Att tänka på när man plockar
RÖTTER I NATUREN
En liten samling fakta från olika akvarister som lyckats med handplockade rötter;
RÖTTER I NATUREN
En liten samling fakta från olika akvarister som lyckats med handplockade rötter;
- Använd bara rötter från lövträd, d.v.s. ej rötter från barrträd eftersom dessa kan avge spår av giftigt terpentin i vattnet.
- Använd döda rötter som legat under vatten, t.e.x. i en mosse under lång tid.
- Se till att bara använda hårda rötter, om de är mjuka så ruttnar dom.
- Ta på vadarstövlar och kliv ned i vattendrag med diskborste för att borsta bort skit/lösa döda trärester för att kolla att roten är solid.
- För identifiering; Borra ett litet hål (ca. 5mm) för att däri känna på lukten om det är barrträd eller lövträd.
- Koka rötterna så att oönskade organismer dör innan akvariebruk.
- Jag har helt enkelt tagit ek-grenar från torra land, med bark och allt och rivit bort löven och låtit dem stå i garaget någon månad. Nu har de varit i två av akvarierna i närmare ett år eller så och det fungerar utmärkt. Där har jag en panaque så barken är rejält avgnagd. Bilder på rötterna.
- Jag har också använt grenar från Ek, Björk och Äppelträd på samma sätt som ovanstående tips, har haft dem i olika kar i ca 5 år nu, fungerar fint!
- Ek-och äppelträd grenarna har jag sågat från träd som jag haft på min tomt. Sedan har jag låtit dem torka ordentligt innan jag lagt dem i akvariet. Det tar ett tag innan de sjunker beroende på hur tjocka grenarna är. Björkarna hittade jag i en park efter ett riktigt blåsväder, kollade att dem var riktigt torra innan jag la dem i karet. Jag har dränkt mina grenar direkt i karet. Tjocka grenar har jag tyngt ned med plastpåsar fyllda med sand.
- Jag hade spanat in en stor ek-gren som blåste ner i nån storm förra hösten, men fick inte tummen ur att hämta den innan den gömdes under ett meterdjupt snötäcke, så för drygt ett år sedan när snön hade smält, så åkte jag och hämtade den. Gjorde lite hack i barken (som du kan se på bilden) med en yxa för att själva träet skulle torka fortare. (Kanske marginellt, men det kändes vettigt just då iafl. Tänk bara på att göra dom på "rätt" sida så du inte får dom framåt när du lägger ner den i karet.)
När jag hade fått hem den och sågat till den i rätt längd så lade jag upp den på ett svart plåt-tak (varmt och lagom torrt tänkte jag), och där fick den ligga hela sommaren ända tills i höstas, då plockade jag ner den, drog av barken och "glömde" den ute i vintras, så den har stått täckt av ett tjockt islager hela vintern. Nu i våras när den hade tinat igen - lade jag ner den i karet - utan att tvätta den det minsta. Nu, två månader senare, har den lagt sig tillrätta på botten, och inte en enda fisk har dött på vägen.
- Ta dig till Perstorp, Skåne. När man byggde dammarna här för 50 - 70 år sen, kalhögg man allt det som idag är sjöbotten. Bara att traska ut och hämta sin rot.
Kommentar