Sand eller grus i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • åheim
    • April 2006
    • 13110

    Sand eller grus i akvariet?

    3 CRIMES AGAINST TROPICAL FISHCrimes against tropical fish usually are committed by loving, caring fish keepers who just want to do what is best, but have no...
    Viva Leo Buscaglia
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Gammal trevlig man men med halvsanningar och lite egna teorier. Har inte mycket att visa upp tyvärr.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Tjaa det är väl upp till en själv att tycka vad man vill ska vara korrekt och inte...
      Men hur som så har han en mycket sund inställning och vill skapa naturliga miljöer vilket är milslångt ifrån många sterila växtkar man ser som inte har så mycket med naturen att göra och där man tillsätter kemikalier och har en monokultur och allt är placerat på millimetern perfekt.. lämnar inte mycket till fantasin men det är en helt subjektiv hobby!

      När jag hittade hans kanal var det som en uppenbarelse för han satte ord på mina tankar och funderingar och är precis som jag ödmjuk inför naturens egna förmåga och får sitta i baksätet och bli undervisad av naturen
      Senast redigerad av åheim; 14 April 2023, 23:50.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13110

        #4
        Ursprungligen postat av Sleaper
        Gammal trevlig man men med halvsanningar och lite egna teorier. Har inte mycket att visa upp tyvärr.
        Tar gärna åt mig av kunskap så vad är din sanning och teorier?
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2876

          #5
          Tycker bara att det låter som han pratar om hur det var med akvaristik på 40-talet, när man tog med sig gammalt surt gult akvarievatten på flyttlasset. Men man får naturligtvis tycka vad man vill.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Aha det var det du reagerade på och det gjorde jag med faktiskt men jag förstod sen vad han menade... kranvatten är oftast aggressivt och fisk kan inte leva i kranvatten om det inte vore för att det förändrades över tid som det tas om hand av microorganismer och komplicerade processer som det genomgår och som han säger så tycker också att man ska vara rädd om det och inte byta mer än nödvändigt...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2876

              #7
              Jag har en helt annan syn på t.ex. delvattenbyten, men det finns många vägar att gå beroende på vad man vill med sitt akvarium och vilken miljö/stil man vill skapa.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Jo absolut och i den här tråden så är min inriktning på "natural" aquariums Och där används inte co2, växtnäring, algmedel, mediciner eller någon form av kemikalier utan det handlar om att sätta upp akvariet på ett sånt sätt att det finns förutsättningar för de naturliga processerna och grunden för en micro och makro fauna och en stor artrikedom av bakterier. Och där ska man inte störa balansen med väldiga vattenbyten och i sin tur inte överbefolka eller övermata akvariet. Det här skapar en väldigt stabil och hälsosam miljö för fisken.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Sleaper

                  • September 2008
                  • 2876

                  #9
                  Det är väl ungefär det man brukar kalla "low-tech", fast du använder väl filter? Jag tror däremot inte att ett akvarium sköter sig helt själv riktigt, eller ser det som optimalt för varken fiskar eller växter. Men det är ju jag det.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13110

                    #10
                    Jo jag har sett massor, massor av inlägg där man utger sig för att köra lowtech MEN i 0 st av dessa inlägg har jag läst någonting överhuvudtaget som handlar om natural aquarium som jag beskriver här utan det enda man har gjort är att strunta i att byta vatten, då har man inte förstått någonting
                    Senast redigerad av åheim; 17 April 2023, 06:58.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13110

                      #11
                      Vore kul om Fohrman skulle starta en kanal och dela med sig av sin erfarenhet och kunskap Father Fish påminner om en amerikansk version av Fohrman, alltså skägget osv
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2876

                        #12
                        Finns en hel del äldre män med skägg som har saker att säga. Don't Be MISLED By These YouTube Videos - YouTube
                        Men det vore trevligt med en som pratar akvarieskötsel mm. på svenska.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13110

                          #13
                          Ja det skulle bli väldigt framgångsrikt tror jag! Men det måste vara en person som har förtroendet hos tittarna och därför skulle Kjell vara jättebra!
                          Känner förtroende för Father Fish faktiskt för han svamlar inte och kastar ur sig påståenden bara utan han backar upp och förklarar sina påståenden! Han är väldigt pedagogisk och han har ju 50 år av ackumulerad kunskap och sånt MÅSTE man ta vara på!!!!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13110

                            #14



                            Så roligt att se att kunskapen finns och jag tror att en revolution är på väg och hobbyn kommer närma sig naturen och att vi kommer uppskatta och få mer förståelse för vad som faktisk händer i ett naturligt akvarium! Jag har sett många många som har kommit och gått här på zoopet genom åren och inte så sällan har dessa fått problem med alger eller sjukdom och då har man desinficerat hela akvariet gång på gång och sen tagit ur fisk och tömt karet och skrubbar och desinficerar hela inredningen för det "finns nåt farligt" i akvariet och det slutar med kaos. Det är tråkigt att se fisk fara illa!

                            sen är det ju så att ett akvarium har ju inte fysiskt kontakt med naturen utanför, så dem bakterier man får kommer väl till största delen från fisken och det blir väldigt artfattigt så nu när våren är här kan man ge sig ut till nåt vattendrag och plocka lite löv och bös från botten och ta med hem och stoppa rakt ner i karet, är man rädd för det kan man göra som father fish föreslog och stoppa det i en glasburk med lite akvarievatten och ställa den i fönstret och titta på det ett par dagar och när man inte ser nåt otäckt hända i burken så lägger mn det i akvariet
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Al G

                              • August 2022
                              • 29

                              #15
                              Nu kanske jag kollade lite snabbt klippet med Father Fish, men visst fick han det att låta som att en anaerobisk bottenmiljö var bra?

                              Det går ju emot vad en del andra förespråkar. T ex Green Aqua som ni kan se i klippet här.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...