Hur länge färgar roten av sig?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nybörjar-Helen
    • March 2004
    • 81

Hur länge färgar roten av sig?

Jag har en fråga angående mina rötter i mina båda akvarium.

Har någon något tips på hur man får roten att inte färga av sig i vattnet så det blir brunt?
    Har haft den ena roten i ca 4 månader och den andra i två, och dom färgar vattnet båda två (rätt rejält)

Det är ju mycket snyggare om vattnet är sådär klart och fint.

Hälsn. Helen.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=185032
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

De beror nog lite på roten, jag har haft rötter som aldrig slutat färga av sig och andra som slutat efter nån månad.
    Om du har tillräkligt små rötter eller stora grytor så kan du koka rötterna. De brukar ge önskad effekt, dock lyckas de inte alltid.
    Jag har lagt ut några rötter i en sjö över sommaren pga att dom är för stora för att kokas, de hjälper men dom kommer nog ändå att färga av.
    Mvh NiXoN

Kommentar

• Joel_N
      • March 2004
      • 283

En tjej på en djuraffär jag ibland handlar av sa att en rot kan färga vatten i ca 6 månader. Hon nämnde att om man kokar roten innan och låter den stå i vattenhink en vecka eller så, ska det minimalisera risken för färgat vatten. Jag gjorde som hon sa och mitt vatten är klart som kristall.. .
      Den som inte frågar får ingenting veta.

Kommentar

• Nybörjar-Helen
        • March 2004
        • 81

Nja... en av rötterna får nog plats i min stora spaghettigryta, men inte den andra...
        Den får jag nog låta vara då.

Hur länge ska man koka då?
        En timme eller så?
        //Helen.

Kommentar

• NiXoN
          • December 2003
          • 2068

Tills vattnet blir mörkt, sen har bytt vatten och börjat om.
          Hur länge de tar så beror nog från fall till fall.
          Lycka till

Kommentar

• mohlin
            • January 2004
            • 1487

Jag har rötter som är 10 år gamla och de färgar fortfarande, men mindre o mindre. Det är som Nixon säger, vissa slutar aldrig.

Kommentar

• Thomaslj
              • May 2003
              • 704

Innan jag la ner min förra stora rot så band jag fast den med rep i en strömmig bäck. Lät den ligga där ( där det strömmade som mest) i en vecka. Efter det kokade jag den ett par ggr.

Efter det färgade den inte av sig i alla fall. Men vad vet jag, kan ha fått tag i en rot som inte fällde så mycket.

http://thomaslj.blogspot.com - Mitt 240 L

Kommentar

• Patrik_Tq
                • November 2003
                • 674

Jag lägge ralltid mina en en badbalja några dagar innan dom hamnar i karet. Byter sedan vatten flera ggr om dagen i baljan.
                Gold? Sånt har jag bara i bilen

www.audis3.se

Kommentar

• Kid
                  • February 2004
                  • 183

Fyll badkaret med bara varmt (hett) vatten och släng i roten. Byt vatten 1-2 ggr dagligen så att det håller sig varmt.
                  Håll på i en vecka.
                  Brukar göra så med mina stora rötter och har inte haft problem med färgning av vattnet.

mvh
                  /Kid

Kommentar

• Nybörjar-Helen
                    • March 2004
                    • 81

Hmmm...
                    Många bra tips måste jag säga!
                    Ska testa att koka den mindre först och se resultatet på den, innan jag går loss med den stora.

Tack för all hjälp hörrni.
                    Nu har jag fått lite inspiration =)

// Helen

Kommentar

• Cocilana
                      • March 2004
                      • 35

Jag har samma problem här med en rot som jag nyligen köpt och har i blötläggning i en stor balja. Det är en mangrove-rot om säljaren har rätt ang detta dvs. Har haft den i en stor baljan i en vecka nu och byter regelbundet ut vattnet mot nytt hett vatten dagligen. När jag byter vatten så har den färgat av sig lite på vattenet som är svagt brunt. Har ingen stor kastrull nog så jag kan prova att koka roten som en del föreslog här.

Frågan är när man ska ge sig med vattenbytena i baljan och börja använda roten. Tänkte på det en del säger att en del rötter slutar aldrig att färga av sig och man kan ju inte ha roten i en balja i flera herrans år, kan och kan, men den är ju inte till så stor glädje där :-)

Vad tror ni andra?
                      150L med blandade fiskar

Kommentar

• Alexander Ylipää
                        • May 2003
                        • 1831

Jag brukar skrubba roten under rinnande vatten, och jag har aldrig upplevt brunt vatten.
                        Med vänlig hälsning
                        Alexander

Kommentar

• Cecelie
                          • December 2003
                          • 25

Vad finns det för olika sorters rötter till akvarie? Jag har nyligen köpt 3 nya stora rötter. Mopani heter de tror jag! Och mitt akvarie är som helt brunt! Har ju förståss skrubbat dem noga och haft dem i blöt i nån vecka, men detta hjälper ju inte så klart!
                          Kan knappt se längst in i mitt akvarie för färgen! Jag blir nog tvungen att ta bort en iallafall för att se om det hjälper! Mycket snyggt med stora fina rötter, men man vill ju kunna se in i akvariet!

Kommentar

• Nille83
                            • June 2003
                            • 121

Mina mangrove rätter färgar fortfarande efter 3 år.

Kommentar

• Gienah
                              • June 2004
                              • 1

Jag läste ett inlägg från någon här på zoopet som rekommenderade att filtrera med aktivt kol för att får bort missfärgningen!
                              Kan det stämma? Har inte testat själv, men har också stora problem med missfärgning av mina rötter efter ca 1,5 år - trots alla försök med kokning, skrubbning osv. *suck*

Kommentar

Arbetssätt...