Biltema blästersand.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Claes84
    • April 2009
    • 13

    Biltema blästersand.

    Hej!

    Jag tänkte starta upp ett 300 L och har köpt blästersand från Biltema. När jag hällde i sanden i vattnet blev det väldigt grumligt och så blev det skum på ytan som inte försvinner utan man måste själv ta bort det. Är det någon annan som nyligen har köpt och fått samma problem? Har läst i äldre trådar att det inte varit nå problem alls för dom som haft samma sand.

    http://biltema.se/sv/Verktyg/Trycklu...tersand-17542/ - Denna är det jag har.

    / Claes
    Akvarist - Javisst!
  • lillfrasse
    • February 2002
    • 2228

    #2
    Det är en fördel att skölja sanden innan man lägger det i akvariet då slipper man damm och andra partiklar.
    Simma lungt..
    Lillfrasse..

    Kommentar

    • Claes84
      • April 2009
      • 13

      #3
      Det jag är mest orolig för gällande skummet är att det kanske skulle vara nå skadliga ämnen i det? Tanken är i alla fall att ha akvariet igång i ungefär en månad innan fiskar tillkommer.
      Akvarist - Javisst!

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av Claes84
        Det jag är mest orolig för gällande skummet är att det kanske skulle vara nå skadliga ämnen i det? Tanken är i alla fall att ha akvariet igång i ungefär en månad innan fiskar tillkommer.
        Varför det ????????????

        Helt galet att låta karet gå utan fisk ju
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Sedan har du nog köpt galen sand det är inte den du hsr i karet som funkar till akvsrium
          Nog läge att byta ut



          Sorry
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • lillfrasse
            • February 2002
            • 2228

            #6
            Läste nu att den innehåller 8% Järnoxid den är därför inte lämplig att ha i akvarium.
            Simma lungt..
            Lillfrasse..

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #7
              Det finns en annan sand på biltema som äyr gjord för akvarium inte denna ut med den
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • Claes84
                • April 2009
                • 13

                #8
                Jaha, då är det bara att åka in och köpa ny sand då. Känns lite surt att ha slängt ut nästan 400:- på denna blästersand då jag läst i andra trådar att folk har haft just blästersand från t.ex. Biltema.

                Är det denna då?: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Try...t/Sand-175422/
                Akvarist - Javisst!

                Kommentar

                • Claes84
                  • April 2009
                  • 13

                  #9
                  Kan denna också fungera? http://www.jula.se/filtersand-for-blastring-018297
                  Akvarist - Javisst!

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Japp den är det
                    ta den grovkorniga funkar bättte med blommor

                    Om du har jula i närheten så är deras sand ett psr kronor biligare per kilo
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • Claes84
                      • April 2009
                      • 13

                      #11
                      Ursprungligen postat av Kensa
                      Varför det ????????????

                      Helt galet att låta karet gå utan fisk ju
                      Varför är det galet? Var nån som sa det på ett annat forum att det skulle vara igång i ungefär en månad för att få till en bra bakteriekultur innan fiskar flyttade in.
                      Akvarist - Javisst!

                      Kommentar

                      • stefanr72
                        • November 2010
                        • 1027

                        #12
                        Några få fiskar som matas försiktigt hjälper till att få igång bakterierna.

                        Kommentar

                        • fredde85
                          • December 2011
                          • 135

                          #13
                          Det går snabbare om du har ett par tåliga fiskar i från början, dem bajsar igång det kan man säga, så ska man mata väldigt snålt, nästan inget alls, en liten nypa en gång om dagen typ. sen finns det något som heter easystart, det är bakterier på flaska, kan va bra för fiskarna att ha det i om du ska testpiloter

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            Ursprungligen postat av Claes84
                            Varför är det galet? Var nån som sa det på ett annat forum att det skulle vara igång i ungefär en månad för att få till en bra bakteriekultur innan fiskar flyttade in.
                            ett kar utan fisk fungerar inte alls.

                            för att de goda bakterierna skall komma, så behöver dom mat, deras mat är restprodukter från
                            fiskarna, dvs det som de "andas ut" och det som de skiter ut, utan det, inga bakterier.

                            så ett kar utan fisk = sterilt ur den aspekten.

                            generellt kan man säga så här.

                            i med grus / botten

                            fyll på med lite vatten (30-50%)

                            inred med blommor / rötter / stenar / grottor eller annat krafs du vill ha

                            fyll upp med resgen av vattnet

                            dra igång pumpen

                            dra igång doppvärmaren

                            vänta tills tempen är lämplig, dvs cirka 25 grader för de flesta firrar

                            i med 1-3 fiskar, beroende på storlek av kar och fisk

                            låt gå i en månad där du de 2 första veckorna matar LIIITE...kanske pyttelite var 3.e dag
                            efter 2 veckor kan du sakta öka matningen till 1 gång per dag i slutet på den månaden

                            efter en månad drattar du ner 1-3 fiskar till, beroende på storlek på fisk och kar

                            efter en månad till drattar du ner 1-3 fiskar till, beroende på storlek på fisk och kar

                            efter en månad till drattar du ner 1-3 fiskar till, beroende på storlek på fisk och kar

                            osv osv osv....tills karet är fullt

                            under tiden håller du järnkoll på NITRITEN med ett DROPPTEST, inga stickor, DROPPTEST ska det vara.


                            läs gärna igenom denna tråd, den ger mycket matnyttigt.






                            .
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • Claes84
                              • April 2009
                              • 13

                              #15
                              Idag var vi på sand-jakt! Åkte först till Jula och tittade på deras sand men den var för grov för min smak. Biltemas finkorniga sand var bättre, men så fanns det bara en säck. Suck! Swedol hade helt slut. Vi tittade även på Granngården men dom hade bara sandlådesand som även det var för grovt för min smak. DjurMagazinet hade bara dyr sand men till sist slog vi till på Arken Zoo. 25 kg finkornig Rådasand för 149:- var helt överkomligt så två säckar fick följa med hem. Återstår att se om det behövs en säck till eller inte.

                              Äntligen kan jag sätta igång på riktigt med att starta upp akvariet!
                              Akvarist - Javisst!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...