ECS - Easy Care Substrate

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kristmansson
    • December 2010
    • 39

    ECS - Easy Care Substrate

    Har en fundering gällande ECS. Jag funderar på att använda det i en räkkub, men jag vill inte ha ecs som topplager, skulle hellre ha någon finare sand längst upp så att räkorna kan böka omkring där. Finns det risk att sanden blir som ett lock och man tappar den positiva effekten av ecs'en, skulle ett gäng sandsnäckor kunna lösa problemet isåfall?

    Easy Care Substrate är ett bottensubstrat som ersätter det vanliga gruset. Den finporiga leran gynnar tillväxten av nyttobakterier och fungerar som ett biologiskt filter. Den absorberar näring från vattnet ner till växternas rötter. Stabiliserar pH; värdet.
    Optimalt för nybörjare, växtakvarium och räkakvarium.
    Kan användas som enda bottensubstart eller blandas med ex grus eller sand.
    Åtgång. ca 8L till en bottenyta på 60x30cm ger ett lagom lager på 5-8cm. Eller ca 10-20% av akvariets storlek i liter.

  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    jag kör kattsand ( vilket är ungefär exakt samma sak) och sen blästersand ovanpå. 1/3 kattsand underst o sen 2/3 blästersand ovanp i min asien-kub. sandsnäckor i för att böka runt lite. växer så det knakar.
    Bifogade filer

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      • July 2010
      • 1072

      #3
      Kattsand och ECS är inte samma sak. ECS kan mer betraktas som bränd kattsand, vilket kan göra en viss skillnad. Jag tror spontant att det inte blir särdeles bra att lägga ECS underst och fin sand överst - det lär inte ta lång tid förräns det är tvärtom. Den fina sanden går igenom ECS och lägger sig underst. Räkorna kommer ha tillräckligt att gnaga på ändå, med enbart ECS, no worry. Osäker på hur effekten av ECS skulle påverkas, men tippar att du tappar en del effekt om du sas "låser in den" med ett lager sand ovanpå. I gengäld kan du få andra effekter... luring.

      Hilsen,

      /P
      Bara döda fiskar flyta medströms

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        jag har ju bränd kattsand. eller bränd bentonit ( lera) som det är. dvs ej klumpbildande.

        jag har haft igång mitt asien kar i flera månader nu o ingen kattsand har kommit upp.

        Kommentar

        • tomwid
          • December 2010
          • 158

          #5
          Mina Amano-räkor gillar att pilla med ECS/AquaClay kulorna, ser faktiskt riktigt roligt ut när de lyfter på en kula för att kolla under
          Dessutom gillar jag färgen, och dessutom funkar det som ett bamsestort biologiskt filter.

          Kommentar

          • Kristmansson
            • December 2010
            • 39

            #6
            Hur stora är dina amanos om dom orkar lyfta dom kulorna?

            Kommentar

            • tomwid
              • December 2010
              • 158

              #7
              Strax under 3 cm ungefär, men kulorna väger just ingenting och de blir ju ännu lättare under vatten.

              Kommentar

              • Moving Waves
                • August 2010
                • 1403

                #8
                Jag är också inne på den linjen att ecs och kattsand av bränd bentonitlera är i princip samma sak. Om det nu är bentonit jag menar, kan vara "moler" men fortfarande samma funktion och kanske även samma sorts lera.
                Senast redigerad av Moving Waves; 07 April 2011, 13:19.
                - - -
                540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  • July 2010
                  • 1072

                  #9
                  Ta lite av kattsanden, lägg i vatten ett par timmar. Kläm på den. Går den lätt sönder och ger dis i vattnet? Då är det inte samma sak. Har för mig att ECS bränns i mycket högre temp, det är i princip keramik vi pratar om där. Lera/kattsand och liknande som ger dis i vattnet släpper ifrån sig näringen betydligt enklare. Beroende på vad man vill uppnå kan det vara både en fördel och en nackdel.

                  Hilsen,

                  /P
                  Bara döda fiskar flyta medströms

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Ursprungligen postat av tomwid
                    Mina Amano-räkor gillar att pilla med ECS/AquaClay kulorna, ser faktiskt riktigt roligt ut när de lyfter på en kula för att kolla under
                    Dessutom gillar jag färgen, och dessutom funkar det som ett bamsestort biologiskt filter.
                    Jag tror inte riktigt på bamse filtret om du nu inte har bottenfilter. Visst blir det lite bakterier i botten men kanske inte de du önskar.
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • tomwid
                      • December 2010
                      • 158

                      #11
                      Ja någonstans sitter väl nyttobakterierna när värdena visar 0 allihopa i mitt low-tech trots viss övermatning av ynglen
                      Egentligen bryr jag inte om varför det funkar, utan bara att det funkar. Tycker dock det är mycket intressant att följa era diskussioner!

                      Kommentar

                      • Moving Waves
                        • August 2010
                        • 1403

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Ta lite av kattsanden, lägg i vatten ett par timmar. Kläm på den. Går den lätt sönder och ger dis i vattnet? Då är det inte samma sak. Har för mig att ECS bränns i mycket högre temp, det är i princip keramik vi pratar om där. Lera/kattsand och liknande som ger dis i vattnet släpper ifrån sig näringen betydligt enklare. Beroende på vad man vill uppnå kan det vara både en fördel och en nackdel.

                        Hilsen,

                        /P
                        Du skriver "lera/kattsand", men poängen är just den att det finns olika kattsander med helt olika verkan. De kattsander som vi förespråkar är alltså bränd och varken disar (efter grundsköljning) eller löser upp sig. Jag har kattsand som legat i karet 6 mån utan att minska i kornstorlek (ögonmått) eller ge disigt vatten. Men visst kan det vara som du säger att de bränns i olika värme, har blötlagt bränd kattsand nu så senare idag ska jag se hur porös den blivit.
                        - - -
                        540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                        Kommentar

                        • Moving Waves
                          • August 2010
                          • 1403

                          #13
                          Efter drygt 2h med botten täckt i en liter fingervarmt vatten: klart vatten även vid omrörning (försköljde inte ens), kornen fortfarande stenhårda. Tar jag en nypa och klämmer hårt (måste ta i ganska hårt) delas kornen i mindre bitar utan "damm".
                          Får se senare när det legat längre men hittills stöder detta mina tidigare erfarenheter. Som fotnot står det på förpackningen att kattsanden med fördel kan användas till att suga upp oljespill, vilket tyder ytterligare på att denna sand inte löser upp sig.
                          - - -
                          540l Tanganyika, 375l SA/Växtkar, 105l SA/Svartvatten, 60l Tanganyika, 60l Asien

                          Kommentar

                          • icaa
                            • September 2010
                            • 65

                            #14
                            Ska man skölja av ECS eller inte? Jag köpte det idag till mitt nystartad kar men glömde fråga om sköljning...

                            Kommentar

                            • AnnikaW
                              • August 2003
                              • 343

                              #15
                              Ja, man ska absolut skölja ECS.
                              Jag har det i ett ganska nystartat akvarium, och jag fick skölja rätt mycket innan det slutade damma rött.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...