Sand eller grus i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #16
    Tror "Father Fish" fastnade i utvecklingen på 60-talet. Anaerobiska processer i substratet leder till gasbildning ev. kan det bildas svavelväte, men det krävs att det finns organiskt material i eller inblandat i substratet.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13133

      #17
      Jag har kört med ganska djup sandbotten i minst 12 år nu och jag rör aldrig sanden och jag har aldrig fått någon svavelväte... Om? det vore ett problem så varför skulle FF undanhålla det och han om någon borde ju ha stött på det kan man tycka
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • andlamaguete
        • April 2023
        • 6

        #18
        Har kollat massor av Father Fish videor och tycker det är lärorikt och underhållande. Men hur får man pH att hålla sig på en stabil nivå i ett akvarium utan vattenbyten? Är det sanden som stabiliserar?

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2893

          #19
          Ursprungligen postat av andlamaguete
          Har kollat massor av Father Fish videor och tycker det är lärorikt och underhållande. Men hur får man pH att hålla sig på en stabil nivå i ett akvarium utan vattenbyten? Är det sanden som stabiliserar?
          pH kommer att sjunka över tid ifall man inte gör några delvattenbyten. Det funkar ju heller inte för akvarier generellt att inte göra regelbundna delvattenbyten. Ett akvarium med mycket (50% av bottenytan täckt) friska och växande växter, få och mindre fiskar kan ju gå länge utan delvattenbyten. Helst med tätt lock så avdunstningen är försumbar. Man kan ju tillföra kalk för att stabilisera pH. Men inget slår regelbundna delvattenbyten för att ha så neutralt och stabilt vatten som möjligt.
          Senast redigerad av Sleaper; 19 April 2023, 07:35.

          Kommentar

          • andlamaguete
            • April 2023
            • 6

            #20
            Många som kommenterar på forum brukar uttrycka sig i termer som "jag är ingen expert, men..." och "jag tror att hen har fel" etc. Jag är likadan, min fråga hur man får pH att hålla sig stabilt - i själva verket har jag ingen aning om hur pH fungerar i akvariet. Jag är rädd för något som kallas "old tank syndrome" som dödar alla mina fiskar och växter långsamt om akvariet får gå för länge utan skötsel, eller om jag tvingas göra ett delvattenbyte och dödar mina fiskar omedelbart (pga höjning av pH med dess konsekvenser). Men jag vet inte. I detta fall skulle jag kunna följa Father Fish metoden och se vad som händer över tid. Mitt nästa projekt tror jag.

            Nu är jag inte kvalificerad att svara på frågan om grus eller sand i akvariet, MEN jag menar att vilket som helst går bra så länge man inte tillför saker som ruttnar i akvariet.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2893

              #21
              Gör man regelbundna delvattenbyten, veckovis eller kanske varannan vecka behöver man inte bekymra sig om pH, nitrat eller att andra vattenvärden förändras över tid. Regelbundenheten är kanske ledordet här.

              Kommentar

              • Sleaper

                • September 2008
                • 2893

                #22
                Ursprungligen postat av andlamaguete
                Många som kommenterar på forum brukar uttrycka sig i termer som "jag är ingen expert, men..." och "jag tror att hen har fel" etc. Jag är likadan, min fråga hur man får pH att hålla sig stabilt - i själva verket har jag ingen aning om hur pH fungerar i akvariet. Jag är rädd för något som kallas "old tank syndrome" som dödar alla mina fiskar och växter långsamt om akvariet får gå för länge utan skötsel, eller om jag tvingas göra ett delvattenbyte och dödar mina fiskar omedelbart (pga höjning av pH med dess konsekvenser). Men jag vet inte. I detta fall skulle jag kunna följa Father Fish metoden och se vad som händer över tid. Mitt nästa projekt tror jag.

                Nu är jag inte kvalificerad att svara på frågan om grus eller sand i akvariet, MEN jag menar att vilket som helst går bra så länge man inte tillför saker som ruttnar i akvariet.
                Tänkte att jag inte behövde ge sådana reservationer som att "jag är ingen expert", om det är min kommentar det gäller?. Eftersom det jag nämnt i princip går att läsa i vilken bok om akvarium som helst.

