Vad tycker ni om mitt akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • St.Anger
    • October 2004
    • 115

    Vad tycker ni om mitt akvarium?

    Jag har blivit inspirerad av alla "vad tycker ni om mitt akvarium"- trådar och har nu bestämt mig föra att skapa en egen. =)
    Det skulle vara kul att höra vad andra tycker om min burk och att få lite konstruktiv kritik så jag kan förbättra det.

    Jag har flyttat runte en hel del innaj jag blev nöjd, men nu tycker jag det är rätt fint. Hoppas ni kan hjälpa mig att göra det ännu finare! =)

    Jag tänker inom en inte alltför avlägsen framtid åka till akvarielagret och inhandla ett stycke Phillips Aquarelle som om jag förstått rätt ska vara välldigt bra för växter. Just nu sitter 2 PowerGlo's i.

    Jag har funderat på att skaffa en hög rot eller växt i det vänstra hörnet. Det syns inte så bra på bilden, men javaormbunken som växer där är rätt gles och inte så snygg. Man kanske borde köpa en stor och ståtlig växt på någon kommande storauktion? =)

    Jättevallisnerian i det högra hörnet ska egentligen ha längre blad. Men jag klippte ner den för inte så jättelänge sen eftersom bladen hade blivit för långa + att någon läskig grå alg nästan helt täckte dom.

    Synd att zoonen krymper bilderna så mycket. =( Akvariumet ser mycket plottrigare ut på bilden än vad det egentligen är. Bilden är även tagen ur en rätt taskig vinkel. När jag tog bilden så ställde jag kameran på en stapel dvd-filmer och satte den på automat-tagning eller vad man ska kalla det för att inte bilden skulle bli så jäkla suddig. Tyvärr så ser man burken direkt framifrån. Det hade varit mycket snyggare om man sett det en aning ovanifrån så man slipper se vattenytan och burken får mer djup. =)

    Men nog med undanförklaringar. Säg vad ni tycker!

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=323910
  • slechmiinh
    • December 2004
    • 79

    #2
    jag tycker det är jättefint!
    //Sarah

    Kommentar

    • Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

      #3
      ey, skitsnyggt.

      det enda jag skulle kunna anmärka på är att sanden går lite högt upp i framkant. jag brukar tycka det är snyggast att ha högra sand bak och och mucket mindra framtill. detta är naturligtvis lättare med ramakvarium, då man akn göra så att amn inte ser "under" sanden över huvud taget.
      222 liter Malawi

      Kommentar

      • jimel
        • August 2004
        • 253

        #4
        Det va ju snyggt det där, fast jag själv är mer inne på less is more så jag har inte så mycket prylar i mitt kar.
        Här är min Zoonen

        Kommentar

        • Zeni
          • December 2004
          • 141

          #5
          det va najs!!

          såg att du hade skalarer i men vad har du mer?

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Det var riktigt snyggt och frodigt och med solitären i gyllenesnittet! Avancerat för en fjortonåring helt klart.

            Mina kommentarer som följer är helt utifrån en insnöad växtakvarist som bara tänker på design, inte fiskars trivsel. =)

            Det som störde mest var det omotiverade stenröset till höger med väldigt fula runda stenar som inte på något sätt påminde mig om något naturligt, utan snarare en hög med nersläppt sten som man tagit från trädgården. Stenarna hade för olika form och olika färg för att skapa någon harmoni och röset drog ögat till höger ut från akvariet.

            Om röset flyttats in mot gyllenesnittet och om du försökt få det att harmonisera med lämpliga växter skulle då få en mer harmonisk och sammanhängande konvex komposition.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #7
              Urläckert kar!
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              • Schull
                • August 2004
                • 2889

                #8
                Fint men tråkiga fiskar! tycker jag..
                /Lasse
                Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

                Kommentar

                • Lenmar
                  • February 2004
                  • 6154

                  #9
                  Jättevackert!!
                  Så tycker jag att ett akvarium skall se ut. Är inte så mycket för minmalistiskt inredda kar utan gillar den här varianten! Finns inga tråkiga fiskar heller så därför har ju inte du det !
                  Maria
                  Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                  Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                  Kommentar

