räkakvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozzor
    • March 2012
    • 8

    räkakvarium

    hej jag tänkte inreda ett 20 L akvarium som jag ska ha crystal red räkor i . funderar på att göra lite asiatiskt tema vad ska jag använda mig av för växter och ska jag ha någon fisk som simmar med dom har sett att vissa kör med kampfisk ihop med räkor är det något att rekommendera ?

    Mvh Johan
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Sand på botten, kanske lite sten, en mindre rot, lite vallisneria, javaormbunkar och javamossa. Inga firrar skulle jag säga. Ska du riktigt riktigt nödvändigtvis ha några så kanske ett litet gäng microrasbora.

    Kampfiskar (och andra fiskar) KAN funka, men troligast är att de äter upp räkorna och räklingarna, och gör de inte det så är risken stor att du ändå inte ser så mycket av dina räkor eftersom de sitter och trycker inne i mossan och är livrädda. Inte så kul alltså

    Kommentar

    • Karl Holm
      • November 2011
      • 223

      #3
      Föll också både för kampfisk och crystal red ungefär samtidigt som jag drog igång ett kar. Googlade lite på om de passade tillsammans och såg mestadels avrådande svar, men de fåtal positiva svar jag hittade övertygade mig att köpa båda arterna. Sagt som gjort, efter ett dygn tillsammans var räkorna försvunna och kampfisken rund och glad. Slutsatsen jag drog av det (kostsamma) försöket var att de inte bör simma i samma kar.

      Något som är jäkligt snyggt och definitivt ger en asiatisk touch till akvariet är att skaffa och silikona fast bambuskott i botten som sen sticker upp genom sanden!

      Kommentar

      Arbetssätt...