Biltema blästersand.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #16
    ja är rätt säker på att råda sanden är grövre än julas blästersand. om inte annat så lika grova.
    däremot kan det kanske skilja lite i färgen på dom båda.
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • Vanish
      • April 2011
      • 900

      #17
      Den finkorniga:



      Julas:



      Dom verkar väldigt lika i storlek
      Senast redigerad av Vanish; 03 April 2012, 21:39.

      Kommentar

      • MrH
        • October 2010
        • 2825

        #18
        ja dom två ja., men nu skrev jag ju mellan rådasand och julas bläster.

        sen är väll den där sanden från biltema inte riktigt rätt för akvarium va? det där är ju inte ren natursand utan innehåller väll spår av järn eller dylikt.
        eller är ja helt ute och cyklar?
        MrH ---> 175L SA kub

        Kommentar

        • gonzo44
          • October 2007
          • 2770

          #19
          Ursprungligen postat av MrH
          ja dom två ja., men nu skrev jag ju mellan rådasand och julas bläster.

          sen är väll den där sanden från biltema inte riktigt rätt för akvarium va? det där är ju inte ren natursand utan innehåller väll spår av järn eller dylikt.
          eller är ja helt ute och cyklar?
          nej där cyklar du inte så långt det är rätt att den sanden dom har nu inte är så bra vet inte men för ett antal år sedan bytte dom leverantör tror jag,,, (kanske jag cyklade iväg där) jag är inte hundra på att den andra sanden va bättre men jag märkte aldrig något av någon negativ inverkan på mina discus som gick i det karet...
          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

          Kommentar

          • Vanish
            • April 2011
            • 900

            #20
            Sorry, det va därför jag inte fick ihop det! För jag va helt säker på att jag hade sett kornstorleken innan.



            Den va det ju såklart, och den är väldigt lik julas i storlek ja. Ska edita mitt andra inlägg så att det inte blir missförstånd

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              #21
              Ursprungligen postat av gonzo44
              nej där cyklar du inte så långt det är rätt att den sanden dom har nu inte är så bra vet inte men för ett antal år sedan bytte dom leverantör tror jag,,, (kanske jag cyklade iväg där) jag är inte hundra på att den andra sanden va bättre men jag märkte aldrig något av någon negativ inverkan på mina discus som gick i det karet...

              hade för mig det var så. ja pysslar ju me en del blästring å metallarbete så har ju snappat upp en del info om olika blästersand
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • MrH
                • October 2010
                • 2825

                #22
                Ursprungligen postat av Vanish
                Sorry, det va därför jag inte fick ihop det! För jag va helt säker på att jag hade sett kornstorleken innan.



                Den va det ju såklart, och den är väldigt lik julas i storlek ja. Ska edita mitt andra inlägg så att det inte blir missförstånd

                ja dom två är väldigt lika i storlek. men nu menade jag inte mellan dom heller

                jag menade mellan vanlig råda sand http://www.pwss.se/product.php?produ...0&cat=0&page=1

                och julas bläster http://www.jula.se/filtersand-for-blastring-018297

                där skiljer det sig några mm, men TS skrev ju att den tyckte julas sand var för grov för dennes tycke och valde istället rådasand.
                och jag påpekade bara att julas sand är mindre
                MrH ---> 175L SA kub

                Kommentar

                • hampusr

                  • December 2010
                  • 134

                  #23
                  När det gäller förvirringen kring Biltemas sand (den "vanliga" sanden) så fick jag följande information när jag senast köpte sand där: Deras "sand" såldes tidigare som blästersand men pga. någon regeländring eller liknande ansågs den nu damma allt för mycket vid blästring och fick därför inte säljas som just blästersand. Dock har de kvar den i sortimentet som just "sand" för det säljs tydligen en hel del till akvarister. Huruvida detta är sanningen kan jag inte avgöra, men det är vad hon sa till mig...

                  När det gäller att starta upp ett akvarium så finns det ju många sätt. Läser man amerikanska akvarietidningar så finns det ju inte en jävel som påstår att man skall ha fisk i från början utan att man skall "mata igång" filter. Själv skulle jag nog dock ha lite fisk och en kur med bakteriekultur.

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #24
                    Ursprungligen postat av hampusr
                    När det gäller förvirringen kring Biltemas sand (den "vanliga" sanden) så fick jag följande information när jag senast köpte sand där: Deras "sand" såldes tidigare som blästersand men pga. någon regeländring eller liknande ansågs den nu damma allt för mycket vid blästring och fick därför inte säljas som just blästersand. Dock har de kvar den i sortimentet som just "sand" för det säljs tydligen en hel del till akvarister. Huruvida detta är sanningen kan jag inte avgöra, men det är vad hon sa till mig...

                    När det gäller att starta upp ett akvarium så finns det ju många sätt. Läser man amerikanska akvarietidningar så finns det ju inte en jävel som påstår att man skall ha fisk i från början utan att man skall "mata igång" filter. Själv skulle jag nog dock ha lite fisk och en kur med bakteriekultur.
                    det du beskriver med att mata igång karet är något som kallas för fishless cycling.

                    vilket kort innebär att man har ett kar utan fisk och sedan matar man med vanliga flingor / pellet eller annat torrfoder

                    när dessa löses upp i karet så blir det restprodukter som är väldigt likt restprodukter från fiskar, och de goda
                    bakterierna äter detta, och därmed så får man igång bakteriekulturen utan fisk.

                    effekten blir den samma i slutändan.

                    men.......




                    1)
                    Det är svårare att få till rätt mängd mat, ergo man skall vara väldigt van / erfaren akvarist.
                    Klart risk för övermatning med risk för att karet "kraschar".
                    Klart risk för undermatning med risk för att man inte får några goda bakterier.


                    2)
                    Man har svårt att hålla koll på hur stor mängd goda bakterier man faktiskt har i karet när man
                    drattar ner fisk, vilket innebär att man faktiskt kan få nitritspikar iaf.


                    Men helt klart....det är intressant.




                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    Arbetssätt...