - även här i en thread.

Hejhopp. ralp
                        110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;

Kommentar

• defdac
                          • January 2002
                          • 12751

Bra exempel i den artikeln att man kan göra allt "by the book" och ändå få det att se ut som skit, eller åtminstone totalt onaturligt 8)

Kommentar

• aqua J
                            • March 2005
                            • 275

Det ser så lätt och så rätt ut hos andra men det är så svårt att åstakomma något sådant själv. Man blir förblindad och hämmad av det material man redan har i karet och absolut inte kan tänka sig att slänga! Men Averater. ska placeringen vara 6/10 från framkant, sidan, bakkant oder was???... Förlåt min okunnighet, borde kanske hållt mig till blombuketter...

Kommentar

• ralp
                              • October 2004
                              • 639

heheh - håller med defdac - men teorien är ju interessant att läsa

Kommentar

Arbetssätt...