Hur fin sand behöver jag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Excido
    • September 2003
    • 144

    Hur fin sand behöver jag?

    Hej på er alla!

    Jag är på gång med uppstart av ett 280 liters akvarium. Håller som bäst på med att handla grejer till den, nu så undrar jag hur fin sand jag behöver för att få till "all skit samlas uppe på sanden effekten"?
    Det verkar smidigt tycker jag om man jämför med min nuvarande "engelska sjösten" där all skit åker ner emellan stenarna.

    Tacksam för svar,
    //E
    //E

    Bättre att tiga och tas för en narr än att tala och undanröja varje tvivel.
  • Oscar Cederqvist
    • November 2002
    • 6546

    #2
    Det borde man kunna avgöra när man ser på sanden.
    Oscar Cederqvist

    Kommentar

    • Daniel Odell
      • November 2002
      • 1595

      #3
      Jag kör råda 0,3-0,8 och får den effekt du är ute efter. Råda storleken över ger inte samma effekt. Med detta som utgångspunkt kan vi gissa att ca 0,5mm kornstorlek är ett bra riktvärde för att få fram "skit ovanpå" effekten.
      fish r friend

      Kommentar

      • imported_n/a
        • September 2003
        • 81

        #4
        Gå till affären så ser du direkt hur fint, brukar finnas en super fint sand, men skit brukar åka ner till sanden. Rätt jobbigt jag ska aldrigt mer köpa sådana sand. Bäst är nog engelsk sjöstenar eller vad dom nu kallas
        Heja fiskar, Hej fiskar.

        Kommentar

        • Excido
          • September 2003
          • 144

          #5
          Väldigt snabba svar! Tack.
          Då vet jag ungefär vad jag ska titta efter.

          //E
          //E

          Bättre att tiga och tas för en narr än att tala och undanröja varje tvivel.

          Kommentar

          • Lukas
            • April 2002
            • 1211

            #6
            Hej!
            Så länge man har bra filter och starka pumpar tycker inte jag det brukar sammlas en massa skit på botten.

            /Lukas,(som bara har sand och fint grus i karen...)

            Hemsida:

            Kommentar

            • Do`h
              • September 2003
              • 277

              #7
              Jag kör på biltema bläster i ett av mina akvarier du finkar riktigt bra men sen är det ju J**ligt fin sand oxå...
              Men jag tycker faktiskt att det är snyggare än "vanligt" akvarie sand/grus
              *Säger inte att det jag skriver är rätt men det är vad jag tror

              Kommentar

              • frankerad
                • August 2003
                • 20

                #8
                Jag håller med, jag kör med biltemas blästersand i mitt stora kar och det är rikigt snyggt och ganska praktigts då all skit hamnar uppe på sanden.
                Blästesanden är även ganska tung så den virvlar inte så lätt upp vilket är positivt.

                Kommentar

                • Patrik_växjö
                  • July 2002
                  • 2046

                  #9
                  Men tänk på att köpt sand där allt har samma kornstorlek oftast ger ett "sterilt" intryck!... Men det gäller alltså bara sand..
                  / Patrik /

                  Kommentar

                  • Excido
                    • September 2003
                    • 144

                    #10
                    Blästersanden tycker jag verkar lite för fin, eller? Killen jag köpte mitt akvarium av hade prövat blästersand, men han sade att den bara virvlade med runt av strömmen.

                    // E
                    //E

                    Bättre att tiga och tas för en narr än att tala och undanröja varje tvivel.

                    Kommentar

                    • TaNk girL
                      • July 2003
                      • 153

                      #11
                      En fundering bara: är det inte svårt att få växterna att trivas med väldigt finkorning sand? Det blir ju väldigt kompakt runt rötterna och det kommer väl inte ner så mycker näringsämnen till rötterna heller med "skit ovanpå"- effekten? Eller?
                      ***Var ska man lägga näsan om inte i blöt?***

                      Kommentar

                      • Tropfrog
                        • October 2002
                        • 8078

                        #12
                        De flesta undervattensväxter tar upp näringen med hjälp av bladen. Undantaget är växterna ur cryptocoryne och echinodorus. Rötterna fungerar oftast som ankare och inget annat. Och då passar det väl med fín sand? Jag tror inte att grusen /sandens grovlek har någon som helst betydelse för växternas tillväxt. Undantaget det två familjer jag nämnde ovan.
                        MVH
                        Magnus
                        MVH
                        Magnus
                        min zoon

                        Kommentar

                        • Excido
                          • September 2003
                          • 144

                          #13
                          Av det jag har läst här på forumet angående fin sand i akvariet, så skriver folk positiva saker som "så här bra har jag aldrig lyckats med växter förut" eller "det växer så det knakar".

                          Jag har haft stora problem med min engelska sjösten 5-7mm att få växter att trivas. Det var en miss att köpa den. Varning för små zoobutiker där dom inte har akvarier som specialitet. Hon lyckades också lura på mig en lysrörsramp med bara ett rör istället för två.

                          Det kan kosta mycket extra klöver att köpa nytt eller komplettera.

                          Ursäkta urspårningen från ämnet .

                          //E
                          //E

                          Bättre att tiga och tas för en narr än att tala och undanröja varje tvivel.

                          Kommentar

                          • TaNk girL
                            • July 2003
                            • 153

                            #14
                            Jaha. Jag hade oflyt och lyckades skaffa alldeles för grovt -trodde jag- bottensubstrat vid min senast uppstart. Jag har ganska kraftigt nedsatt syn, kände på påsen i butiken och tyckte det kändes fint. Personalen verkade så stressad så jag kunde inte med att fråga om kornstorleken. När jag kom hem och synade gruset på nära håll var de väldigt mycket grövre än jag tänkt mig. Hur som helst, det växer utav bara sa**n i burken, framförallt på bredden med mycket utlöpare, så det verkar som att det funkar hyfsat med den grövre varianten med. Jag tycker inte det har växt lika bra i tidigare burkar jag har haft, med finare sand. Fast det kan ju förstås vara andra faktorer som spelar in...
                            Ursäkta urspårningen från ämnet
                            ***Var ska man lägga näsan om inte i blöt?***

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #15
                              Ursprungligen skickat av Excido
                              Av det jag har läst här på forumet angående fin sand i akvariet, så skriver folk positiva saker som "så här bra har jag aldrig lyckats med växter förut" eller "det växer så det knakar".

                              Jag har haft stora problem med min engelska sjösten 5-7mm att få växter att trivas. Det var en miss att köpa den. //E
                              Växterna trivs och växer om dom har co2, ljus , mikro och makroämnen. Botten substratet spelar ingen roll (förutom ovan nämda växter. Om någon upplever bättre resultat med annan grus så beror det nog på andra faktorer. Man kan tänka sig att personen i fråga ökar gödningstillsatsen i samband med grusbytet. Om man ändrar grus/sand för att få växterna att växa bättre så ökar man förmodligen gödningsdosen i samband med detta uppryck.
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...