Då lär det ha varit ett riktigt fuskbygge om golvet rasade!! : )
För tungt???
Kollaps
X
-
Från badkar till balkonger till golv till broar: Det påstås att soldater inte får marschera i takt när de går över broar pga av rasrisk. Risk för att bron kommer i självsvängning, börjar gunga och sedan rasar. Står folk och hoppar i takt kanske samma sak kan hända i ett dåligt byggt hus också. Bäst att inte köpa stimfisk som simmar i takt i akvariet alltså... det är mycket att tänka på för oss akvarieägare!MVH Tommy KKommentar
-
Balkonger nuförtiden byggs efter det maximala antalet personer man kan klämma ihop på den och sen dubblar de vikten.. så att fylla en balkong på ett lite nyare hus är nog inga som helst problem!gammla däremot.... själv bor man i ett betonghus från 1933... man kan inte få så mycket info om hur det är byggt... annars hade jag nog varit sugen på att bara bära in kar efter kar
Guardians Of Catfish - www.goc.seKommentar
-
Det är den nya bron över Themsen i London som gungade när folk gick på den vid invigningen.
Golvet som rasade var en festvåning som var byggd just för att vara en festvåning. Det var inga 50 personer utan närmare 500 personer. Jag minns inte om det var i Israel, Egypten eller nått annat land i regionen.540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växterKommentar
-
Så här ligger det till (påstår jag):
Om man har ett akvarium med en aluminiumställning som har 6 ben och ett akvarium på ~250 liter får man 6 stycken lika stora punktlaster som är lika med akvariets totala vikt genom 6. Sten brukar räknas ungefär med vattens volymvikt*2 (1 liter grus / sten etc. väger 2 kg.). Om man då antar att ett akvarium väger 500 kg blir punktlasten som verkar på golvet vid vardera benet 500/6= 83 kg, ungefär som man skulle stå på ett ben och det är alla hus dimensionerade för att klara av. Om ett akvariums vikt ligger på 1000 kg blir det i detta fallet dubbelt så mycket, 170 kg, vilket kanske motsvarar en tjockis som hoppar, inte heller några problem alltså.
Jag kan tänka mig att man skall vara mer orolig för att placera akvariet snett i så fall med tanke på att ett hus är dimensionerat med bra mycket mer marginal än ett akvarium.
Kommentar
-
Sen hoppar ju inte akvariet värst mycket!!
Fast å andra sidan så ger en soldat med 20 kg packning samma marktryck som en 20 tons stridvagn,(kg/m2). Jag kan tänka mig att släppa in en soldat på mitt vardagsrumsgolv men en stridvagn....tror inte det.
Har inte alltid rätt men försöker i alla fall
http://www.akvarium.has.itKommentar
-
Gimp:
Fullt så enkelt är det inte. Man måste se på hur bjälklaget ser ut också. Att placera ett akvarium längs med en bjälke mitt på golvet ger mer svikt än att placera det mot en vägg tvärs över flera reglar. STOR skillnad.
I fallet med sex ben längs med en bjälke kan följande hända om tyngden är för stor och golvet sviktar:
1. Aluminiumställningen är vridstyvare än golvet vilket gör att de mittersta benen svävar och inte rör golvet. Faktiskt ganska bra om ställningen i övrigt håller eftersom det inte blir spänningar i karet.
2. Aluminiumställningen sviktar med golvet och böjer sig en aning. Eftersom glas på högkant knappast sviktar så gäller det att kompensera för det med en frigolitskiva mellan bänk och akvarium. Beroende på hur mycket det sviktar så blir det bli mer eller mindre spänningar i karet.
Sen beror det på vad man har för golvmaterial också. Ett 22 mm parkett på tvären jämnar ut tyngden över fler bjälkar än ett plastgolv.
I de fall där akvarium spricker oförklarligt så tror jag att dom i 99% av fallen har stått ojämnt.Kommentar
-
Ursprungligen skickat av AndreasN
Det är den nya bron över Themsen i London som gungade när folk gick på den vid invigningen.
Golvet som rasade var en festvåning som var byggd just för att vara en festvåning. Det var inga 50 personer utan närmare 500 personer. Jag minns inte om det var i Israel, Egypten eller nått annat land i regionen.
Oups... 500 pers. Jag minns inte så noga. Konstigt att man alls minns små nyheter som blixtrat förbi för flera år sedan.Kommentar
-
Framerate:
Det klart att det blir en viss skillnad, men knappast speciellt stor. Är man osäker är det ju bara att mäta upp reglarna och räkna ut nedböjningen med givna förutsättningar. Alla värden och dylikt hittar man i Boverkets konstruktionsregler för byggnader (BKR). Jag menar bara att ett hus normalt är dimensionerat för betydligt större laster än ett akvarium. Då tror jag som sagt att det är betydligt större risk att skjuvkrafterna som verkar på ett snett akvarium knäcker akvariet. Är man fortfarande osäker på om akvariet går igenom golvet kan man ju titta runt i övriga delar av huset och se om man har något som är ungefär lika tungt, ett fyllt kylskåp är ju inte så lätt det heller...
Sedan angående Millenium Bridge i London, det är den slimmade konstruktionen som gör att den rör sig, jag var där på studiebesök i våras och den gungar av vindlasten (j-igt fräckt faktiskt). Det är ju ofta den typen av belastningar som knäcker byggnadskonstruktioner, om man söker på Tacoma Bridge eller nåt sånt tror jag att man kan ladda ner en ruskigt cool film om en bro som kommer i självsvängning och rasar. Samma sak hände ju med ullevi när Bruce var här, pelarna i garaget sprack på grund av att publiken hoppade i takt.
Nog om det, kontentan är att jag är rätt så säker på att ett akvarium inte utgör några vansinniga laster hur det än är placerat och skapar inte heller några större nedböjningar på bärande delar i ett hus (typ golv).Kommentar
-
Gimp:
Vi snackar runt ett ton på tredje våningen i ett trähus.
Dessutom ska helst några tjocksmockar våga kika in i karet också.
Klart att det blir skillnad i hur mycket det sätter sig beroende på hur reglarna går!
Och ett fullt kylskåp kommer inte i närheten i vikt om du inte fyller det med sten.
Ursprungsfrågan var om golvet håller utan att bågna.
Svaret är egentligen enkelt:
Ja det håller, men det kommer att bågna.
Hur mycket och vad det innebär kräver praktisk test eller teoretisk beräkning.
Ett ton är faktiskt ganska mycket.Kommentar
Kommentar