375L, hjälp..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maanda
    • September 2004
    • 423

    375L, hjälp..

    Ska få min julklapp imon, ett nytt 375L möbelakvarium med välvd ruta! *jippie*
    Till saken:
    Jag har funderat fram och tillbaka på vad jag ska ha I baljan, och kommit fram till att jag nog vill köra lite sydamerikansk stil. Därför vill jag ha kardinaltetror. Var väldigt sugen på discus innan, men det blir för dyrt.
    Så då vill jag ha scalarer i stället. Dock ska jag inte köpa dessa fiskar förr än några veckor..

    Men hur ska jag inreda det? Skulle så himla gärna vilja ha en BTN-bakgrund, men aldrig att jag har råd med det (födelsedag, kanske), så då tänkte jag på bakgrund. Bara en plansch kanske, som är typ ganska entonig beige-brun?

    Sen vill jag ju gärna ha rötter med, typ mopani eller mangrove. Vilken är billigast/snyggast/lättast att få att sjunka?
    Vilken sort hör hemma i Sydamerika?

    Sen till växter då. Har två plantor vattenspikblad, även svärdplanta. Sen har jag två anubias-plantor också. Vill gärna ha kvar dom, men dom är ju afrikanska. Ser det konstigt ut med dem?

    Tacksam för tips inom både fisk/inredning o växter.

    Vet att det kanske hamnade i fel tråd, men hittade ingen mer lämplig.
  • niclas89
    • October 2004
    • 228

    #2
    Jag har ett 375L med sydamerikansk biotop. Jag är mer inriktad på amazonasområdet ( vet det är stort ) jag tror det är där nån stans i mitten av amazonas jag håller mig. Jag har svart bakgrund, Mycket! rötter och några svärdplantor.

    rötter: Jag tycker mangrove är snyggast. Maponi är väll den beiga typen? Och den hör nog inte hemma i svartvatten. Men om du inte ska ha svart vatten så skulle den nog funka fint fint.
    Dem väger nog lika mycket skulle jag tro.
    Och jag vet att mangrove inte alltid är så lätt att få att sjunka, Men med maponi vet jag inte tyvär.

    Fiskar tycker jag du ska ha skalarer. Några trevliga L malar. Och ett stim tetror av nått slag.

    Hoppas jag har varit till hjälp lycka till maanda

    flippflopp Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=290186

    Kommentar

    • maanda
      • September 2004
      • 423

      #3
      Okej.
      Hm.. Svartvatten.. Är inte det när man har typ torv-grejsimojs i? kan inget om det, men vill gärna lära mej =)
      Jag hade tänkt ha kardinaltetra, scalarer och ancistrus L144A. Även ett stim ottosar.
      Kan det bli bra?

      Har du helt svart bakgrund eller går den i olika toner?
      Har du nåt foto eller nåt på ditt akvarium?

      Du har varit till jätte mycket hjälp! Tack =)

      Kommentar

      • Schull
        • August 2004
        • 2889

        #4
        Ursprungligen skickat av maanda
        Ska få min julklapp imon, ett nytt 375L möbelakvarium med välvd ruta! *jippie*
        Till saken:
        Jag har funderat fram och tillbaka på vad jag ska ha I baljan, och kommit fram till att jag nog vill köra lite sydamerikansk stil. Därför vill jag ha kardinaltetror. Var väldigt sugen på discus innan, men det blir för dyrt.
        Så då vill jag ha scalarer i stället. Dock ska jag inte köpa dessa fiskar förr än några veckor..

        Men hur ska jag inreda det? Skulle så himla gärna vilja ha en BTN-bakgrund, men aldrig att jag har råd med det (födelsedag, kanske), så då tänkte jag på bakgrund. Bara en plansch kanske, som är typ ganska entonig beige-brun?

        Sen vill jag ju gärna ha rötter med, typ mopani eller mangrove. Vilken är billigast/snyggast/lättast att få att sjunka?
        Vilken sort hör hemma i Sydamerika?

        Sen till växter då. Har två plantor vattenspikblad, även svärdplanta. Sen har jag två anubias-plantor också. Vill gärna ha kvar dom, men dom är ju afrikanska. Ser det konstigt ut med dem?

        Tacksam för tips inom både fisk/inredning o växter.

        Vet att det kanske hamnade i fel tråd, men hittade ingen mer lämplig.
        I morgon? Det är väll jul afton den 24/12, eller är det jag som har fel...
        Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

        Kommentar

        • Glenn
          • April 2002
          • 3904

          #5
          Det låter som en fin kombination av fiskar=D

          Om du har helt nya mangroverötter så kommer ditt vatten att få en fin brunaktig färg vilket är väldigt snyggt. Sedan efter ett tag så kommer int rötterna att färga av sig mer och då är det bara att ta en nylonstrumpa och proppa i lite torv och lägga i akvariet så kommer du få den där fina färgen igen.

