Bygga eget av frigolit.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HWH
    • March 2013
    • 2310

    Bygga eget av frigolit.

    Kan man bygga egen inredning i frigolit? Jag vet att det finns de som bygger bakgrunder, men jag vill "strukturer" även längre ut som sitter ihop med bakgrunden. Men då antar jag att hela alltet måste limmas på plexiglas i botten. Men klarar sanden och en del sten att tynga ner det hela tro?
    /Helena,
    Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Ursprungligen postat av HWH
    Kan man bygga egen inredning i frigolit? Jag vet att det finns de som bygger bakgrunder, men jag vill "strukturer" även längre ut som sitter ihop med bakgrunden. Men då antar jag att hela alltet måste limmas på plexiglas i botten. Men klarar sanden och en del sten att tynga ner det hela tro?
    Flytkraften är enorm. Då är det bättre med riktiga moduler. Det går med cellplast men det blir en jäkla massa limmande.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • HWH
      • March 2013
      • 2310

      #3
      Ja, jag tänkte lite på hur svårt det är att få ner badleksaker av frigolit under ytan. Tanken var att göra bakgrund och bygga upp strukturer med frigolitbitar som sakta limmas upp lager för lager för att det ska bli ihåligt och därmed minska flytkraften. Så att det framifrån ser ut som en sten, men att det blir som en ravin/grotta bakom. Jag hittar inga inredningar jag gillar och ska jag skaffa ett stort akvarium med den mängd sten jag anser ett kar ska ha så knäcker vi nog bottenplattan på huset.
      /Helena,
      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Bygga eget av frigolit.

        Trivs du inte med BTNs modulsystem med stenar heller? Låter spännande och svårt att få till en egen bakgrund så det ser naturtroget ut.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • HWH
          • March 2013
          • 2310

          #5
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0324.jpg
Visningar: 1
Storlek: 125,8 KB
ID: 2149630

          En bild säger mer än tusen ord sägs det, men i mitt fall tror jag knappast det stämmer. Jag tänkte liksom bygga som en mur av frigolit i en tegelmetod. Dvs många många små bitar som byggs på varandra i olika storlekar, tjocklekar och utstick. Och så bygga som en "borg" med tak i ena ändan som jag bygger en liten ram runt och planterar i. Men under och bakom ska det vara vatten. Och sån någon terasshistoria på andra sidan med grottor i.

          En annan tanke jag leker med är att bygga strukturer med blå filtermaterial och täcka med kokosväv som man sedan planterar på. Då behöver man kanske inte ens filter.
          /Helena,
          Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

          Kommentar

          • HWH
            • March 2013
            • 2310

            #6
            Ursprungligen postat av Bluewing
            Trivs du inte med BTNs modulsystem med stenar heller? Låter spännande och svårt att få till en egen bakgrund så det ser naturtroget ut.
            Nej det stämmer liksom inte med min tanke. De blir så klumpiga. Sedan ser det lika fejk ut i frigolit säkert. man får kanske bygga och försöka sänka i badkaret så man får ett hum om hur mycket vikt som krävs.
            /Helena,
            Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              Sv: Bygga eget av frigolit.

              Det går utmärkt att bygga av frigolit. O så himla mycket silikon behöver man inte. Jag har gjort en guide. Länkar lite senare

              Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                här.



                spelar inte så mycket roll att du gröper ur o gör ihåligt. lyftkraften är rätt stor ändå. men silikon är starkt. så det kommer inte vara några större problem att få fast det

                Kommentar

                • Bluewing

                  • August 2012
                  • 10522

                  #9
                  Har sett någonstans att de byggde en växtvägg av ett formbart nät som de stack in javamossa torv etc. så det såg tvärsnyggt ut efter ett tag, men hittar inte det just nu.
                  Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                  Juwel Lido 120

