Tips på Grus till akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • crille24
    • June 2012
    • 98

    Tips på Grus till akvarium

    Hej jag har tröttnat nu på blästersand i mitt akvarium så när jag ska flytta det om några månader så vill jag byta till något annat material, jag skulle vilja ha tips på något snyggt
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    ciklidgrus, olivinsand från biltema, engelsk sjösten, rådasand, marmorkross, korallsand, ECS eller nån soil kanske?

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      #3
      Jag tycker att svart grus/sand är riktigt snyggt, fast det gäller ju att man hittar en sort som inte är farlig för fiskarna då det tydligen säljs svart grus som inte är bra
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • Juni
        • February 2014
        • 613

        #4
        Kollade grus idag. Hade bestämt mig för fin sand, men då sa säljaren att det blir för kompakt efter ett tag.
        Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Ursprungligen postat av Juni
          Kollade grus idag. Hade bestämt mig för fin sand, men då sa säljaren att det blir för kompakt efter ett tag.
          Jag kör alltid sand, funkar kanon.
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • Bluewing

            • August 2012
            • 10522

            #6
            Säljaren pratar i nattmössan. Har du malajer i botten och Corydoras som vispar runt ytskiktet så blir grus mer kompakt på sikt, men med skit
            Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
            Juwel Lido 120

            Kommentar

            • Juni
              • February 2014
              • 613

              #7
              Ok, lyssnar på dig! Ska till Biltema nu och reka. Såg en mängdrekommendation men hittar inte den nu. Om jag vill ha lite djup i sanden hur många påsar till 190 liters? Den skulle inte sköljas ?! Får med använt akvariegrus som var ganska grovt och uppblandat med gissningsvis snäckor. Går det att spara gruset ifall man vill byta senare, eller "lever" det?
              Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

              Kommentar

              • henrikl
                • November 2012
                • 639

                #8
                Ursprungligen postat av Juni
                Ok, lyssnar på dig! Ska till Biltema nu och reka. Såg en mängdrekommendation men hittar inte den nu. Om jag vill ha lite djup i sanden hur många påsar till 190 liters? Den skulle inte sköljas ?! Får med använt akvariegrus som var ganska grovt och uppblandat med gissningsvis snäckor. Går det att spara gruset ifall man vill byta senare, eller "lever" det?
                Det går bra att spara grus. Skölj det en gång innan du återanvänder det så du sköljer bort döda saker och smuts.

                Denna kalkylator kan hjälpa till att räkna ut mängden sand.
                Senast redigerad av henrikl; 05 February 2014, 16:59.
                2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
                Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

                Kommentar

                • Juni
                  • February 2014
                  • 613

                  #9
                  Tack för tipset! När jag räknade på detta blev det 23 liter eller 33 kg kan det vara rimligt? 190 liters hörnakvarium. Låter mycket!
                  Juwel trigon 190 liter, nystartat. Här bor Venestus, Lombardoi, Socolofi och min mal Malte som är en Ancistrus.

                  Kommentar

                  • Fissure
                    • July 2013
                    • 153

                    #10
                    Låter som det skulle kunna stämma
                    Projekt : Rötter (450L Omstart)
                    Sällskapsakvarium 450L (Avslutat)

                    Kommentar

                    • Live2Ride
                      • January 2014
                      • 312

                      #11
                      Jag har 68 kg sand i mitt 720 så 33kg till 190l låter mycket tycker jag.

                      Edit: Biltemas finaste sand är det jag har.
                      /Lars

                      Kommentar

                      • Erikderek
                        • March 2013
                        • 718

                        #12
                        Jag har en 25kg säck Julas blästersand i mitt 240 liters, det är lite i underkant, men med tanke på hur mkt mina fiskar gräver så spelar det ingen roll. I och för sig har jag väldigt mkt sten i mitt akvarium som "fyller ut".

                        EK
                        Vardagsrum akvariet - Malawi
                        Projekt; Ny generation - SA

                        Kommentar

                        • simpson
                          • July 2012
                          • 666

                          #13
                          Ursprungligen postat av Erikderek
                          Jag har en 25kg säck Julas blästersand i mitt 240 liters, det är lite i underkant, men med tanke på hur mkt mina fiskar gräver så spelar det ingen roll. I och för sig har jag väldigt mkt sten i mitt akvarium som "fyller ut".

                          EK
                          Det är väl nästan mer viktigt med mycket grus om man har grävande fiskar, om man ogillar att se glasbotten.

                          Kommentar

                          • Erikderek
                            • March 2013
                            • 718

                            #14
                            Nja, inte om man har en frigolitskiva i botten med fastlimmat (med akvariesilikon) lager sand, jag har aldrig sett glasbottnen i mitt akvarium, inte heller min frigolit barriär, det är mest sandvågor som flyttas runt. En stor del av mitt akvarium utgörs av "Malawiröset".

                            EK
                            Vardagsrum akvariet - Malawi
                            Projekt; Ny generation - SA

                            Kommentar

                            • simpson
                              • July 2012
                              • 666

                              #15
                              Ursprungligen postat av Erikderek
                              Nja, inte om man har en frigolitskiva i botten med fastlimmat (med akvariesilikon) lager sand, jag har aldrig sett glasbottnen i mitt akvarium, inte heller min frigolit barriär, det är mest sandvågor som flyttas runt. En stor del av mitt akvarium utgörs av "Malawiröset".

                              EK
                              Nä, men om det nu inte är limmat sand mot botten utan ren glasbotten så minskar risken att få se botten ju tjockare sandlagret är.
                              Om du försöker göra en sandhög så blir det bara en viss lutning, sedan rasar sanden ner. Tillräckligt tjockt så kommer inte botten att synas även om man har extremgrävande fiskar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...