Byta till Blästersand !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mickan
    • June 2004
    • 38

    Byta till Blästersand !

    Jag vill väldigt gärna byta engelsk sjösten till Blästersand från Biltema. Är detta några problem för mina nya vänner i akvariet?

    Jag har 1 Scalar, 6 palettciklider, 2 praktbotia, 4 kuhli, 2 ancistrus samt tetror.

    Tacksam för svar !
  • syke
    • August 2002
    • 124

    #2
    nej

    Kommentar

    • Mickan
      • June 2004
      • 38

      #3
      Tack för svaret !



      Kommentar

      • Fiskpinnen
        • January 2004
        • 89

        #4
        Jag ska också byta från engelsksjösten till biltemas blästersand. Jag har en 25kg-säck, med kornstorleken 0,2-1mm.

        3 frågor:

        1. Behövs den tvättas?
        2. Ska jag hälla i hela säcken i ett 200liters <font size="1">(mått:40x100cm)</font id="size1"> akvarie? <font size="1">(Om det är ett jämnt lager blir det dryga 6cm högt)</font id="size1">
        3. Gör det något om man har mer sand i ena hörnet än i det andra?

        Kommentar

        • sirkku
          • June 2004
          • 35

          #5
          Hej

          svar 1. Jag slulle tvätta, det gjorde jag med min

          svar 2. Om du skall han växter som har större rot system, löker eller
          annat som gör stor rotsystem då kanske inte ränker 6 cm
          Annas OK

          svar 3. det gör inget om det är mera sand på ena sidan, ofta gör
          man så att man läger mera sand eller grus till baksidan
          och mycke minde framsidan

          (jag har mera sand på ena kortsidorna)

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Från tidigare diskussioner verkar det som de flesta inte tvättar biltemas blästersand - jag gjorde inte det - inga problem uppkom pga utebliven tvätt.
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Fiskpinnen
              • January 2004
              • 89

              #7
              Innehåller sanden från biltema någon kalk?

              Kommentar

              • elli
                • January 2002
                • 67

                #8
                Tänk på att en stor del av akvariets nyttiga bakterier sitter i bottenmaterialet. Byter man det finns alltså risk att få problem med t ex nitrit efter några veckor. Så var uppmärksam och gör vattentester ofta.

                Kommentar

                • malawi_voodoo
                  • October 2003
                  • 209

                  #9
                  hehe jag ska oxå byta till blästersans snart men jag ska bara ha ett 4cm tjockt lager, då jag har hört att det kan bli problem med sumpgaser etc om man har för tjockt lager.

                  Då man byter bottenmaterial så är veckovattenbyten att föredra samt tillsätta en hel del bakteriekultur plus att köra med skitigafilter den första månaden.
                  Min Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                  Kommentar

                  • Mickan
                    • June 2004
                    • 38

                    #10
                    Jag funderar på att ha kvar gruset också. En liten stenhörna uppbyggt på grus. På det sättet blir ju lite av bakteriefloran kvar. Hur som helst så stortrivs växterna i blästersanden. Jag har haft sand i mitt 54L i en månad och allt har blivit dubbelt så stort !! Speciellt cabomban =))

                    Kommentar

                    • Mickan
                      • June 2004
                      • 38

                      #11
                      Jag funderar på att ha kvar gruset också. En liten stenhörna uppbyggt på grus. På det sättet blir ju lite av bakteriefloran kvar. Hur som helst så stortrivs växterna i blästersanden. Jag har haft sand i mitt 54L i en månad och allt har blivit dubbelt så stort !! Speciellt cabomban =))

                      Kommentar

                      • Spijer
                        • February 2004
                        • 226

                        #12
                        Ursprungligen skickat av Fiskpinnen
                        Jag ska också byta från engelsksjösten till biltemas blästersand. Jag har en 25kg-säck, med kornstorleken 0,2-1mm.

                        3 frågor:

                        1. Behövs den tvättas?
                        2. Ska jag hälla i hela säcken i ett 200liters <font size="1">(mått:40x100cm)</font id="size1"> akvarie? <font size="1">(Om det är ett jämnt lager blir det dryga 6cm högt)</font id="size1">
                        3. Gör det något om man har mer sand i ena hörnet än i det andra?
                        Jag har rådasand i mitt akvarium, tror det är stort sätt samma. Jag tvättade inte sanden o det blev rejält dimmigt. Men efter ett vattenbyte så var det klart igen. Iof så kan man säga att jag tvättade sanden i akvariet, så öhh ja o nej.

                        Jag har samma mått o jag har 25kg i mitt med mycket sten som står på botten och jag tycker det är perfekt. Är lite tjock på sina ställen men det är bra så ingen fisk kan gräva så man ser botten, ser så fult ut.

                        Jag tycker bara det ser naturligt ut att ha mer sand i ena hörnet tex, är lite tråkigt att bara ha en jämt lager över hela bottnen. Jag har tex 18kg kalksten i ena hörnet.

                        Kommentar

                        • Fiskpinnen
                          • January 2004
                          • 89

                          #13
                          Vad är det för kornstorlek på rådasand? Hur många liter är 25kg rådasand ungefär?

                          Kommentar

                          • Datate

                            • August 2003
                            • 620

                            #14
                            Ursprungligen skickat av malawi_voodoo
                            hehe jag ska oxå byta till blästersans snart men jag ska bara ha ett 4cm tjockt lager, då jag har hört att det kan bli problem med sumpgaser etc om man har för tjockt lager.

                            Då man byter bottenmaterial så är veckovattenbyten att föredra samt tillsätta en hel del bakteriekultur plus att köra med skitigafilter den första månaden.
                            Problemet mes dumpgaser är inget du behöver tänka på skulle jag vilja påstå. Finns 2 rätt säkra sätt att slippa det:
                            1. Lägg i sanden i ett tomt kar och rör sedan runt ordentligtn efter att du fyllt med vatten.
                            2. Fylla typ halva karet med vatten för att SEN hälla i sanden. Med denna metod torde det inte finnas minsta risk för sumpgas, inteens om du har ett lager på 20cm....

                            Sumpgasen bildas så vitt jag vet då "luftfickor" bildas under sanden och i dom blir det då sumpgas efter en tid. Får du bort alla dessa "fickor" så borde det inte finnas någon möjlighet att sumpgas kan uppkomma.
                            Häller du i sanden efter vattnet så kommer ju ingen luft ner i bottnen, om du inte häller i hela säcken i våldsamt tempo...då KANSKE det EV skulle kunna bildas någon liten ficka...men en jäkla otur hehe

                            Ta ett tjockare lager du...dina Malawi gillar väl å gräva, eller har jag fattat fel?
                            MVH /Erik

                            "Allting löser sig, frågan är bara när och hur..."

                            Besök gärna http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104121

                            Kommentar

                            • malawi_voodoo
                              • October 2003
                              • 209

                              #15
                              hehe jag får se Erik, du har oxå blästersand va? Mina fiskar är askåta på att gräva :P

                              ett tips: Blanda gärna i lite grövre grus åxå så det ser "naturligt" ut.
                              Min Zoonen: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                              Kommentar

                              Arbetssätt...