Byta substrat, karet igång

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yobaman
    • August 2011
    • 45

    #16
    Ursprungligen postat av Kensa
    ramp till lådan med blommor.

    fiskar struntar i vilket.

    har du en doppvärmare så är det nog en bra idé att ha den med fiskarna.
    Har en doppvärmare som jag inte använder då karet håller ca 25c året runt. Står de i balja kan man ju ha termometer där i och om det sjunker för mycket kan jag slänga i värmaren men ska som sagt försöka göra operationen så snabbt som möjligt.
    112l Aquadiversa
    20l Nano

    Kommentar

    • Yobaman
      • August 2011
      • 45

      #17
      De hade såklart slut på 55l baljor på clas ohlson trots att jag ringt innan och det skulle finnas 11. Ingen i personalen hittade dessa så det blev 4st 27 liters istället.
      Hade alla stora snäckor och alla fiskar och räkor i en balja med bara pump. 1 balja med mestadelen av växterna samt stora roten och 1 balja med bara vatten och alla sandsnäckor jag fick tag i = många.

      Det var ett jäkla pyssel eftersom malarna (1 hona, 1 hane) fick bebisar för ett tag sen som nu var ca 0,5-0,8cm samt en ny kull som kom fram när jag lyfte roten med betydligt mindre bebisar. Kunde inte fånga in alla då de var alldeles för små. Malhanen var för stor för håven och taggarna fastnade lite men gick bra till slut.

      Efter det så sög jag ur resterande vatten till en 3:e balja och sen skopade ur sanden, sköljde den nya och i med kanske 15kg. I med en del vatten och kanske hälften av växterna och sen mer vatten och till sist djuren och pumpen.
      Började ca 19:30 och höll på till 23:00.

      Blev riktigt snyggt, vilken skillnad! Körde på mörkgrått/nästan svart grus med platta stenar från Imazo 1-3cm ca. Ser ut som skiffersten som blivit sandslipade, riktigt snyggt! Ska försöka få till en bild när dimman lagt sig.

      Nu ska jag mäta nitrit lite då och då antar jag även om risken är mindre än vid nystart eftersom filtret är helt igång?
      112l Aquadiversa
      20l Nano

      Kommentar

      Arbetssätt...