Jula-sand dåligt för växter? Korallsand bättre?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaTrucka
    • September 2005
    • 101

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Rent generellt så avges det mer kalk i vattnet ju mindre kalken är. Det beror ju på storleken på ytan. En kalksten som är stor som en knytnäve har ju en ganska liten yttre yta jämfört med en "knytnäve" med kalkmjöl.
    Dessutom bildas med tiden en hinna på kalken som gör att inte längre kalken kan lösa ut. Det tar kanske ett par månader men sedan löser sig nästan ingen kalk alls.

Så kontentan är - kalkstenar löser även de ut kalk men bara i början.
    Där ser man.
    Så då bör det inte vara något problem i längden.
    Toppen.
    Varför göra det idag?
    När man t.o.m kan låta bli att göra det imorgon.

Mitt Malawi Projekt
    200 liter salt
    Våran Hemsida

Kommentar

• Sleaper
      • September 2008
      • 2894

[QUOTE=Kjell Fohrman;n2353407]
      Du har missat något - Amano t.ex. utgår från normalt vatten (dvs sådant med karbonathårdhet över 5) och det gör också många andra, men vad som är normalt internationellt är inte normalt i Sverige för här är det normalt med ett KH på 1-2.
      [/QUOTE

I gamla akvarieböcker från "förr i tiden" förordade man ofta en bit kalk i ett hörn av akvariet, men då gjorde man sällan vattenbyten etc, Men idag kan jag inte se att någon använder kalkhaltigt material i växtakvarier någonstans i världen (undantaget Seiryustone) . Många engelskspråkiga forum har ju medlemmar från i princip alla kontinenter med alla typer av vatten.
      I Amanos bok som nämndes tidigare ligger KH på 1-2KH. Kontentan är - du verkar ha missat något.

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Administrator

• December 2001
        • 48148

[QUOTE=Sleaper;n2353435]
        Du har missat något - Amano t.ex. utgår från normalt vatten (dvs sådant med karbonathårdhet över 5) och det gör också många andra, men vad som är normalt internationellt är inte normalt i Sverige för här är det normalt med ett KH på 1-2.
        [/QUOTE
        I Amanos bok som nämndes tidigare ligger KH på 1-2KH. Kontentan är - du verkar ha missat något.
        Nu har jag bläddrat igenom alla exempel i Amanos band 1-3 och där anges KH vid alla växtakvarier (totalt ca. 100st). Vid inget av dessa anges KH 1, vid 1 av dessa anges KH 2, sedan är det KH 3 vid en hel del, men i de flesta akvarier ligger KH på 4, i något enstaka på 5.
        I Christel Kasselmanns växtbibel så står det om mycket mjukt vatten "Aquarium water with a low carbonate hardness has a very low pH stability and is primarly required for breeding of some soft water fishes, but not for cultivation of most aquarium plants." Däremot nämner hon att om ett vatten har en högre karbonathårdhet än 15 så är ett sådant vatten olämpligt för växter.

Som jag nämnde tidigare så har dock få länder just detta problem (extremt lågt KH) med vattnet och många andra tänker därför inte på detta problem. Men tar man upp detta problem med dom (vilket jag har gjort) så håller de helt med om att vårt vatten absolut inte är optimalt. Och som jag nämnde ovan - tipset om kalkmjöl fick jag av en expert på växtodling.

Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• Sleaper
          • September 2008
          • 2894

[QUOTE=Kjell Fohrman;n2353437]
          Ursprungligen postat av Sleaper
          Nu har jag bläddrat igenom alla exempel i Amanos band 1-3 och där anges KH vid alla växtakvarier (totalt ca. 100st). Vid inget av dessa anges KH 1, vid 1 av dessa anges KH 2, sedan är det KH 3 vid en hel del, men i de flesta akvarier ligger KH på 4, i något enstaka på 5.
          I Christel Kasselmanns växtbibel så står det om mycket mjukt vatten "Aquarium water with a low carbonate hardness has a very low pH stability and is primarly required for breeding of some soft water fishes, but not for cultivation of most aquarium plants." Däremot nämner hon att om ett vatten har en högre karbonathårdhet än 15 så är ett sådant vatten olämpligt för växter.

