löv till dvärgciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • simha
    • January 2004
    • 12

    löv till dvärgciklider

    Jag har tänkt skaffa dvärgciklider och undrar nu om det är okej att ta löv från naturen och stoppa i akvariet? jag har hört olika vissa säger att det är okej och andra inte, vad tycker ni? och om ni tycker det är okej att plocka löv direkt från naturen, vilka löv är bäst?
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Torkade löv från bok och ek fungerar utmärkt. Ge löven ett kort uppkok så sjunker de med en gång och alla eventuella småkryp dör.

    Guy
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • bergsten
      • April 2004
      • 44

      #3
      Jag har slängt ner ett gäng boklöv till mina apistogrammer. Provade även eklöv, men det verkar som om boklöven håller längre (?) Löven plockade jag i naturen och efter kokning så sjönk dem. Funkar bra, och blir mycket snyggt, är min erfarenhet än så länge.

      mvh
      Ancistrus är minsann inget att lägga i malpåse.
      40 l, sällskap, 200 l Dvärgcikild
      Zoonen

      Kommentar

      • PatrikMalmo

        #4
        Har testat lite olika löv (lind, al, bok) och det funkar utmärkt att ha ned i karet. Rekommenderar som ovanstående inlägg att ge löven ett kort uppkok eller skålla dem. Boklöv håller absolut längst och är dessutom snyggast, enligt mig. Har haft rätt många i flera olika kar, och de ger inga negativa effekter på vattnet som jag märkt (men det blir téfärgat och surare).

        Boklöven funkar dessutom utmärkt att torka efter en skållning, så kan man ha dem i en påse (obs, när de är TORRA, annars möglar de!!) och på så vis ha tillgång till löv hela året. Plocka löven när det är höst och det inte finns minsta spår av grönt kvar i dem. Själv tar jag bara precis nyfallna löv.

        De Apisto jag haft (ca 10 arter) har älskat löv i karet. Flera har lekt i de "grottor" som bildas. Många olika sugmalar gnager dessutom på dem.

        Hilsen!!

        Kommentar

        • simha
          • January 2004
          • 12

          #5
          tack för svaren! men hur får jag tag i nyfallna löv den här tiden på året? och vad händer om jag tar förra årets löv?

          Kommentar

          • PatrikMalmo

            #6
            Nyfallna löv är lite trixigt att få tag på nu, så enten får du svänga förbi Malmö (jag har en kasse, men har ingen lust att trixa med posten) eller så får du ha tålamod. Tror inte det händer så mycket om du tar fjolårets löv, mer än att de bryts ned snabbare och inte är lika snygga. Nyfallna boklöv med just den där orange färgtonen över hela botten är en jäkligt grann syn, tycker jag.

            Hilsen!!

            Kommentar

            • janne dansk
              • June 2004
              • 1740

              #7
              för 20-25 år sedan höll jag på med mitt första kar och hade bla gurami i ett biotop kar och der fans noget som hete vattenglas som man kunne doppa bambu i så att dom blev "förseglade"undra om det skulle funka med löv okså så man slippar att lägga i nya med jämna mellenrum
              Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

              Kommentar

              • PatrikMalmo

                #8
                Jörgen Eggers beskriver i boken "Inredning av akvariet" ett sätt att lacka löv så att de håller länge. Det är dock lite vanskligt med material som ändrar fason pga temperaturen, eftersom lakcen spricker. Jag har aldrig provat det själv, men det är kanske värt ett försök.

                Med boklöven ser jag det dock som totalt överflödigt, tom "onyttigt" att göra det. De avger en hel del ämnen som firrarna verkar trivas med (en polare har fått lek på Otosar med hjälp av löv/vitmossa) att jag aldrig skulle lacka dem. Bara att byta ut mot nya när de gamla börjar se för bruna ut. Om man byter vatten regelbundet och inte har 10 cm:s lager med löv kommer det att funka utmärkt.

                Hilsen!!

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Janne_dansk: vattenglas är natriumsilikat, används för att vattenskydda porösa ytor, och till att täta tunnlar (blandat med akrylamid).

                  Kan möjligen gå att få tag på i färgaffärer som har allmogefärger, men risken är nog stor att personalen bara imiterar fågelholkar när man frågar.

                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • mats m
                    • September 2002
                    • 515

                    #10
                    Hej.
                    Måste säga en sak och det är att det är totalt onödigt att koka löv som skall ner i ett akvarium.Har löv i alla mina kar och har aldrig förlorat en fisk på grund av att löven är okokta,vill påstå att det är dravel att koka löv detsamma gäller bokgren.
                    MVH Mats
                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Du kan brutalt snabba på processen - i alla fall någon månad eller så - genom att hugga av någon gren eller rycka av massor av löv...

                      Men om jag skulle ge mej sjutton på att använda fjolårslöv så finns de fortfarande runt knuten även om man får leta något i vegetationen - i mitt fall ek - sådom Huskvarnabo.

                      Jag valde i stället min 25 liters torvbal...
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • dgqlof
                        • November 2003
                        • 1344

                        #12
                        ...vattenglas är natriumsilikat...Kan möjligen gå att få tag på i färgaffärer...
                        Det är även det samma ämne som pannkitt och finns på närmsta byggmarknad. Men om man kan omvandla pannkitt till något som skulle försegla ytor med är jag tveksam till.

                        Kommentar

                        • dgqlof
                          • November 2003
                          • 1344

                          #13
                          Ursprungligen skickat av mats m
                          ...Måste säga en sak och det är att det är totalt onödigt att koka löv som skall ner i ett akvarium...
                          Jag håller fullständigt med. Och skulle det råka följa med några småkryp så blir fiskarna överförtjusta i lite levande foder.

                          Kommentar

                          • Glenn
                            • April 2002
                            • 3904

                            #14
                            Hej.
                            Måste säga en sak och det är att det är totalt onödigt att koka löv som skall ner i ett akvarium.Har löv i alla mina kar och har aldrig förlorat en fisk på grund av att löven är okokta,vill påstå att det är dravel att koka löv detsamma gäller bokgren.
                            MVH Mats
                            Löven sjunker fortare om du kokar dem.
                            Mvh /Glenn

                            Min Zoon

                            Kommentar

                            • mats m
                              • September 2002
                              • 515

                              #15
                              Hej.
                              Har du torra löv så lägg dom i en plastpåse och fukta med vatten så sjunker dom fortare.Nedbrytningsprocessen går snabbare när man kokar löven.
                              MVH Mats
                              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                              Kommentar

                              Arbetssätt...