                  Kommentar

                  • Bluewing

                    • August 2012
                    • 10522

                    #10
                    Vad jag tänker på att om det är form och struktur du är ute efter så kanske inte tjockleken är det viktiga.
                    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                    Juwel Lido 120

                    Kommentar

                    • HWH
                      • March 2013
                      • 2310

                      #11
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      här.



                      spelar inte så mycket roll att du gröper ur o gör ihåligt. lyftkraften är rätt stor ändå. men silikon är starkt. så det kommer inte vara några större problem att få fast det
                      Tack. Då ska jag införskaffa frigolit och börja bygga.
                      /Helena,
                      Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bluewing
                        Vad jag tänker på att om det är form och struktur du är ute efter så kanske inte tjockleken är det viktiga.
                        Tanken med blå filtersvamp och kokosnät är ju säkert perfekt för växterna. men då tror jag det kan vara svårt att få till "raviner" Ser man akvariet från sidan skulle jag vilja ha en struktur i mitten med simyta både fram och bak. Men jag ska ju till Stockholm nästa vecka så jag ska kolla lite vad jag hittar av färdigtmaterial då. Jag har ju lång tid på mig att prova mig fram.
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • storfiskarn
                          • December 2003
                          • 158

                          #13
                          Du måste ta hänsyn till detta
                          Ytstruktur: Frigolit ger ingen ytstruktur som håller i ett akvarium. då har du antingen betong/husfix eller någon form av expoximassa som alternativ. Husfix/betong höjer PH men det går att stävja med att lacka ytan med tex 2-komponents epolan V Osäker på om frigolit tål epoxi men det bör vara något utan lösningsmedel då frigolit är känsligt. naturtrogenheten avseende ytstruktur går att fixa med färgpigment under lacken, matt yta med salt i lacken, iblandat torvströ mm.

                          flytkraft: Frigoliten suger upp vatten och på sikt kommer den faktiskt att sjunka. Men innan detta sker måste den limmas fast. Skulle jag göra en liknande "klippa" igen så skulle jag limma in stenar mellan frigoliten. Då¨behöver man inte så många "fäst-klickar" silikon i alla fall. Kolla på min zoon, där kan du få lite tips.
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

                          Kommentar

                          • storfiskarn
                            • December 2003
                            • 158

                            #14
                            Du måste ta hänsyn till detta
                            Ytstruktur: Frigolit ger ingen ytstruktur som håller i ett akvarium. då har du antingen betong/husfix eller någon form av expoximassa som alternativ. Husfix/betong höjer PH men det går att stävja med att lacka ytan med tex 2-komponents epolan V Osäker på om frigolit tål epoxi men det bör vara något utan lösningsmedel då frigolit är känsligt. naturtrogenheten avseende ytstruktur går att fixa med färgpigment under lacken, matt yta med salt i lacken, iblandat torvströ mm.

                            flytkraft: Frigoliten suger upp vatten och på sikt kommer den faktiskt att sjunka. Men innan detta sker måste den limmas fast. Skulle jag göra en liknande "klippa" igen så skulle jag limma in stenar mellan frigoliten. Då¨behöver man inte så många "fäst-klickar" silikon i alla fall. Kolla på min zoon, där kan du få lite tips.
                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

                            Kommentar

                            • Messdelcavo
                              • February 2013
                              • 57

                              #15
                              Sv: Bygga eget av frigolit.

                              Jag gjorde en egen bakgrund av frigolit i sommras. Grejade struktur med gaffel och värmepistol. Sen målade jag med betongfärg som skulle funka fint enligt handlaren.

                              Lackade på det hela sen med epoxy lack. Jag behövde då inte silikonera så rackarns mycket. Men jag kilade även fast den under ramen på akvariet.

                              Var noga med luftfuktigheten i rummet där du lackar för den blir mjölkig i färgen annars och var tålmodig och vänta några dagar extra på lacken att härda.

                              Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
                              -Krille

                              Kommentar

                              Arbetssätt...