löv till dvärgciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #16
    Apropå nedbrytningsprocess: Vår benjamin-fikus släpper en massa blad, och de är ju biotopriktiga & ogiftiga så... jag testade att ha dem i akvariet. De är ju rätt hårda, så jag tänkte de skulle hålla rätt länge. Nå, jag kan rapportera att de blir 'skelett' på bara några dagar. Otroligt snabbnedbrutna löv.
    Dock tycker malar & snäckor de är goda att äta.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • PatrikMalmo

      #17
      Azur,
      det vore roligt att hitta mer annorlunda löv än boklöv. Alla löv i vår natur ser just - svenska ut. Trist att inte Benjaminfikuslöven funkade.

      Hilsen!!

      Kommentar

      • mats m
        • September 2002
        • 515

        #18
        Hej.
        Som jag har skrivit i ett tidigare inlägg om löv i akvarium så skall man undvika benjaminfikus på grund av denna växts stora allergiframkallande,har man små barn i huset så rek. att man slänger ut denna växt.Det var der första som läkaren sa till oss när våran dotter fick astma.Samma gäller en växt som heter chaparall (stavningen?.
        MVH mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #19
          Stämmer. Andra allergiframkallande växter är bl.a. Tradescantia, timjan, nejlika, kaffeplanta och murgröna. Runt 6% av de som har anlag för att få allergi blir känsliga mot benjaminfikus om de utsätts för den. De som blir allergiska mot benjaminfikus har också en tendens att bli allergiska mot naturgummi & tropisk frukt.

          Jag har visserligen anlag för allergi (är allergisk mot björkpollen), men har ägt benjaminfikus i snart 30 år och föreställer mig att om jag inte blivit överkänslig än, så blir jag det nog aldrig.

          Jag hittar ingenting på PubMed om allergi mot Chaparral-kaktus (Euphorbia millii), men däremot har alla Euphorbia giftig och hud-irriterande växtsaft, vilket är skäl nog att hålla dem borta från barn.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          Arbetssätt...