375L, hjälp..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maanda
    • September 2004
    • 423

    #16
    Är det säkert?
    Men jag har ett helt nytt filter..

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #17
      Jo det går bra.MEN ta det lugnt med antalet fiskar.Köp några och låt det gå någon/några veckor innan du köper fler osv.Man kan snabba på förloppet lite genom att köpa nitrivec och slå i.Det man vill uppnå genom att låta vattnet stå är att man vill få ut ev klor rester men det tar ju vattenberedningsmedlet hand om.Sen tror många att nitrifikationsbakterierna kommer av sig självt men rent logiskt så måste man ju mata bakterierna med något ex fisk avföring... I mitt fall så blev jag tvungen att vänta 2 dygn för att alla luftbubblor skulle försvinna.Sen vill man ju se till att det är rätt temperatur.Värmarens skala brukar aldrig stämma kan bli vad som helst.En värmare står på 21 grader och det är 27 i karet.En annan värmare (jäger) går exakt enl skalan....
      Fredrik

      Kommentar

      • Maya
        • November 2003
        • 1162

        #18
        Ursprungligen skickat av niclas89
        Svartvatten är det bla. skalarer o discus lever i. Dem lever i en del av amazonas där det inte finns mycket till växtlighet. Vattnet är mycket brunt dy botten löv grenar.

        Så om man ska ha en riktig svartvatten akvarium ska man ha brunt vatten, rötter kanske lite löv på bottnen. inga växter.
        Förstår inte alls vad du menar där.....
        Detta är vad som står i artbeskrivningen för Scalare i här på zoopet:

        "Akvariet skall vara tättplanterat med långbladiga växter, men även innehålla en del stenar och rötter och ha ett fritt simutrymme."

        Detta är vad det står om diskus:

        Ett lämpligt akvarium skall innehålla gömställen i form av rötter och ev. växter."

        Tror inte att jag sett ett endaste diskusakvarium än som är helt utan växtligeht.... massor av lekkar som är sterila men inte själva "bo"akvariumet...

        Gav råd till dig i en annan tråd om att du skulle ha växter i ditt kar och till dina scalarer varför råder du andra att inte ha det det då??

        Mitt råd till dig maanda är att givetvis ska du ha växter... speciellt om du ska ha scalarer.... finns inget som hindrar att du skulle kunna ha mörkare vatten bara för att du har växter....

        Kolla igenom de förslag du har fått och ta sedan och läs på dig i zoopets artbeskrivingar.... där står juh tydligt vad de vill ha för växtlighet..... Bestäm dig sedan för det som passa dig bäst!!!
        Mvh M.
        Tänk att så lite... kan göra så mycket....
        Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
        Min hemsida om hoyor & pelargoner

        Tempora mutantur nos et mutamur in illis

        Kommentar

        • maanda
          • September 2004
          • 423

          #19
          Okej... Tack för alla svaren. Långbladiga växter, hm... Skulle jag kunna ha ciklidgräs då?
          Har en jättefin vattenspikbladsplanta som jag gärna vill ha kvar, passar inte det in då eller?
          *vill ha kvar*

          eftersom jag bara bor typ 100 meter från vättern så har jag ju tillgång till ganska mycket sten. kan det passa, eller finns det typ ingen sten där scalarer o kardinaltetror lever?
          tycker det är fint iaf
          i det akvariet jag har nu har jag grus och sten, men ser det konstigt ut att ha sten o sand?

          Kommentar

          • niclas89
            • October 2004
            • 228

            #20
            Maya... Jag har kollat på några fina bilder från naturen. Och jag bestämde mig för att gå efter bilder från naturen än en arbetsbeskrivning. Och på dem bilderna ser man inga växter. Men dem kanske lever på andra ställen där det finns växter men det visste inte jag isåfall. Och hon kan ju ha växter om hon vill, Men jag sa om hon ska ha ett riktigt svartvattens akvarium (bilderna jag sett) så finns det inga växter!
            flippflopp Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=290186

            Kommentar

            • jowa
              • August 2004
              • 70

              #21
              Har alltid varit av dem uppfattningen att om man själv tycker något är snyggt, någon växt eller fisk ser bra ut ihop etc, så ÄR det snyggt
              Dvs, om du inte promt måste köra ett strikt biotopakvarium så använd de växter du själv tycker är snyggt till en början, speciellt om du redan har dem i din ägo.

