Byta till Blästersand !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Datate

    • August 2003
    • 620

    #16
    Jodu Glen...har det i båda som jag har igång nu, och hade det dessutom i mitt 250L som jag sålde för några veckor sen.

    Blir så mycket billigare än annan sand. Kostade mig 150kr för all sand till mitt nya 540L... Lite annat pris än om man köper "akvariesand"!
    MVH /Erik

    "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

    Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

    Kommentar

    • forsström
      • July 2004
      • 31

      #17
      jag funderar åxå på att byta till blästersand,, har dock hört att den kan vara för vass för tex pansarmalar.
      jag har engelsk sjösten i mitt 450 l just nu och jag tycker att det växer för dåligt trost alla min a gödningar m,m .
      tror ni det hjälper med mindre grus,, har en eheim pump som ger 1200l /tim ,, kan det vara ett problem när man har så småkornig sand, vill ju inte ha sand i pumpen och att gruset ser ut som om det går vågor i den.
      450 liter

      Kommentar

      • Datate

        • August 2003
        • 620

        #18
        Biltemas Blästersand är INTE vasst! Dock kan annan blästersand ev vara olämplig, dock ej Biltemas.
        Många påstår att växterna växer väldigt bra i blästersanden, har dock aldrig kört med särskillt mycket växter...
        1200L/h borde inte vara några problem. Själv kör jag med 2st pumpar á 1000L/h+ i mitt 540L och det är ing märkbara problem.

        Märk väl att vi talar om Biltemas Blästersand. Har hört om andra varianter av just blästersand som inte varit lämpliga...
        MVH /Erik

        "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

        Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

        Kommentar

        • forsström
          • July 2004
          • 31

          #19
          växer växterna bra i biltemas blästersand?
          450 liter

          Kommentar

          • Mickan
            • June 2004
            • 38

            #20
            Mina växer som attan i Biltemas blästersand ! ! ! =))

            Har ett 54 liters med två energilampor över. Mina cabomba och tjockblad växer som gräs. Började med 3 små växter för en månad sedan och nu är hela akvariet fullt ! Urhäftigt !

            Det är mycket därför jag ska byta till den sanden i mitt 100 liters.

            Kommentar

            • cattebus
              • June 2004
              • 61

              #21
              Snackade med någon som sade att blästersand är för vasst om man har bottenlevande fiskar. (Den ÄR vass, men frågan är om den är FÖR vass) Stämmer det, ni som testat?
              Sen hörde jag att det finns både svart och naturfärgad blästersnad. Någon skillnad förutom färgen tro???
              Jag skulle vilja testa, men har många bottenlevande, så jag vill inte ta några risker.../C
              cattebus
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=212364

              Kommentar

              • Karon
                • January 2002
                • 3170

                #22
                Är det Biltemas blästermedel vi talar om, så är den svarta aluminiumsilikat (har jag för mig).
                Den ser i alla fall väldigt vass ut.
                Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

                Kommentar

                • vedboden
                  • February 2004
                  • 31

                  #23
                  Jag ska imorgon sätta igång mitt 1500 liters akvarium med 150 kg blästersand å jag kommer INTE tvätta det.
                  2 akvarium 720l, 240l

                  Kommentar

                  Arbetssätt...