För tungt???

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tommy K
    • August 2002
    • 134

JR - vilket badkar ska jag mäta upp menar du? Ska jag komma hem till dig om det är ditt badkar du menar? Tumstock skulle dessutom funka bättre än linjal...
    Om du läser tråden så upptäcker du att vi diskuterar ett badkar med just längden 1.40. Ditt badkars mått, lika lite som kungens, känner jag till!
    Citat:"Du kan inte bara utgå från siffror på en websida & säga att "alla" har såna badkar. tyvärr, det funkar inte så =)".
    Jo det är just det jag kan! Givetvis har inte alla lika stora badkar i Sverige (detta börjar bli löjligt) men DE VANLIGASTE badkaren i Sverige har dessa mått (hört talas om MILJONPROGRAMMET? Under tio år bygdes i det närmaste en miljon lägenheter för att få slut på bostadsbrist och höjda boendestandarden i Sverige. Där var i stort sett allt standardiserat, även badkaren. I denna 1 miljon lägenheter finns garanterat inga 300-litersbadkar). Vill du kalla alla dessa människor som bodde i dessa lägenheter för "bebisar" så får du gärna göra det för mig. Faktum kvarstår - oavsett hur stort badkar just DU har - så rymmer ett standardbadkar mellan 100 och 200 liter vatten.
    MVH Tommy K

Kommentar

• AndreasN
      • July 2003
      • 2732

Den vanligaste längden på ett badkar är väl 160cm?
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

Kommentar

• JR
        • April 2003
        • 2112

Hmm.."vi" diskuterade ju standard badkar. Sen att jag missade att det var just izac du refererade till där får jag väl be om ursäkt för. jag vägrar ändå tro att alla har små baljor hemma.
        I alla de ungefär 10 olika lägenheterna jag bott ihär i GBG, som haft badkar, har haft samma mått. Jag har mätt upp det och det rymmer drygt 300 liter.
        och JA jag tycker en "balja" på 110 liter är ett bebisbadkar, för man kan ju knappt sitta i ett sånt. Jag har sett ett sånt nån gång, men då det är endast en gång och i en myycket gammal lägenhet så kan jag inte hålla med om att det är det vanligaste karet.
        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

Kommentar

• Tommy K
          • August 2002
          • 134

Är det inte så att ni mäter yttermåtten på badkaren istället för måtten på själva den fördjupning som ska inrymma vattnet? Om ni tänker efter så är den rejält rundad och ofta har den inte samma djup i huvuddelen som i fotdelen. Svårt att mäta således...
          Samma problem har vi med våra akvarier:
          Många tror att angiven vattenvolym är den faktiska volymen på akvariet. Ofta är måttet taget på utsidan av alu-ramen. Ditt kar rymmer således även det mindre vatten än du tror.

Överkurs:
          Uppgifter från NIBE (Sveriges största tillverkare av värmeprodukter): Varmvattenåtgång till några vanliga aktiviteter i hemmet: BAD (STANDARDBADKAR) 140 liter. Handdiskning 15 liter. Normal dusch på 3 - 4 minuter. 40liter.

Hälsningar Tommy K - Badkarens Talesman i Cybersoppan
          MVH Tommy K

Kommentar

• Tropfrog
            • October 2002
            • 8083

Standardbadkar och varmvattenåtgång. Jag tippar att vi hamnar runt 300 liter om man inte badar i kokhett vatten. Men nu handlade inte denna tråden om badkar eller????
            MVH
            magnus
            min zoon

Kommentar

• clarias
              • December 2002
              • 28

Ett akvarium på 720 l har aldrig 720 l vatten i sig, om du inte har ett tomt kar då. all sand och sten tar upp viss volym så ni kan inte plusa akvariets vikt med vatten med vikten på sand och sten. 1 KG sten/sand motsvarar 1 l vatten´. har du då 100 kg sand i har du 620 l vatten i karet= 720 kg totalt.

Kommentar

• AndreasN
                • July 2003
                • 2732

1kg sand är mindre än 1 liter.
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

Kommentar

• JR
                  • April 2003
                  • 2112

TommyK.. som jag skrev så var det avrundat..jag har tagit hänsyn till avrundningarna i karet. och givetvis mäter jag inuti.. skärp dig..hehe
                  mitt badkar rymmer 340-350 liter om jag bortser från att det finns avrundningar i det.
                  har du ett 110 liters badkar tycker jag verkligen synd om dig!
                  du får sluta titta på siffror och se på hur det verkligen är.
                  som tropfrog skriver..man har inte bara varmvatten i karet..hehe

--== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                  http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

Kommentar

• Corydoras mad
                    • April 2003
                    • 1686

<font color="red">Undrar en sak bara... är det någon här som känner eller själv råkat ut för att akvariumet åkt genom golvet? </font id="red">
                    /Mathias
                    The Corydoras freak

Zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=964171

Kommentar

• sundelin
                      • October 2003
                      • 232

kolla in den här länken får ni lite mått + volym på badkar
                      http://www.trahus.nu/svedberg10.htm
                      .

Kommentar

• izac
                        • April 2003
                        • 756

Ursprungligen skickat av Tommy K
                        Är det inte så att ni mäter yttermåtten på badkaren istället för måtten på själva den fördjupning som ska inrymma vattnet? Om ni tänker efter så är den rejält rundad och ofta har den inte samma djup i huvuddelen som i fotdelen. Svårt att mäta således...
                        Samma problem har vi med våra akvarier:
                        Många tror att angiven vattenvolym är den faktiska volymen på akvariet. Ofta är måttet taget på utsidan av alu-ramen. Ditt kar rymmer således även det mindre vatten än du tror.