          /Glenn
          Mvh /Glenn

          Min Zoon

          Kommentar

          • niclas89
            • October 2004
            • 228

            #6
            Jag har juwels bakgrund. Den randiga saken . Den tycker jag passar. Du kan ju gå in o kolla på min zoon som står nedan. Jag är också nybörjare på svartvatten och jag finner det attans kul. Mina skalarer har lagt ägg typ 5 gånger på 3 veckor.
            flippflopp Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=290186

            Kommentar

            • MagicFingers
              • November 2003
              • 3136

              #7
              ang. anubias...
              mina ville inte alls vara i mitt syd kar,
              så dom åkte ut, har dom nu i ett guppy kar.. det funkar, men det é inte snyggt där heller egnetligen...
              men smaken är som baken...
              Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

              Nunc Est Bibendum

              Kommentar

              • maanda
                • September 2004
                • 423

                #8
                okej..ska jag skippa anubiasen o sätta över den i ett annat mindre akvarium då? har lite levandefödare där...

                har läst mycket om att det är svårt att få rötterna att sjunka. en del har till och med aldrig fått dom att sjunka.... hur göra jag då om jag vill ha i dem direkt, men helst inte flytande? ;-P
                finns det nåt knep?

                för om jag lägger dom i typ badkaret, försvinner ju den bruna färgen sen när den väl har sjunkit och jag vill ha i den i akvariet...

                har hört att man ska köpa den tyngsta roten, för det är lättare att få att sjunka.. men den är ju betydligt dyrare (oftast)..

                vad blir det för skillnad med svartvatten o vanlgit egentligen? blir det mörkare i akvariumet eller vad?
                det låter snyggt iaf..

                jo, julafton är ju inte förrän den 24 december, som bekant. men i år blir det en lite för tidig julklapp, så att jag ska kunna göra det fint tills julafton =)
                dessutom ska det gamla ut ur mitt rum så jag (mamma?) kan städa där.. hehe.

                ååååååååååååå imon är det julafton för min del! jippi jippi jippiiiiiii!

                Kommentar

                • niclas89
                  • October 2004
                  • 228

                  #9
                  Svartvatten är det bla. skalarer o discus lever i. Dem lever i en del av amazonas där det inte finns mycket till växtlighet. Vattnet är mycket brunt dy botten löv grenar.

                  Så om man ska ha en riktig svartvatten akvarium ska man ha brunt vatten, rötter kanske lite löv på bottnen. inga växter.
                  flippflopp Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=290186

                  Kommentar

                  • Schull
                    • August 2004
                    • 2889

                    #10
                    Ursprungligen skickat av maanda
                    där.. hehe.

                    ååååååååååååå imon är det julafton för min del! jippi jippi jippiiiiiii!
                    Vissa har det bra ;-)
                    Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

                    Kommentar

                    • rindberg
                      • March 2004
                      • 196

                      #11
                      Kanske inte så lyckat att ha kardinaltetror och skalarer tillsammans! Skalarer äter ju tetror. Rätt mig om jag har fel.
                      Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
                      Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

                      Kommentar

                      • Schull
                        • August 2004
                        • 2889

                        #12
                        Ursprungligen skickat av rindberg
                        Kanske inte så lyckat att ha kardinaltetror och skalarer tillsammans! Skalarer äter ju tetror. Rätt mig om jag har fel.
                        Köpte 40st ktetror och hadde 2st skalarer, tog ca 2 veckor så är dom 2st kvar ;-(
                        Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

                        Kommentar

                        • drd
                          • March 2004
                          • 5586

                          #13
                          Har både diskus, kardinaltetror och skalarer ihop i mitt btn 375 liters och på 2 månader så har inte en enda kardinaltetra strukit med =)
                          ________________________________________________

                          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                          Kommentar

                          • maanda
                            • September 2004
                            • 423

                            #14
                            Hm... Men om man nu vill ha lite växter ändå, för att liva upp det hela, hehe, vad kan mna ha då?
                            Det är inte ett måste för min del att allt måste vara biotopenligt, mest viktigt är för mej att fiskarna kommer ungefär från samma del av världen...
                            Men tror ni inte att det är skillnad på om scalarerna kommer i spat före kardinalerna och tvärt om?
                            om kardinaltetrorna redan är i akvariet när man har i scalarerna borde det ju vara större chans att det funkar.
                            Vågar man chansa?

                            Sen frågar jag igen, hur länge måste jag vänta med att ha i fisk om jag har i något slags vattenberedningsmedel?

                            Kommentar

                            • fredrikakesson
                              • November 2003
                              • 1363

                              #15
                              0 minuter .Jag startade upp min 275:a för några veckor sen.Fyllde i vattnet och såg till att alla teknik funkade och sen i med fiskarna.Nu hade jag fuskat lite och tog med filtret från det gamla karet.Hade även kört det nya i det gamla karet i en vecka
                              Fredrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...