              Sedan kan det ju uppstå särskilda anledningar till att vissa kombinationer inte går ihop. Vissa fiskar äter växter, vissa växter kräver mycket ljus och näring. Det mesta går att läsa sig till eller få svar på här på Zoopet.

              Lycka till!
              http://hem.bredband.net/aquascene/Vaxtakvariet/index.html

              Kommentar

              • maanda
                • September 2004
                • 423

                #22
                Okej. Nu är akvariet uppe med de gamla växterna, ny biltema blästersand och ny pump (fluval 404)
                vet att man inte kan ha i firrar på en gång, men undrar om det verkligen kommer igång med alla bakterier o sånt om man inte har NÅGON fisk?
                kan jag sätta i EN fisk som testpilot? eller är det bara dumt?

                Kommentar

                • niclas89
                  • October 2004
                  • 228

                  #23
                  hmm jag tror mig ha läst att man ska ha malar i från början .. men jag är inte säker. Någon som vet helt säkert?
                  flippflopp Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=290186

                  Kommentar

                  • ICEBOX
                    • April 2004
                    • 150

                    #24
                    Utan att ha i några fiskar får man inte igång de goda bakterierna som bryter ner nitrit till nitrat. Men man ska inte ha i för mycket fisk eller mata mycket...

                    Malar verkar lite dumt att börja med, det finns ju inga alger de kan äta - utan man måste stödutfodra och kunde istället haft i annan fisk.

                    Edit: tillägg om malar
                    375 liter med 30-talet citrontetror, ett ancistruspar samt 15 ancistrusyngel, snart en grupp Ap. borellii och hantlar http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=330639

                    Kommentar

                    • maanda
                      • September 2004
                      • 423

                      #25
                      Jag satte i en överbliven svärdbärare.
                      Ska jag sätta i nåt mer?

                      Kommentar

                      • Nils Holmström
                        • November 2004
                        • 2195

                        #26
                        En ensam, överbliven svärdbärare som ska bajsa ner ett helt 375liters?
                        222 liter Malawi

                        Kommentar

                        • maanda
                          • September 2004
                          • 423

                          #27
                          Hehe. Nej nej. Jag kan ju inte bara ha den, det fattar till och med jag =)
                          Men vad kan jag ha i mer då? Vadsomhelst?
                          Nån som tål mkt.. Kanske några platy?

                          Kommentar

                          • Nils Holmström
                            • November 2004
                            • 2195

                            #28
                            Fast ärligt talat så vet jag inte. en av akvarieaffärerna här i malmö rekkomednerade mig att låta karet stå heltomt i tre veckor, och sen skulle det vara lungt. så hur ligger det till, behövs inkörningsfisk eller inte?
                            222 liter Malawi

                            Kommentar

                            • Glajdarn
                              • November 2004
                              • 270

                              #29
                              Hm.. Svartvatten.. Är inte det när man har typ torv-grejsimojs i? kan inget om det, men vill gärna lära mej =)
                              Jo, just torv-grejsimojs är vad det är i... =) En bra bok att läsa där man får mycket tips, tycker jag är "Complete aquarium". Kommer inte ihåg vad författaren hette, men kolla på biblioteket.
                              "This is a lighthouse. Your call."

                              Kommentar

                              • nilssonnet
                                • January 2004
                                • 603

                                #30
                                Nils Holmström: Du måste ha i något som producerar biologiskt nedbrytbart avfall, tex fiskavföring, döda växtblad, överbliven mat osv för att det ska bildas bakterier ("mat" till dessa) som bryter ner avfallet till nitrit och tillslut nitrat. Ett annat alternativ är att köra med ammoniak (ammoniak omvandlas till nitrat av samma bakterier).
                                Na klar!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...