                Kommentar

                • andlamaguete
                  • April 2023
                  • 6

                  #23
                  Nej nej, jag menar i generalla termer, absolut inte specifikt denna tråd. Till exempel, om någon frågar om innerfiltret i Juwel Rio är tillräckligt bra, kommer det alltid vara någon som svarar att i synnerhet Juwels innerfilter är kassa och MÅSTE bytas ut till ett ytterfilter. Eller om man frågar hur många fiskar man kan ha i ett 180 liters akvarium är det alltid nån som svarar att man kan ha si och så många fiskar. Sådana frågor är helt omöjliga att besvara exakt. Min mening är att alla som delar med sig av sina erfarenheter, vare sig det är på forum eller youtube, borde uttrycka sig mera försiktigt. Med detta sagt, ju fler som delar sina erfarenheter desto bättre tycker jag.

                  Jag håller med om det du skrev.. Regelbundna vattenbyten är vad som gäller för mig av den enkla anledningen att jag vill att mina neocaridina och fiskar ska ha en så stabil miljö som möjligt. Det jag har att erbjuda mina fiskar är kranvattnet i Mariefred med en skvätt Tetra Aquasafe, det är allt. Byter ca 20% i veckan, jag vet inte om det är tillräckligt men jag ska införskaffa pH och kH mätare för att få bättre koll. Sen finns det massor av andra parametrar att ta hänsyn till, men de flesta av dom spelar mindre roll och kommer bara påverka akvariet på riktigt lång sikt. Dessutom, om en katastrof inträffar, tex att någon tömmer all fiskmat i akvariet på en gång, kanske akvariet överlever ett 100% vattenbyte. Man får heller inte glömma att det finns en liten risk att det kommunala vattnet vid något tillfälle i framtiden kan innehålla stora mängder av någon icke önskvärd beståndsdel, det kommer förhoppningsvis aldrig ske.

                  Många av oss nybörjarakvarister är så oroliga för saker vi snappat upp, ofta helt ur sin rätta kontext, och rädslan driver oss att införskaffa både det ena och det andra preparatet. Hemligheten för att vara en framgångsrik nybörjare är egentligen väldigt enkel. TA DET LUGNT. Skynda långsamt. Gör inga drastiska saker. Ge ytterst lite mat. Använd inte massa preparat. Ha tålamod. Studera algerna, växterna och djuren i akvariet och hur dom reagerar på det du gör.

                  Ett mera handfast tips är att låta ett nyinrett akvarium puttra på i 3 veckor utan lampan på. Det behöver inte täckas över. Efter detta, gör ett 90% vattenbyte i samband med att du planterar dina växter och ha lampan på ca 10 timmar per dag. Vänta några veckor till innan du börjar introdusera dina fiskar, och bara ett fåtal åt gången. Vänta flera veckor eller till och med månader innan fler fiskar introduceras. Och gör 20% vattenbyte per vecka, vattnet måste vara avklorerat och av ungefär samma temperatur som vattnet i akvariet.

                  Om jag hade följt mina egna råd hade högst sannolikt inte dödat hälften av mina fiskar. 3 ancistrus, 6 harlequin rasbora, 8 galaxy rasbora och 7 guppies vilar i frid, däremot klarade sig 15 neocaridina och har på ett år blivit massor, både bruna och gula och genomskinliga och gröna fast alla var blå till att börja med.

