Sand eller grus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jemma
    • August 2012
    • 21

    Sand eller grus?

    Är det svårt att rengöra med sand i akvarium? Ser det lättare smutsigt ut än om man använder grus? Är det speciella "städprylar" man använder till sandbotten?
  • KJE
    • August 2013
    • 1066

    #2
    Ursprungligen postat av Jemma
    Är det svårt att rengöra med sand i akvarium? Ser det lättare smutsigt ut än om man använder grus? Är det speciella "städprylar" man använder till sandbotten?
    Jag tycker att sand fungerar minst lika bra som grus...när jag hade akvarium förra gången hade jag engelskt sjögrus och det var snarare jobbigare att rengöra än sand
    Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

    Kommentar

    • Mr Woods
      • March 2013
      • 3409

      #3
      I det lilla karet med (fejk)engelsk sjösten tycker jag att jag behöver slamsuga någon gång ibland...

      I mitt SA-kar med 0.1-0.7mm sand slamsuger jag aldrig, och jag menar aldrig!

      Kommentar

      • specman
        • April 2013
        • 86

        #4
        Lånar lite är inne på samma sak, har natursten eller var det heter. Det vanligaste ala akvarium sten. Men såg ett sand akvarium på Hounbash och blev frälst. Har hört om biltema blästersand mm mm? Tips o ideer tas gärna imot. Gärna ljus sand.

        Och blev också lite fundersam om rengöringen, fick en fundering om sanden följer med när man damsuger botten mm? för stenen följer ju inte med smutsen för att stenarna väger mer antar jag.

        Kommentar

        • KJE
          • August 2013
          • 1066

          #5
          Ursprungligen postat av specman
          Lånar lite är inne på samma sak, har natursten eller var det heter. Det vanligaste ala akvarium sten. Men såg ett sand akvarium på Hounbash och blev frälst. Har hört om biltema blästersand mm mm? Tips o ideer tas gärna imot. Gärna ljus sand.

          Och blev också lite fundersam om rengöringen, fick en fundering om sanden följer med när man damsuger botten mm? för stenen följer ju inte med smutsen för att stenarna väger mer antar jag.
          Jag använder Julas Blästersand efter tips här, verkar vara ett väldigt populärt alternativ. Sanden följer med om man kör ned munstycket till slammsugen i sanden, men om du håller den strax ovanför så tar den bara smutsen och lämnar sanden
          Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

          Kommentar

          • specman
            • April 2013
            • 86

            #6
            Kan man fylla på eftersom? eller måste man göra ett monster byta av vatten då? tänkte om man vill fylla på lite mer sand?

            Kommentar

            • Kaffebarn
              • September 2013
              • 101

              #7
              Går bra att fylla på eftersom det har jag gjort några gånger. Behöver inte ta ut vatten för det

              Jag kör med hornbach akvariesand och är supernöjd. Du kan se bild på det i min "nybörjare med fluwal edge" tråd i projekt

              skickat från min bakelittelefon med tapatalk 4

              Kommentar

              Arbetssätt...