Byta substrat, karet igång

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Yobaman
    • August 2011
    • 45

    Byta substrat, karet igång

    Sugen på att byta substrat då jag inte gillar utseendet på den. Det är orange och svarta korn, lite clownspya över det

    Jag har ett 112l som är fullt fungerande med följande invånare:
    1 kampfiskhane
    1 kampfiskhona
    2 ancistrus
    10-15 ancistrus bebisar modell nano
    9 kardinaltetror
    5 regnbågsfiskar
    2 guldgurami
    5 äppelsnäckor
    7 amanoräkor
    1 miljard malaysiska sandsnäckor
    1 miljard snäckor modell kanelbulle (glömt namnet)

    Massa växter och en stor rot samt lite sten.
    En bild från 2011-09 men ser hyfsat likadant ut dock en del skillnad med växter och sånt:



    Visste inget när jag skaffade akvariet och sanden men sen har man lärt sig mer. Frågan är om det går att göra på något hyfsat smidigt sätt.
    Har dolt sanden en del med glosso som inte är med på bilden.

    Vad ska jag göra av fiskarna och växterna? Kommer röra upp en ansenlig mängd gucka som bor i gruset så ett totalt vattenbyte är ett krav. Sen har ju filtret bakterier och så men nya gruset är ju helt tomt. Räcker det med filtrets bakterier att hålla det någorlunda stabilt även om jag byter grus och direkt slänger i fiskarna igen eller kommer det kollapsa? Har inget annat akvarium att stoppa de i så länge..

    Om det är upplagt för problem så skippar jag nog det men vore kul att kunna genomföra det men vill inte ha katastrof bara för det, mycket tacksam för hjälp med detta
    Senast redigerad av Yobaman; 09 April 2012, 21:13.
    112l Aquadiversa
    20l Nano
  • Mathias Nilsson
    • July 2011
    • 6552

    #2
    Du får räkna karet som helt nystartat om du byter botten. Håll filtret igång och spara så mycket vatten du kan, fisken får bo i hink tills du är färdig.

    Ett jäkla meck men du blir säkert nöjd i slutändan
    Senast redigerad av Mathias Nilsson; 09 April 2012, 21:31.
    http://mathiasaquariums.blogspot.se/

    "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

    Kommentar

    • gonzo44
      • October 2007
      • 2770

      #3
      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
      Du får räkna karet som helt nystartat om du byter botten. Håll filtret igång och spara så mycket vatten du kan, fisken får bo i hing tills du är färdig.

      Ett jäkla meck men du blir säkert nöjd i slutändan
      kan bara instämma med förgående talare själv gjort så ett par ggr utan några som helsta problem
      Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

      Kommentar

      • Yobaman
        • August 2011
        • 45

        #4
        Så jag stoppar alla djur i så stor behållare som möjligt med filtret där och byter sand, planterar om växterna och sen i med fiskarna direkt efter? Kan väl inte låta de gå i hink i flera dagar?
        Undra hur man ska behålla vattnet, är ju ändå 100 liter och en hink är 10. Blir väldigt trångt för fiskarna... Känns liksom inte möjligt när det är så många...
        112l Aquadiversa
        20l Nano

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Ja, direkt.

          köp fler hinkar alternativt skit i det...


          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Yobaman
            • August 2011
            • 45

            #6
            Jo fler hinkar kan man ju fixa iofs. Då får man väl dela upp invånarna lite. Blir nog rejält stressigt för dem dock. Men man kan väl göra bytet hyfsat snabbt, kanske tar ett par timmar men mer ska det väl inte ta och då ska det vara lugnt. Men om jag behåller det mesta av vattnet och kör pumpen direkt så borde det alltså inte kollapsa totalt? Blir ju lite grumligt i början såklart. Kan ju dassa i lite nitrivec och seachem prime för att dämmpa eventuell ammoniakspik eller så. Sen inte mata på några dagar. Ska kolla lite vilken sand jag ska ha.
            112l Aquadiversa
            20l Nano

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13133

              #7
              Är inte gruset för grovt kan man dammsuga upp den med slang när karet är igång med fisk och allt, blir lite grus kvar runt växterna, men jag tycker ändå det är snygg med lite blandat substrat. Har gjort på det här viset 2ggr och det funkade skitsmidigt!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Yobaman
                • August 2011
                • 45

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                Är inte gruset för grovt kan man dammsuga upp den med slang när karet är igång med fisk och allt, blir lite grus kvar runt växterna, men jag tycker ändå det är snygg med lite blandat substrat. Har gjort på det här viset 2ggr och det funkade skitsmidigt!
                Udda idé men 100gr enklare. Tror mitt är för grovt för min hävert dock. Ska kolla om det är rimligt
                112l Aquadiversa
                20l Nano

                Kommentar

                • gonzo44
                  • October 2007
                  • 2770

                  #9
                  Ursprungligen postat av Yobaman
                  Så jag stoppar alla djur i så stor behållare som möjligt med filtret där och byter sand, planterar om växterna och sen i med fiskarna direkt efter? Kan väl inte låta de gå i hink i flera dagar?
                  Undra hur man ska behålla vattnet, är ju ändå 100 liter och en hink är 10. Blir väldigt trångt för fiskarna... Känns liksom inte möjligt när det är så många...
                  jag har en stor fodertunna, i med pump och värmare så kan dom vara där ett dygn, utan att tan någon skada av det
                  Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                  Kommentar

                  • Yobaman
                    • August 2011
                    • 45

                    #10
                    Jag tänker att en 10l hink är på tok för liten för alla djuren. Lutar åt att försöka dammsuga först iaf.
                    112l Aquadiversa
                    20l Nano

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #11
                      eller köp en låda på ikea som innehåller ~ 40 liter.

                      där kan de flesta gå i flera dagar....minskar din egen stress....



                      .
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • gonzo44
                        • October 2007
                        • 2770

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kensa
                        eller köp en låda på ikea som innehåller ~ 40 liter.

                        där kan de flesta gå i flera dagar....minskar din egen stress....



                        .
                        ingen dum idee det heller då blir det nog lite lättare att få upp firrarna, det finn liksom lite dåligt med hörn på en tunna att lura in dom i med håven..
                        Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                        Kommentar

                        • Yobaman
                          • August 2011
                          • 45

                          #13
                          Ingen dum idé faktiskt.. Ska kolla upp det
                          112l Aquadiversa
                          20l Nano

                          Kommentar

                          • Yobaman
                            • August 2011
                            • 45

                            #14
                            Ursprungligen postat av Yobaman
                            Ingen dum idé faktiskt.. Ska kolla upp det
                            Har hittat 55L plastbackar på Clas ohlson för 64,50 st om man köper minst 2st.


                            Art nr: 34-9764-1

                            2st såna blir 110l och räcker bra. Den ena full med vatten, några växter och alla djur med pump och den andra med stenar, rot och resterande vatten. Frågan är om jag ska lägga lysrampen på backen med djur i för att de ska få lite värme och att växterna ska få lite ljus? Eller blir fiskarna bara mer stressade?
                            112l Aquadiversa
                            20l Nano

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #15
                              ramp till lådan med blommor.

                              fiskar struntar i vilket.

                              har du en doppvärmare så är det nog en bra idé att ha den med fiskarna.





                              .
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              Arbetssätt...