Överkurs:
                        Uppgifter från NIBE (Sveriges största tillverkare av värmeprodukter): Varmvattenåtgång till några vanliga aktiviteter i hemmet: BAD (STANDARDBADKAR) 140 liter. Handdiskning 15 liter. Normal dusch på 3 - 4 minuter. 40liter.

Hälsningar Tommy K - Badkarens Talesman i Cybersoppan
                        Först, det där med 140 liter vid ett bad. Det säger ju säg självt. Om du fyller det där lilla karet som endast rymde 140 med 140 så är det ju fullt. Men hur ska du själv då få plats i karet om det redan är till kanten med vatten? Jag tror knappast att ens en tetra skulle kunna plumsa i utan att det spildes över lite. :P SOm nån nämnde, Arkimedes-princip.

Och sen.. känns lite dumförklarande att tro att vi använder oss utav yttermåtten när vi snackar mått. Måtten på vårt badkar här hemma var 35x50x140 = 245L.. Och då förenklade jag neråt. Om jag skulle sätta mig i karet och sen fylla det till hög nivå så är det nog knappast 240 liter i det. Snarare 140. Och var känner vi igen det?

Tommy. Har du inte eller har du aldrig haft ett 100L akvarie hemma? Isåfall kan det inte vara svårt att se att man knappt får ner bena i det. Tror inte ens att man kan sitta ner med benen och kroppen utanför.. = Bebisbalja, om ens det. :P

Aja.. vet inte vart det här leder.. Bara massa tjaffs. Tycker vi diskuterar Erics golv istället.

Kommentar

• Tommy K
                          • August 2002
                          • 134

Alla de i tråden som tror att akvarier är konstruerade för att man ska bada i dem behöver nog tänka till lite extra. För de som är intresserade av mitt badkar (vilket börjar bli fler o fler) så kan jag berätta att det är ett Royal Scandinavian/Bang Olufsen massagekar avsett för 2-3 personer med inbyggd 9 kW elpatron. Det rymmer runt 300 liter och är definitivt inget standardbadkar (pris c:a 55 000:-) Sen vill jag berätta för Izac att man skiljer på badvolym och totalvolym. Alla volymer jag skrivit är totalvolymer, badvolymen är mycket mindre! Uppmanar de som fortfarande tror att ett standardbadkar rymmer 300 liter att titta på Sundelins länk!
                          http://www.trahus.nu/svedberg10.htm
                          Apropå dumförklaringar så verkar de behövas ibland: Tropfrog och JR! Tror ni att det kommer kokhett (100 grader) vatten ur kranen? Tror ni att man handdiskar i 15 liter kokhett vatten och att man duschar 3-4 min i kokhett vatten också? Vattnet man får från kranen är runt 55 grader för att minimera skållningsrisk men samtidigt undvika Legionella. Detta blandar man med kallvatten när man badar, diskar och duschar.Då behövs inte mycket kallvatten för att få tempen runt 40 grader. Borde vara självklart... Då jag själv jobbar inom VVS-branschen kan jag berätta att villaägare som skaffar sig bubbelbad med volymer runt 200-300 liter ofta har problem att få tillräckligt med varmvatten från sin villapanna om den är av lite äldre modell. Detta för att den är avsedd att producera varmvatten till - just det - ett standardbadkar.
                          Nu tycker jag inte det finns mycket mer att tillägga. De som tror att man har 300-liters badkar som standardbadkar i Sverige får tro det. Var och en blir salig på sin egen tro, som det heter. Håller med izac att vi ska diskutera Erics golv istället.

MVH Tommy K - Badkarsinformatör i Cybersoppan
                          MVH Tommy K

Kommentar

• BULL
                            • January 2002
                            • 298

NU blev jag intresserad av ditt badkar får man komma på ett bad och ta en öl?

Kommentar

• Tommy K
                              • August 2002
                              • 134

Givetvis BULL! Kul med folk som fattar att man ska bada i badkaret och inte i akvariet hehe...
                              MVH Tommy K

Kommentar

• Framerate
                                • July 2003
                                • 118

Nu när ni badat färdigt kan jag slänga in en kommentar angående huvudfrågan.
                                Jag har ett akvarium på 240l längs med bjälkarna mitt på ett golv och jag satte en stamp i torpargrunden för att slippa svikt och, framförallt, gungningar när man går förbi karet.
                                Har man ett akvarium vars totalvikt blir nästan ett ton och sätter det i ett trähus, så tror jag inte att det brakar igenom golvet precis, men golvet kommer helt säkert att svikta. Frågan är hur mycket och vad det innebär. Eftersom tyngden är så stor så kan det bli väl synlig svikt. Golvet kan spricka om det är parkett eller liknande, eventuellt kan lister släppa och glipa om akvariet står mot en vägg. Förmodligen kommer golvet och karet att gunga en del när man går förbi.
                                Sen får man inte glömma att det kanske tillkommer en vikt av X antal personer som står och glor in i baljan.
                                Att man murar en sockel åt en kakelugn är inte främst för att golvet ger sig utan för att den måste stå stumt mot underlaget för annars spricker den. Naturligtvis!
                                Det är samma sak med ett akvarium (men inte ett badkar). Har stativet åtta ben så fördelas inte tyngden jämnt om golvet sviktar, vilket betyder att belastningen på stativet gör att det kanske också sviktar, vilket i sin tur betyder att det blir spänningar i karet.
                                Med andra ord. Det brakar inte igenom golvet, det är klart större risk att glaset spricker, men det kanske tar ett tag.
                                Tjock frigolit lindrar naturligtvis om svikten inte blir för stor.

Det blir svikt, kanske gung, men inte brak.

Finns bara ett sätt att riktigt, riktigt säkert få svar...

Kommentar

Arbetssätt...