Hur länge färgar roten av sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cocilana
    • March 2004
    • 35

    #16
    Ursprungligen skickat av Nille83
    Mina mangrove rätter färgar fortfarande efter 3 år.
    När man läser detta tappar man lite av lusten att så småningom stoppa i roten som jag har i blötläggning nu ju

    Har haft den i blötläggning i en vecka nu, om man märker efter 2-3 veckor att den fortfarande färgar av sig, när kan man ge sig och stoppa ner den i akvariet ändå, eftersom den förmodligen kommer att fortsätta färga av sig och man har ju ingen lust att ha roten i en balja i 3 år som sagt!
    150L med blandade fiskar

    Kommentar

    • Froggy_1983
      • June 2003
      • 140

      #17
      Mina rötter färgar fortfrande av sig och dom har legat i akvariet sedan 1986!!!
      180 l sällskapsakvarium
      54 l med neontetror

      Kommentar

      • Kid
        • February 2004
        • 183

        #18
        Ojdå! Då har jag verkligen haft tur med mina rötter. Hittils i år har jag skaffat mig två 3-4 kg mangroverötter, en 2-3 kg mopanirot + en mindre och stora bitar med nicoträd.

        Alla dessa har jag först skrubbat lätt och sedan låtit ligga i endast varm(hett)-vatten från kranen. Byt vatten 1-2 ggr dagligen i cirka 1-2 veckor.
        Mina mangrove slutar färga av sig rätt snabbt medan mopanirötterna kan hålla på rätt länge, men man märker att nyansen blir svagare och svagare.
        Efter 1-2 veckor kan prova att byta ut det heta vattnet med akvarietemparerat vatten. Då brukar det sluta färga av sig, eller ialla fall mycket mindre än med hett vatten. Färgar det fortfarande för mycket fortsätter man vett hett vatten lite till.
        Och så håller man på så tills man är nöjd!
        Fast tar det mer än 3-4 veckor (i hett vatten) förstår jag att det blir problem. Kanske ge upp och slänga i roten i akvariet ändå, och göra vattenbyten där istället?

        Lycka till!
        /Kid

        Kommentar

        • drifter
          • June 2004
          • 133

          #19
          jag lade min rot i kokande vatten i några timmar sen skölde jag av den med dusch slangen sen lade jag i den i karet och det är kristall klart allt gick på 1 dag

          Kommentar

          • mam
            • May 2004
            • 1064

            #20
            Oj! Vilka problem man kan ha! Jag köpte en liten rot, sambon slängde ner den i karet och den har varken färgat av sig eller flutit upp till ytan. Hade jag vetat att man ska koka, skrubba, skölja och lägga i bäckar efter konstens alla regler hade jag nog aldrig vågat lägga ner den i karet.
            /Nina

            Kommentar

            Arbetssätt...