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2893

                    #24
                    Håller definitivt med om ditt handfasta tips. Sen beror storleken och hur ofta man behöver göra vb på ifall man har soil som substrat eller ej. Används klor i dricksvattnet behöver man inte bekymra sig så mycket om det, men är det kloramin behöver man tillsätta något som neutraliserar detta.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13133

                      #25
                      Toppen att det diskuteras och och funderas för det är så man gör framsteg! Själv började jag med hobbyn runt 1995 och då fanns inte internet och jag hade ingen kunskap överhuvudtaget om bakterier osv och jag gjorde rent filtret i varmt vatten Jag hade bara akvarium i nåt år.. sen började jag med hobbyn 2003 igen och så hittade jag zoopet och sen tog det fart och jag har hållt intresset vid liv sen dess och för några år sen hittade jag MIN inriktning och fascination i naturliga akvarium

                      Ju snabbare man inser att man inte kan mästra naturen dess bättre! Ett väldigt enkelt exempel är alger, algerna skapas för att det finns en möjlighet för att det finns ett överskott av olika ämnen i vattnet och då slår vi oss för pannan och blir besvikna och vill riva upp hela akvariet och koka allting och göra en nystart men det är ju försjutton en välsignelse av naturen för det som händer är att den försöker rädda livet i akvariet och det är vi som som ligger bakom det, så har du alger så behöver du dem tills du kommit tillrätta med orsaken!

                      För att det ska fungera som ett "naturligt akvarium" så kan man inte överbelasta systemet med för mycket fisk, eller mat kanske man ska säga för det är ju maten det handlar om... Man ska låta växter och organiskt material förmultna i akvariet så man behåller mineraler och näring till ny växtlighet.


                      Jag önskar jag kunde filma alla micro och macroorganismer som döda löv skapar men tyvärr kan jag bara se dem med ett väldigt starkt förstoringsglas och det kryllar av liv!!! En naturlig födokälla för fisken!


                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • andlamaguete
                        • April 2023
                        • 6

                        #26
                        Jag stoppade i en näve löv från Mälaren i mitt tomma akvarium i vintras. Det tog inte många dar förrän massor av vita prickar simmade omkring ryckigt i vattnet och några olika typer av snäckor började visa sig. Snäckorna har blivit större nu men prickarna blev uppätna av några guppy yngel som växte fort.

                        Kommentar

                        • Sleaper

                          • September 2008
                          • 2893

                          #27
                          Ursprungligen postat av andlamaguete
                          Jag stoppade i en näve löv från Mälaren i mitt tomma akvarium i vintras. Det tog inte många dar förrän massor av vita prickar simmade omkring ryckigt i vattnet och några olika typer av snäckor började visa sig. Snäckorna har blivit större nu men prickarna blev uppätna av några guppy yngel som växte fort.
                          Kan tänka mig att man också kan få med sig oönskade saker från sjöar med fisk, som parasiter etc.

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13133

                            #28
                            Ursprungligen postat av Sleaper

                            Kan tänka mig att man också kan få med sig oönskade saker från sjöar med fisk, som parasiter etc.
                            Ja det är liksom mening men oönskade saker oroar sig många för och tror att saker i naturen är farliga saker men med ett natur akvarium har parasiter en plats i faunan! Parasiter äter parasiter och håller varandra i shack så du kan om tex slippa utbrott av ich mm.
                            Senast redigerad av åheim; 20 April 2023, 07:48.
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2893

                              #29
                              Ursprungligen postat av åheim

                              Ja det är liksom mening men oönskade saker oroar sig många för och tror att saker i naturen är farliga saker men med ett natur akvarium har parasiter en plats i faunan! Parasiter äter parasiter och håller varandra i shack så du kan om tex slippa utbrott av ich mm.
                              Tänkte mer på djur och parasiter som angriper akvariefiskarna, det finns ju sådana också.

                              Kommentar

                              • åheim
                                • April 2006
                                • 13133

                                #30
                                Ja absolut och parasiter finns alltid närvarande och en viss parasit kan föröka sig ohämmat om det inte finns konkurrens från andra arter av parasiter därför är det bra om man introducerar ett brett spektra. En stark och frisk fisk drabbas också sällan av allvarliga parasitangrepp ett sätt om man inte vill ha parasiter i akvariet är att desinficera karet regelbundet men då har du troligen ingen fisk kvar heller till slut
                                Viva Leo Buscaglia

                                Kommentar

                                Arbetssätt...