Bilder på mitt kar, tips om inredning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elajsa
    • July 2012
    • 160

    #61
    Jag tror inte det är så lätt att byta nej, jag satte fast min med silikon och den skulle härda i om det var tre dygn. Hur man får bort bakgrunden vill jag inte ens tänka på..
    190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

    Kommentar

    • man nam1
      • July 2011
      • 441

      #62
      Som jag har förstått det så måste du använda typ klickskrapa eller vad det nu heter för att få av bakgrunden och då lär du ju tömma karet för att få dit den nya, hade fortsatt med den du har nu.

      Kommentar

      • mpdemus123
        • April 2013
        • 44

        #63
        Update ; följde lite av era råd med.. Fixat annan mer passande sand, lite "kullar", sten i mer verklighetstrogen färg..
        Vad krävs för att kallas "biotop"?

        Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.


        Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.


        Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.
        Senast redigerad av mpdemus123; 15 May 2013, 22:40.

        Kommentar

        • mpdemus123
          • April 2013
          • 44

          #64
          Jag köpte 10 zebrafiskar som eventuell föda för arowanan. Märkliga är att han hinner fan inte ta dom! Dom e alldeles för kvicka.. hehe. Tyckte lite synd om honom, kanske stressar ut honom ? Han gör utfall gång på gång men missar. Gav honom en syrsa som han tog (första gången denna gång!) sen efter det ger han fan i zebrafiskarna! Dom andra fiskarna bryr sig inte ett dugg och mollysen dom simmar fan in i honom ibland... hehe. Men han är så liten än!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13130

            #65
            Ursprungligen postat av mpdemus123
            Vad krävs för att kallas "biotop"?
            I en biotop eller "habitat" så skapar man en miljö som så mycket som möjligt motsvarar ett speciellt område och har man fisk så ska det vara arter som man normalt återfinner just där. Nu vet jag inte vad du har för arowana men troligen kommer den från amazonas (sydamerika) likaså skalare, men dina mollys är från centralamerika. Din arowana ska ju som redan påpekats ha mycket stort utrymme och gärna ska det nog vara rötter och växter som ligger och går över vattenytan som den kan få skydd under. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=389&SOK=1

            Jag själv försökt efterlikna en sydamerikansk biotop. http://www.youtube.com/watch?v=1hqVIpagBmI
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • mpdemus123
              • April 2013
              • 44

              #66
              åheim, du menar att arowanan vill ha skydd uppifrån? Låter märkligt. Snyggt kar föressten, men ska de va så satans grumligt? Jag som försöker få det kristallklart...

              Min Arowana ska få sig ett bra mycket större kar när jag flyttat och har plats. Han ska dessutom varar där ensam. Men eftersom han är knappt 10cm nu och har 80cm simyta så räcker det GOTT OCH VÄL i nuläget..
              Jag har inte efterforskat vartifrån fiskarna kommer, men jag tänkte mer biotop i form av inredning! Det är en silver arowana (dock inte så silvrig som dom flesta är tyvärr....)

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13130

                #67
                mpdemus123 - det är så att jag älskar grumlighet i det här karet för det ger en sån otroligt skön autentisk känsla, men tyvärr så håller grumligheten inte i sig för jag har ett supereffektivt filtersystem och vattnet blir bara krispigt klart hela tiden Jag hade nyligen möblerat om i filtret när filmen gjordes och därav grumligheten.

                Arowanan fångar ju till stor del sin mat ovan vattnet och då gillar den sannolikt att ligga och trycka under nån rot som ligger över vattenytan. Och tänk dig vad kul att få mata den med insekter som man placerar på roten som arowanan kan fånga
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • mpdemus123
                  • April 2013
                  • 44

                  #68
                  Hehe, jo! Men jag kasta ner en syrsa en gång.. som jag senare väcktes av, gåendes på min axel, på natten... mindre trevlig upplevelse! Men de hade varit fräckt o se han hoppa upp o knipa en jävel på en rot , helt klart!

                  Kommentar

                  • mpdemus123
                    • April 2013
                    • 44

                    #69
                    Arowanan försöker knipa mina sebrafiskar gång på gång men misslyckas att fånga dom.. dom är helt enkelt för snabba :S
                    Kan det vara farligt för honom? Alltså stressa ut sig så eller är det rentav bra att han får sin dos av "jakt"?

                    Kommentar

                    • Ryskbompa
                      • August 2012
                      • 930

                      #70
                      Ursprungligen postat av mpdemus123
                      Arowanan försöker knipa mina sebrafiskar gång på gång men misslyckas att fånga dom.. dom är helt enkelt för snabba :S
                      Kan det vara farligt för honom? Alltså stressa ut sig så eller är det rentav bra att han får sin dos av "jakt"?
                      Farligt för arowanan? for real? du köper zebra fiskar för att mata honom med?

                      Kommentar

                      • mpdemus123
                        • April 2013
                        • 44

                        #71
                        Jo först var ju det tanken men eftersom han inte hinner ifatt dom endå så är dom nu kvar i karet o trivs super

                        Kommentar

                        • mpdemus123
                          • April 2013
                          • 44

                          #72
                          Nu har han klippt sin första sebra! Hehe. Han kan inte stänga munnen helt!! Han har simmat runt hela dagen, mätt & belåten med en sebra i magen/munnen!

                          Kommentar

                          • viktorbj
                            • April 2013
                            • 405

                            #73
                            Hej! blackghost som många säger behöver väldigt stora akvarium helst 500 liters akvarium! det är rovgirig fisk så pröva mata den med levande foder

                            Kommentar

                            • mpdemus123
                              • April 2013
                              • 44

                              #74
                              Update; Såhär ser det ut idag http://imgur.com/HNHK2eR
                              Några mollys mindre, endast 6 sebrafiskar kvar och 2 tillskott i form av 2 zebraciklider och lite gräs runt stenen till vänster!
                              Det ja märkte är att gräset är betydligt grönare o fräschare än resten av växterna, dom är väldigt bleka.. näringsbrist?

                              Men fan vad det har växt endå! Har klippt av topparna på dom högsta och planterat om, hoppas bara dom tar sig som jag klippt av... tror ni det?

                              Om ca en månad kommer jag skaffa ett 450 liters och flytta dom största fiskarna dit, arowanan är i nuläget inte mer än ca 8-9cm. Black ghosten har jag lämnat tillbaka.

                              Mvh

                              Edit; en störig sak som säkert fler har lagt märke till är den väldigt synliga o fula skarven till vänster i karet på bakgrunden, jag hade alldeles för bråttom när jag installerade och tanken var att pumpen och doppvärmaren skulle sitta på den sidan o "täcka" eventuell skarv.. men eftersom det blev långt till eluttaget så blev pumpen satt på högersidan. Det är temporärt.
                              Senast redigerad av mpdemus123; 31 May 2013, 17:39.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...