Som jag nämnde tidigare så har dock få länder just detta problem (extremt lågt KH) med vattnet och många andra tänker därför inte på detta problem. Men tar man upp detta problem med dom (vilket jag har gjort) så håller de helt med om att vårt vatten absolut inte är optimalt. Och som jag nämnde ovan - tipset om kalkmjöl fick jag av en expert på växtodling.

Märkligt, i mitt ex. av Natur Aquarium World finns layouter med KH1 på sidorna 59, 68, 72, 89, 94, 110, 142. Inte vid någon av interiörerna där man anger data nämns KH högre än KH3. Att man föredrar lågt KH är att dom flesta växterna föredrar kol i löst form som CO2 och inte som karbonater. Att t.ex. göda med CO2 och samtidigt tillsätta kalk blir kontraproduktivt enligt mina erfarenheter. Dom inredningar där jag använt seiryustone har varit betydligt knepigare än helt kalkfri sten i alla fall initialt.

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Administrator

• December 2001
            • 48148

Grävde lite djupare nu och det visade sig att jag tog fel bok. Jag har inte Amanos Nature Aquarium på engelska utan bara den tyska originalversionen (som kom 19949. Dock så har jag 2 tyska amanoböcker och jag tog fel. Den jag tog var en omarbetad version.

Så du har rätt vad gäller Amanos Nature Aquarium version 1 (grävde lite djupare och hittade den tyska originalversionen så jag kunde kolla) för i den boken ligger KH oftast på 1, 2 eller 3, men det gör det däremot inte i hans senare böcker (som jag skrev ovan så ligger KH där något högre) så uppenbarligen så gick Amano ifrån att det skulle vara ett så lågt KH i alla hans senare böcker.
            Senast redigerad av Kjell Fohrman; 28 March 2016, 18:18.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• montahue
              • March 2015
              • 44

Nu är jag ännu mer osäker på vad jag håller på med. Min frågeställning var dels om alger. Jag har gjort ett större vattenbyte och ska göra normalstora vattenbyten en gång i veckan i stället för varannan vecka och se om det hjälper. Men mest undrade jag om det skulle vara till gagn för växterna om jag blandar ut jula-sanden med korall-sand eller annat som gör gödningen bättre.

Kommentar

• Sleaper
                • September 2008
                • 2894

Ursprungligen postat av montahue
                Nu är jag ännu mer osäker på vad jag håller på med. Min frågeställning var dels om alger. Jag har gjort ett större vattenbyte och ska göra normalstora vattenbyten en gång i veckan i stället för varannan vecka och se om det hjälper. Men mest undrade jag om det skulle vara till gagn för växterna om jag blandar ut jula-sanden med korall-sand eller annat som gör gödningen bättre.
                Jag hade inte valt att blanda ut med korallsand, dels för att den innehåller kalk som sagt men det betyder ju också att du "vänder upp och ner" på en befintlig botten. Det blir ju lite som att göra om karet från början, vilket kanske ställer till med än mer problem. Tror inte heller att det nödvändigtvis är sanden som ställer till med algproblemet. Vilken typ av alger handlar det om?

Kommentar

• Kjell Fohrman
                  Administrator

• December 2001
                  • 48148

Ursprungligen postat av montahue
                  Ja det finns ju olika åsikter inom hobbyn och i detta fall håller jag inte med Sleaper.

Ett instabilt vatten (som har ett lågt KH) kan ge algproblem (men det finns så klart fler saker som kan vara orsaken) så om du har ett KH på 1 eller 2 så kan det vara bra att blanda i lite korallsand i gruset. OM KH ligger på 3 eller däröver så behövs det inte. Sedan är du också inne på rätt väg när du ökar på vattenbytena
                  Senast redigerad av Kjell Fohrman; 30 March 2016, 13:59.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell

Kommentar

• Jalapan
                    • September 2014
                    • 29

Jag har också julas blästersand, men inga problem med alger. dock har jag 2st hästnosmalar (Acantopsis dialuzona) som gräver runt i sanden och ser till att hålla den iordning och undvika konstiga gasbubblor eller annat.
                    Har Juwel Vision 450L

Kommentar

• Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

Om man då återgår till frågan som ställdes i inledningen, dvs om Julas sand är dålig för växter.

Nu är jag ingen växtnörd. Jag ser nog inte skillnad på en Cacomba och en gälört.... dill som dill....