                  • FinaFisken
                    • March 2004
                    • 184

                    #10
                    Karet var ju snyggt :]
                    =)

                    Kommentar

                    • St.Anger
                      • October 2004
                      • 115

                      #11
                      Tack så jättemycket! =D

                      Jag håller faktiskt med om att fiskarna är rätt tråkiga. Nästan alla kommer från vårat gamla 300 liters, som numera är sålt, och mitt lilla 50 liters som är yngelkar idag. Och jag kunde inte göra mig av med dom så dom fick helt enkelt flytta med. Fast det är ganska färglöst. =( Funderar på att ta med dom på någon kommande storauktion. Fast man måste väll vara medlem i någon akvarieförening för att sälja? Isåfall måste jag fixa det först.
                      Men då måste jag ju bestämma mig vad jag vill ha. Och det är inte lätt direkt för mig. =) Funderar lite på diskus. Eller så skulle nog ett rejält stim neontetror vara riktigt häftigt. Fast det betyder ju att jag måste göra mig av med scalarerna, vilket inte skulle vara så kul. =(

                      Stenröset är bara ett panikbygge för inte så länge sen. Och stenarna kommer mycket riktigt från trädgården. =) När jag plockade dom var det dessutom snö, så jag har inte valt med alltför stor omsorg. Men om jag ser några snygga stenar som ser likadana ut allihop så tar jag dom istället. =)
                      Våran lärare försökte förklara gyllene snittet för ett tag sen, men eftersom hon är extremt rutten på att förklara så fattade jag nästan ingenting. Men vad jag förstått så ska man placera grejer så allting bildar "osynliga" linjer mot en speciell punkt. Eller?
                      Isåfall, menar du att jag ska flytta stenröset mer in mot mitten då defdac?

                      Har funderat på att börja göda med co2, men efter att ha läst lite i några trådar om det så har jag kommit fram till att det nog är alldels för krångligt. Förstod ungefär hälften av alla konstiga ord och förkortningar. =) Finns det inget mirakelmedel på flaska man bara kan hälla i? =)

                      Kommentar

                      • Fija

                        #12
                        Jag tyckte det var väldigt fint trots onaturliga stenar osv. Gillar de frodiga växterna. Så fint får inte jag det trots många försök.

                        mvh

                        // Fija

                        Kommentar

                        • St.Anger
                          • October 2004
                          • 115

                          #13
                          Tack! =D De fula stenarna ska bytas ut inom en snar framtid. Vad för sorts stenar bör jag välja istället? Ska jag ens ha ett stenröse?

                          Tycker ni jag ska köpa en ny stor växt på närmsta auktion till det vänstra hörnet? Jag har fått sprida ut javaormbunken för att den ska täcka hela rutan, så framförallt i det hörnet så är det lite för glest. Skulle vara snyggare om man slapp alla fula hål. Eller ska jag försöka täcka dom med mer javaormbunke? Tyvärr växer den välldigt långsamt.
                          Finns det någon sorts gödning få flaska som är bra? Köpte någon sorts järngödning på storauktionen i Haninge i en stor flaska. Och det verkar som växterna mår bra av det. Har inte sett så enorma skillnader men det känns som om dom växer lite bättre.

                          Sen angående sanden håller jag med. I början hade jag mer sand i bakgrunden, men nu har allting verkat planat ut. Och att börj skyffla sand känns alldeles för jobbigt. Har precis blivit nöjd med inredningen. =)

                          Kom gärna med mer idéer. Blir mycket tacksam!

                          Kommentar

                          • HeNkeDeH
                            • September 2002
                            • 91

                            #14
                            Jag tyckte det var väldigt fint trots onaturliga stenar osv.
                            Onaturliga?
                            -

                            Kommentar

                            • slugger
                              • December 2004
                              • 4

                              #15
                              tjena St.Angerjag jör med tropical mastergrow på flaska skit bra tycker jag iaf =)





                              Kommentar

                              Arbetssätt...