Hur göda botten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ilzetas
    • January 2011
    • 278

    Hur göda botten?

    Ofta står det i växtbeskrivningarna att växten behöver gödning i bottenmaterialet. Hur ordnar man det förutom med bollarna man kan köpa i butiken?
    /Carina
    300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    bättre köpa PMDD. mycket mycket billigare o funkar bättre tillomed.

    det doserar du i karet. jag har aldrig lagt gödning i bottnen. o mina växter växer så det knakar i fogarna

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Vanligtvis fixar man det genom att ha ett lager med jord i bottnen, under gruset, alternativt kör man på ett av de bottenmaterial som är speciellt framtagna för att vara bra för växterna - det finns många sådana.
      Men det brukar fixa sig själv med tiden - fiskbajs, fiskmat, mm ramlar ned och skapar efter ett tag en fin mulm i bottnen som är en bra näringskälla för växterna. Det tar bara lite längre tid, men kan gå snabbare om man har djur i karet som sönderdelar det som fallit ned, som t ex pansarmalar eller snäckor.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • ilzetas
        • January 2011
        • 278

        #4
        Aha, tack för svaren! Jag kör med pmdd sedan drygt ett år. Nu har jag under en renovering behövt flytta karet och tyvärr även tagit ut gruset, men jag har snäckor och malar som får jobba på

        Jens, jag måste erkänna att jag aldrig sett något bottenmaterial för växter i mina butiker här i stan. Kan du ge något exempel?
        Mvh, Carina
        300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          ECS tex

          Kommentar

          • ilzetas
            • January 2011
            • 278

            #6
            Tack Hannes! Jag googlade det, men hittade inget akvarierelaterat. Hoppas på mer info. pliiiis
            /Carina
            300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #7
              For all those people who find it more convenient to bother you with their question rather than to Google it for themselves.

              Kommentar

              • ilzetas
                • January 2011
                • 278

                #8
                Tack! Googlade om själv efter inlägget o då så... *skäms*
                /C
                300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

                Kommentar

                • Berserken
                  • December 2005
                  • 472

                  #9
                  Eller lägg ner vanlig kaktusjord under gruset.Nackdelar är ju att du inte får ha grävande fiskar och om du vill dra upp växter och flytta så ryker jorden upp

                  Kommentar

                  • ilzetas
                    • January 2011
                    • 278

                    #10
                    Hannes! HIttade en tråd om esc där du berättar om kattsand som är ung samma sak/har samma effekt för växterna.

                    Funkar det lika bra? Stor prisskillnad...
                    /C
                    300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      jag har kattsand under blästersand i mitt asienkar. o det växer bra där!
                      det är mer eller mindre exakt samma sak. det är bränd bentonit-lera.

                      du ska köpa den som är EJ klumpbildande.

                      skölj den ordentligt först bara. dammar rätt bra
                      Bifogade filer

                      Kommentar

                      • ilzetas
                        • January 2011
                        • 278

                        #12
                        Tack, Hannes! Nu är allt kristallklart
                        Det är i mitt 300 liter asien som jag funderar på att förbättra botten. Det växer skitbra redan nu och har gjort sen uppstart för ett drygt år sedan, men jag ska introducera nya, lite svårare växter och vill bädda för det. Just nu står karet med all engelsk sjösten i, växterna som en soppa flytandes och firrarna (guramisarna mest) myser under växtmattan. Mot affären då så jag kan bädda om botten
                        /C
                        300 liter SA och 160 liter asien är den perfekta kombon i vårt hem

                        Kommentar

                        Arbetssätt...