Men jag har alltid en bunke med gröna växter i mina kar, enkla sådana, cryptos, vallar, svärdisar, crinum, etc. Fina saker.

Sedan 9 år tillbaka har jag haft Julas sand i alla kar, utom ett som hade Biltemasand.

Kan bara notera att det växer som om de vore på anabola hela högen. Göder enbart med halv dos PMDD (orkar inte skoga mer).

Inte en blomma har dött pga sanden.

Sedan om det är ren tur....eller för att jag alltid har sandsnäckor....eller vad...det vet jag inte.

Kan bara konstatera att här funkar den klockrent.

En övrig liten detalj. Härnere har vi ett, för svenska förhållanden, ett ganska hårt vatten. Ligger ofta lite över medelvärde.
                      Det blir väl så när vattnet kommer från källor omgivna av gammalt fint kalkberg.

Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Sleaper
                        • September 2008
                        • 2894

Ja det finns ju olika åsikter inom hobbyn och i detta fall håller jag inte med Sleaper.

Ett instabilt vatten (som har ett lågt KH) kan ge algproblem (men det finns så klart fler saker som kan vara orsaken) så om du har ett KH på 1 eller 2 så kan det vara bra att blanda i lite korallsand i gruset. OM KH ligger på 3 eller däröver så behövs det inte. Sedan är du också inne på rätt väg när du ökar på vattenbytena
                        KH1-2 verkar osannolikt mjukt som dricksvatten. Men det kanske förekommer ifall man har egen brunn? Det vatten jag har erfarenhet av är det kommunala vattnet i Gbg med KH3 eller strax under, men det har alltid fungerat utan problem. Tvärtom så passar det väldigt bra till dom flesta fiskar och växter som kommer från liknande mjukt vatten, vilket många gör. Tror man ändå att man behöver kalk i akvariet så är det väl bättre att lägga i en bit kalk än att röra ner korallsand i gruset. Ångrar man sig är det ju lättare att avlägsna kalken.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Administrator

• December 2001
                          • 48148

Jag har 2 och under 3 har idag runt 2/3 av Sverige.
                          Hårt vatten finns idag i stort sett bara på Öland och Gotland, Uppsala, samt stora delar av Skåne
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell

Kommentar

• Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

Jag har 2 och under 3 har idag runt 2/3 av Sverige.
                            Hårt vatten finns idag i stort sett bara på Öland och Gotland, Uppsala, samt stora delar av Skåne

Dvs där det finns väldigt mycket kalksten i marken där vattnet tas ifrån.

Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Administrator

• December 2001
                              • 48148

Ursprungligen postat av Ken Olofsson

Dvs där det finns väldigt mycket kalksten i marken där vattnet tas ifrån.
                              Ja som jag skrev ovan så är vattnet hårt i delar av Skåne, dock inte i Dalarna som frågeställaren kommer ifrån.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell

Kommentar

• R-P
                                • September 2014
                                • 14

Har med förtjusning läst inlägg om vattenvärden och försöker ta till mig av kunskapen. Bra att ni håller en trevlig ton i diskussionerna!
                                Samtidigt är jag för grön för att egentligen hänga med i dessa svängar.

Tänker ett par saker om frågan om alger och finkornig sand.

Ser inte logiken i att blanda en mindre mängd sand/grus (3kg) med 25 kilo finkornig sand. Det borde rimligen bara blanda sig och i stort ha samma täthet som tidigare.
                                Däremot kanske Malaysiska sandsnäckor (gräver om i sanden) kanske ge växterna mer näring från den växtnäring du tillsätter, när de gräver sig upp och ned i sanden på natten?

Vattenbyten med kortare intervall låter klokt eftersom det ska skapas någon sorts balans i akvariet vilken borde gynnas av mindre förändringar oftare. Själv använde jag medel mot alger när jag hade stora problem för att sedan med tiden trappa ner dosen långsamt (över någon månads tid) till att nu inte använda det alls.

Hoppas att du hittar en väg ut ur alger och att dina växter börjar trivas bättre!
                                Med vänliga hälsningar Fredrik
                                Editerade in en länk till snäckorna.
                                Senast redigerad av R-P; 31 March 2016, 21:01.
                                Bortom att handla rätt eller fel finns en äng; jag möter dig där -Rumi

Kommentar

Arbetssätt...