Hmm, jo Karon, du har rätt, läste i morse följande: Odlad bok finns i norrland ända till Uppland", och det var detta jag reagerade på, hmm.. skulle gått och lagt mig i tid igår kväll
"We are known by the tracks we leave behind.."
http://umea.akvarieforening.se
robbanp.
Trollhassel brukar dom sälja färdigtorkade grenar av i blomsteraffärer. Används i blomsterarrangemang.
Jag tror att det korekta namnet är ormhassel men det är nog ovesäntligt..
Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!
Jag hittade lite döda torra pinnar i en boskog å slängde ner det i karet... efter 2 veckor så sjönk dom:
http://www.lindersson.se/images/Akvarium/332_sidan.JPG
Fick lite vita utväxter ett tag, men det rensade Panaquen bort omedelbums... populärt att gnaga på boken!
karon är du bra på träd eller? för jag tror jag har en vattenkastanj i min trädgård nämligen, men om dom inte kan växa i sverige så måste det vara något annat. =/ ???
förresten, vet någon om det fungerar att ha grenar från vinranka i akvarium? jag har köpt en men har inte lagt i den ännu.
Vattenkastanj är de vita krispiga sakerna som brukar finnas i kinamat. Innan de hamnar i maten är de rotknölarna på ett östasiatiskt halvgräs (Eleocharis tuberosa).
Det träd som ni i själva verket verkar tala om brukar kallas Äkta (eller kinesisk) Kastanj (Castanea sativa) och växer naturligt från sydvästra asien till nordafrika och sydeuropa. Den odlas även flitigt i till exempel England för virkets skull. Hur spridda de är i Sverige vågar jag inte uttala mig om men de finns i alla fall som parkträd i Skåne, bland annat finns det en ganska tjusig grupp i parken i Alnarp. Det är kastanjerna från detta träd som brukar rostas och ätas.
De vanliga Hästkastanjernas (Aesculus hippocastanum som naturligt bara växer i Albanien och norra Grekland men spridits flitigt till större delen av världen) kastanjer lär vara svagt giftiga för människor.
Den bästa sidan för att identifiera äkta kastanj som jag kunde hitta:
Och plizken, på tal om trollhassel så är jag medveten om dess förekomst i blomsterhandeln, men tack ändå. Vad gäller namnet vill jag nog påstå att <b>troll</b>hassel är det gällande åtminstone avseende det växande trädet (snarare busken) men det är möjligt att de torkade grenarna brukar rubriceras <b>orm</b>hassel. Epitetet orm brukar i botaniska sammanhang mest användas om vissa genetiska deffekter, exempelvis ormgran som inte utvecklar sidoskott och därför (mer eller mindre) bara har långa oförgrenade grenar. Just i samband med hassel kan jag dock inte påminna mig att ha hört talas om det.
hur är det med rötter som legat i en bäck länge, och sedan tagits upp på land, glömts bort, fått nya kompisar och sedan om man vill ha den i ett akvarium, går det?
tror arten är AL, men inte garanterad, lövträd är det iallafall.
får roten inte vara mjuk på nått ställe när man har i den? eller gör det inget om den är lite, mjuk å så?
PS. roten ligger i mitt badkar just nu vattenfyllt. DS
Kommentar