Bygga eget av frigolit.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skoda-15
    • August 2010
    • 456

    #16
    Sv: Bygga eget av frigolit.

    dessa klippor e gjorda i frigolit o husfixs o comp lack :-)

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
    375 liters egengjord btn texas ciklider bla gibbismalar gökmalar och lite annat
    180 liters juwel btn med pseudotropheus socolofi
    35 liters cocon kub med guppy och black molly

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #17
      Ursprungligen postat av storfiskarn
      flytkraft: Frigoliten suger upp vatten och på sikt kommer den faktiskt att sjunka. Men innan detta sker måste den limmas fast. Skulle jag göra en liknande "klippa" igen så skulle jag limma in stenar mellan frigoliten. Då¨behöver man inte så många "fäst-klickar" silikon i alla fall. Kolla på min zoon, där kan du få lite tips.
      Hur länge får man vänta på att frigolit sjunker?
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • storfiskarn
        • December 2003
        • 158

        #18
        1,5-2 år år under vatten fick jag vänta innan min klippa sjönk av sig själv.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #19
          Hur snyggt tänkte du få det? Inte för att vara sådan men jag har sett en eller två exempel på lyckade egna bakgrunder.. nu kanske du jobbar som lerskulptör och jag bara borde vara tyst men alla har inte handlaget som krävs för det där..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • Streamstone
            • October 2013
            • 6

            #20
            Det går alldeles utmärkt bra att göra bakgrund i frigolit. Och det kan bli precis så snyggt du vill, bara du har tålamod och är beredd på att lägga ner lite jobb. Plus beredd på en del stök omkring byggandet. Visst hjälper konstnärlig känsla, eller liknande handlag, men knappast nåt krav. Med entusiasm, nyfikenhet att pröva sig fram och fokuserad vilja kommer man långt.

            Du kan fläska på med rejält tjock frigolit utan problem med flytkraften - bakgrunden kommer sitta fast som berget Tänk bara på vilken kraft fogarna som håller ihop ett akvarium klarar av att hålla ihop. Min bakgrund är gjort i ett stycke (15cm tjock tror jag + lite till med några utstickande partier) som delades i två delar, för att kunna montera det i karet. Den rör sig inte en nanometer ur fläcken. Om jag skulle försöka få bort den med våld skulle jag få riva sönder den i smulor.

            Finns lite olika metoder, lösningar och idéer att ta till. Men den vanligaste är frigolit som man formar med vad man tycker är bäst. Själv använde jag till 90% en vanlig rakbladskniv och 10% fingrar. Att behandla ytan med värmepistol är ett bra sätt att göra ytan lite tåligare och jämnar ut frigolitytan (gäller att bara smeka ytan snabbt och försiktigt).

            hur du väljer att bygga upp helheten är upp till dig. En del gör små moduler som man sedan pusslar ihop. Själv valde jag att jobba mig in i ett helt stycke med samma mått som akvariets bakruta. Det är en smaksak.

            Det absolut vanligaste är sedan att lägga på ett par tre tunna lager cement/husfix. Det här döljer frigolitkänslan och nu börjar det mer likna solid sten. En del låter det vara såhär och inväntar tålmodigt på att ytan får en naturlig patina av tidens rand och algpåväxt. Med tiden blir det oftast snyggt av sig själv. Men dom flest går några steg till och antingen sätter färg på bakgrunden.

            Ett sätt är att blanda pigment direkt i husfixen. Kräver lite testing-testing för att få rätt nyans och intensitet. Dom flest jordfärgade pigmentpulvren är helt ofarliga/giftfria. Ett annat är att måla med helt vanlig vattenfärg, eller vilken annan vattenbaserad färg som helst. Det här medger betydligt större utrymme för att pröva sig fram tills man är nöjd. Jag valde vattenfärgsmetoden.

            Om man väljer vattenfärg måste man absolut lacka bakgrunden, vilket dom flesta oavsett metod brukar göra, eftersom det ger outstanding tålig yta som garanterat håller riktigt bra under vatten. Men det måste absolut vara tvåkomponents Epoxi lack. Vanligt lack fungerar, duger och bör inte användas. Kan gå men ingen garanti och en dum chansning. Beprövade för akvariebruk är Epolan V Epoxilack och Epotex (Epotex är specifikt framtaget för akvariebruk). 2-3 lager Epoxi med beskriven torktid mellan lackning och sedan härdning ett par eller flera dagar sedan är det klart. Varken Epolan V eller Epotex har frätande effekt på frigoliten, är vattenbaserade och luktar inte värre än lite unket -luktar inte lösningsmedel som en del tror.

            Innan man limmar fast bakgrunden måste man rengöra glaset Noggrant med aceton (ren aceton - inte sån med olja i). Den stinker hjärndöd dock - håll andan och vädra väl. Välj sedan vanlig silikon för glas - UTAN antimögelmedel (giftigt för fisk). Silikon i akvariebutiker är onödigt svindyr, men oftast svart vilket är lite snyggare i skarvar som syns. Bakom rutan räcker dock vanlig silikon lika bäst.

            Sedan är det dags för nästa steg. Och det är att laka ur eventuella lösa rester av bygget som mot all förmodan skulle kunna ha negativ inverkan på vattnet. Det innebär att man gör ett antal större eller hela volymen vattenbyten innan man släpper i fisk i karet under nån eller ett par dagar.

            Frigolit är billigt, vattenfärg är billigt, husfix är billigt, silikon är billigt. Så långt är ett eventuellt misslyckande enbart en eller ett par erfarenheter rikare och kanske några nyväckta färdigheter. Det dyraste är Epoxilacken 3-400:- mer eller mindre beroende på hur stor eller omfattande bakgrunden är. Är man missnöjd väljer man kanske inte att använda bakgrunden och då köper man ingen lack - du har försökt men ändå kommit hyffsat billigt undan. Om man är nöjd köper man lack och ändå sparat en tusenlapp eller två jämfört med en färdig BTN bakgrund eller liknande. Dessutom har har du skapat en unik handgjord bakgrund som bara du har, helt själv.

            Trots en ganska stor portion jobb, tålamodsprövande utmaningar och åtskilliga timmars slit ångrar jag inte en sekund mitt FrigolitBakgrundsÄventyr. Har skrivit ner och dokumenterat en hel del av mitt bygge på min blogg för den som vill se hur det kan göras, se ut och bli. Här är lite bilder på bakgrunden monterad första hardscapen med stenar och sand i. Just nu lakas den ur och karet är fyllt och får mogna till sig i väntan på fisk. http://streamstone.wordpress.com/201...d-i-hardscape/

            Är det något som undras så fråga på, eller ifrågasätt - jag äger inte sanningen, men testar gärna hur den fungerar

            Kommentar

            Arbetssätt...