rötter ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • crille24
    • June 2012
    • 98

    rötter ?

    Hej kan man verkligen plocka rötter och grenar från naturen och ha i akvariet ?
    Vad gör man med dom först då ?
    räcker det att koka dom ?
  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Köper du rötter i affären så kommer de inte från en fabrik utan från naturen...

    Man kan använda också inhemska men somligt blir inte bra, det flyter, ruttnar och har sig. Säkrast är om man kan hitta något som legat länge i vatten, då fungerar det. Kokning gör väl inget men kan vara lite överkurs, ofta räcker det att skrubba av och spola.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Miliimli
      • March 2010
      • 2457

      #3
      Rötter och grenar från barrträd bör inte heller användas eftersom de innehåller terpentin

      Kommentar

      • Pierre67
        • November 2011
        • 321

        #4
        Förlåt om jag lånar tråden lite, men...

        Jag plockade ur en stor mangroverot ur karet ikväll, då jag kände den inte passa in riktigt. Kan bara ha den på ett sätt, kommer inte åt runt om m.m. Går det bra att lägga den i en sopsäck och ut i förrådet? Eller kommer den bli dålig på nått sätt? Ruttna? Vill inte såga ner den, utan tänkte spara den, då man kanske köper större akvarium sen...

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Ursprungligen postat av Miliimli
          Rötter och grenar från barrträd bör inte heller användas eftersom de innehåller terpentin
          Har barrträ legat länge i vatten funkar det, det är t ex många akvarier i Karlskoga med omnejd som har trä från en sjö med dränkta tallstubbar.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • crille24
            • June 2012
            • 98

            #6
            Okej så plocka grenar och rötter från Åsnen och skrubba ordentligt funkar prima då

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Ursprungligen postat av Pierre67
              Förlåt om jag lånar tråden lite, men...

              Jag plockade ur en stor mangroverot ur karet ikväll, då jag kände den inte passa in riktigt. Kan bara ha den på ett sätt, kommer inte åt runt om m.m. Går det bra att lägga den i en sopsäck och ut i förrådet? Eller kommer den bli dålig på nått sätt? Ruttna? Vill inte såga ner den, utan tänkte spara den, då man kanske köper större akvarium sen...
              Du kan mycket väl spara roten men ha den då antingen i vatten eller luftigt så den torkar. Lägger du den fuktig i en plastsäck och knyter till så kan det bli mögel och annat elände.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Ursprungligen postat av Pierre67
                Förlåt om jag lånar tråden lite, men...

                Jag plockade ur en stor mangroverot ur karet ikväll, då jag kände den inte passa in riktigt. Kan bara ha den på ett sätt, kommer inte åt runt om m.m. Går det bra att lägga den i en sopsäck och ut i förrådet? Eller kommer den bli dålig på nått sätt? Ruttna? Vill inte såga ner den, utan tänkte spara den, då man kanske köper större akvarium sen...
                låt den torka utan plast, för har du den i plast när den är blöt kommer den att mögla och självklart skall du spara den, alltid "bra att ha"
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • Jesper Broman
                  • November 2012
                  • 3445

                  #9
                  Låt den ligga och torka först bara så kan du förvara den i en säck eller nån kartong sen

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #10
                    Ursprungligen postat av Bygert
                    Du kan mycket väl spara roten men ha den då antingen i vatten eller luftigt så den torkar. Lägger du den fuktig i en plastsäck och knyter till så kan det bli mögel och annat elände.
                    Ursprungligen postat av PiaJo
                    låt den torka utan plast, för har du den i plast när den är blöt kommer den att mögla och självklart skall du spara den, alltid "bra att ha"
                    Ursprungligen postat av Jesper Broman
                    Låt den ligga och torka först bara så kan du förvara den i en säck eller nån kartong sen

                    Pierre, nu vet du hur man skall göra
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Jesper Broman
                      • November 2012
                      • 3445

                      #11
                      Haha, ja det var många svar på en gång

                      Kommentar

                      • Pierre67
                        • November 2011
                        • 321

                        #12
                        Tack för svaren! Ja, då låter jag den torka ordentligt först och sen sparas den.
                        Senast redigerad av Pierre67; 07 January 2013, 19:56.

                        Kommentar

                        • MonkanS
                          • December 2011
                          • 861

                          #13
                          Ursprungligen postat av Pierre67
                          Förlåt om jag lånar tråden lite, men...

                          Jag plockade ur en stor mangroverot ur karet ikväll, då jag kände den inte passa in riktigt. Kan bara ha den på ett sätt, kommer inte åt runt om m.m. Går det bra att lägga den i en sopsäck och ut i förrådet? Eller kommer den bli dålig på nått sätt? Ruttna? Vill inte såga ner den, utan tänkte spara den, då man kanske köper större akvarium sen...
                          Jag skulle inte lägga den i plastsäck då den förmodligen är genomdränkt av vatten. Blir då mögel och annat krafs på den. Lägg den luftigt istället så att den kan torka.

                          Ojdå.. jag var för snabb att svara. Du har ju redan fått svar ser jag nu..
                          Senast redigerad av MonkanS; 08 January 2013, 06:45.
                          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                          Kommentar

                          • Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

                            #14
                            Det är bara en som kan vara först...

                            Kan ingen skriva nåt annorlunda nu så vi får nåt att diskutera åtminstone?
                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                            Kommentar

                            • Miliimli
                              • March 2010
                              • 2457

                              #15
                              Tja, hur länge bör rötterna ha legat i vatten, när det gäller barrträd då, för att de inte ska föreligga några risker med att använda dem i akvarier längre?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...