Vad tycker ni om mitt akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • St.Anger
    • October 2004
    • 115

    #16
    Det är väll TMG? Har bara hört förkortningen så jag vet inte vad det står för. =) Har hört en del om det och det verkar ju välldigt bra. Fast jag har även hört att det är svindyrt. Stämmer det?

    Kommentar

    • slugger
      • December 2004
      • 4

      #17
      jag köpte en halv liter för typ 150 spänn behöver bara 10ml/100l så ja vet inte men de e värt vartända öre enligt min mening kolla på guldfisken. se

      Kommentar

      • gigardt
        • February 2003
        • 772

        #18
        Kolla på PWSS istället de är billiga.
        MVH Richard
        600l Sydamerika(invånare se nedan)
        7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
        500l innedamm(Koi)
        4500l Damm(Koi)
        125l yngelburk
        400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

        Kommentar

        • slugger
          • December 2004
          • 4

          #19
          visst billigare men vad har dom för fraktkostnadert ????

          Kommentar

          • jackson
            • September 2003
            • 1242

            #20
            Gillar gränsen mellan Valerinesian och javaorbunkarna vid stenröset.
            Glesa ut stenröset. Några stenar (de mörkare) skulle vara ok (kanske lite till vänster).
            Skulle vilja ha roten mer till vänster.

            Snyggt i vart fall.

            Växter består av 70% kol (kemisk beteckning C). Det får de till största delen från koldioxid (CO2). Så ABSOLUT viktigaste gödningen är CO2. Enklast är att börja med en eller två PET-flaskor med mäsk. Ganska enkelt, egentligen. AG (se http://www.djurportalen.nu/) har artiklar om hur man bygger en CO2-anläggning baserad på mäsk.

            Mäskrecept (2 liter vatten):
            2 kaffekoppar socker
            2 teskedar proteinpulver (eller trromjölk, fast kan lukta!)
            1 tesked bikarbonat (bakpulver).
            ca 1 tesked jäst (torrjäst fungerar).

            Efter CO2 kommer kalium (K), kväve (N) och fosfor (P). Resten behövs inte i lika stora mängder. TMG (Tropical master grow) är utmärkt gödning, men innehåller för lite K, N och P. Därför tillsätter man två blandningar med kaliumnitrat (KNO3, NO3 är nitrat), som då ger kalium (K) och kväve (N), och kaliumdivätefosfat (KH2PO4, H2 diväte och PO4 fosfat). Sök i forumet för recept på dessa (och var man får tag på dem). Där står det även hur man mäter hur mycket CO2 man har i vattnet (man mäter pH och kH samt tittar i en tabell).

            När du sedan fått CO2 och gödningen ok, så kommer ljuset. De olika rören ger olika mycket ljus, men egentligen ännu större färgskillnaden. I princip kan man skippa sk växtrör, eftersom de brukar vara dåliga på att generera mycket ljus. Sedan bör man ha reflektorer i ljusrampen (det ger ca 50-100% mer ljus). För att växterna skall gilla läget, så bör man ha minst 0,3 Watt per liter, men helst inte mer än 0,5 W/l, eftersom det blir mycket större risk för alger om man missar något av de föregående punkterna (CO2 och gödning).

            Lycka till.

            PS:
            Läs Defdacs inlägg:
            http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34760
            http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35035

            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

            Kommentar

            • St.Anger
              • October 2004
              • 115

              #21
              Det var precis det jag gjorde igår kväll. =) Jag tog bort de flesta ljusa stenar och flyttade det en aning åt vänster. Blev rätt bra. Fast nu är det rätt glest till höger om stenröset, men jag har planterat några javaormbunke skott och så lär vallisnerian snabbt sprida sig. Men roten är jag rätt nöjd med så den får sitta kvar ett tag till.

              Tack så jättemycket för hjälpen med CO2! Ska se om dom har TMG på akvarielagret. Ska läsa på i alla trådar om CO2 här. Sen tror jag nog att jag börjar göda. Nu blev det ju mycket lättare när jag förstår vad allt betyder! =)

              Tack så mycket!

              Kommentar

              • smurfmats
                • February 2003
                • 3538

                #22
                ett riktigt vackert kar!!

                men som sagts tidigare, försök hålla dig till en eller högst två olika sorters stenar vilket gör att det ser mer naturligt ut..

                keep up the good work!!
                tråden om fjärilars lek!

                Kommentar

                • chrille_91_3
                  • December 2003
                  • 409

                  #23
                  skit snyggt!!
                  msn: christianedlund1@hotmail.com
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=154639

                  Kommentar

                  • St.Anger
                    • October 2004
                    • 115

                    #24
                    Tack! =D

                    Jag har inte lyckats klura ut hur man fixar KNO3 och KH2PO4 än. Har sökt men inte hittat nått. Skulle någon kunna fixa en länkt till ett ställe där man kan beställa det eller ett recept? Ska man beställa det eller gör man det själv?

                    Ska köpa TMG imorgon. Ska även börja fixa alla grejerna till mäsken. Får hoppas att det går bra och växterna trivs och ingen alginvasion. Det verker onekligen som om växterna saknar något ämne eftersom det har kommit några mystiska små hål på en del blad och även har dom blivit läskigt svarta på vissa ställen. Får hoppas det löser sig med gödningen.

                    Kommentar

                    • Musse
                      • January 2005
                      • 291

                      #25
                      skulle vilja ha ett större akvarium så att jag också skulle kunna göra så där...
                      ca 54L
                      FLAJ, ca 35L
                      Vill ha: STÖRRE

                      Kommentar

                      • Baggen
                        • July 2004
                        • 340

                        #26
                        Fint akvarium fångar ögat direkt , är dock inte biotop riktigt
                        men sådant är svårt att åstakomma.
                        Det jag skulle fixat för att kompletera lite är en
                        BTN eller en hemmafixad bakrund.Just nu får akvariumet
                        inget som hällst djup , ser mera ut som en vacker tavla.

                        Lycka till!

                        Mvh

                        /Baggen

                        Kommentar

                        • Malawi_Johan
                          • January 2005
                          • 36

                          #27
                          Skit snyggt
                          By Johan

                          Min Zoon: http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=333047

                          Kommentar

                          • Conny_B
                            • October 2002
                            • 132

                            #28
                            Fins att köpa på hornbach om du har någon sådan afär i närheten (snyckt Akvarium du har)
                            Conny.Bergstrand

                            Kommentar

                            Arbetssätt...