Att plocka trärötter från naturen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tommy_g
    • February 2010
    • 473

Att plocka trärötter från naturen

Att tänka på när man plockar
    RÖTTER I NATUREN

En liten samling fakta från olika akvarister som lyckats med handplockade rötter;

• Använd bara rötter från lövträd, d.v.s. ej rötter från barrträd eftersom dessa kan avge spår av giftigt terpentin i vattnet.

• Använd döda rötter som legat under vatten, t.e.x. i en mosse under lång tid.

• Se till att bara använda hårda rötter, om de är mjuka så ruttnar dom.

• Ta på vadarstövlar och kliv ned i vattendrag med diskborste för att borsta bort skit/lösa döda trärester för att kolla att roten är solid.

• För identifiering; Borra ett litet hål (ca. 5mm) för att däri känna på lukten om det är barrträd eller lövträd.

• Koka rötterna så att oönskade organismer dör innan akvariebruk.

• Jag har helt enkelt tagit ek-grenar från torra land, med bark och allt och rivit bort löven och låtit dem stå i garaget någon månad. Nu har de varit i två av akvarierna i närmare ett år eller så och det fungerar utmärkt. Där har jag en panaque så barken är rejält avgnagd. Bilder på rötterna.

• Jag har också använt grenar från Ek, Björk och Äppelträd på samma sätt som ovanstående tips, har haft dem i olika kar i ca 5 år nu, fungerar fint!

• Ek-och äppelträd grenarna har jag sågat från träd som jag haft på min tomt. Sedan har jag låtit dem torka ordentligt innan jag lagt dem i akvariet. Det tar ett tag innan de sjunker beroende på hur tjocka grenarna är. Björkarna hittade jag i en park efter ett riktigt blåsväder, kollade att dem var riktigt torra innan jag la dem i karet. Jag har dränkt mina grenar direkt i karet. Tjocka grenar har jag tyngt ned med plastpåsar fyllda med sand.

• Jag hade spanat in en stor ek-gren som blåste ner i nån storm förra hösten, men fick inte tummen ur att hämta den innan den gömdes under ett meterdjupt snötäcke, så för drygt ett år sedan när snön hade smält, så åkte jag och hämtade den. Gjorde lite hack i barken (som du kan se på bilden) med en yxa för att själva träet skulle torka fortare. (Kanske marginellt, men det kändes vettigt just då iafl. Tänk bara på att göra dom på "rätt" sida så du inte får dom framåt när du lägger ner den i karet.)

När jag hade fått hem den och sågat till den i rätt längd så lade jag upp den på ett svart plåt-tak (varmt och lagom torrt tänkte jag), och där fick den ligga hela sommaren ända tills i höstas, då plockade jag ner den, drog av barken och "glömde" den ute i vintras, så den har stått täckt av ett tjockt islager hela vintern. Nu i våras när den hade tinat igen - lade jag ner den i karet - utan att tvätta den det minsta. Nu, två månader senare, har den lagt sig tillrätta på botten, och inte en enda fisk har dött på vägen.

• Ta dig till Perstorp, Skåne. När man byggde dammarna här för 50 - 70 år sen, kalhögg man allt det som idag är sjöbotten. Bara att traska ut och hämta sin rot.
    Senast redigerad av tommy_g; 03 June 2011, 09:14. Anledning: Samla mattnyttig fakta längst upp i tråden.
  • DaRe
    • June 2009
    • 2227

Jag har bara helt enkelt tagit ek-grenar med bark och allt och rivit bort löven och låtit dem stå i garaget någon månad. Nu har de varit i två av akvarierna i närmare ett år eller så och det fungerar utmärkt. Där jag har en panaque så är barken rejält avgnagd.

Bilder:
    Ämnen som rör akvariet och dess tillbehör, akvarievatten, foder, sjukdomar och övrigt akvarierelaterat.
    Checking out...

Kommentar

• firren_99
      • September 2009
      • 237

Jag tog bara en algren, (var ganska säker på att det var al eftersom det bara fanns alar i närheten) sköljde av grenen och la ner den i karet. Den låg varken i en mosse eller i vatten.
      Det funka bra några månader men sen började barken flagna, så jag bestämde mig för att ta ur grenen.
      Den här var ganska liten, så jag vet inte om det funkar med större grenar.
      Jag var i alla fall riktigt nöjd så länge grenen var i, så snart kommer det nog ligga fler grenar i akvariet

Kommentar

• tommy_g
        • February 2010
        • 473

DaRe> Åfan, och du känner inte att grenarna har mjuknat? Ek är ju iofs extremt solid. SJUKT snygga kar BTW, stora sydamerikaner i sitt esse.

Firren_99> Jo men det vore ju kul att ha en rot som håller i åratal framöver, så man kan odla mossa och andra växter på den.

Kommentar

• perfetto
          • March 2008
          • 1593

Jag plockade idag två större rötter/grenhärvor vid havskanten. Den ena ser ut att ha legat i vatten, för den är svart i hyn. Den andra är torr som fnöske.....så det blir intressant att se hur de beter sig efter några dagars hett vatten i badkaret.

Kommentar

• Ove.P
            • March 2007
            • 168

Jag har gjort precis som Dare med grenar från Ek, Björk och äppelträd, har haft dem i olika kar i ca 5 år nu fungerar fint
            www.ciklid.org

Kommentar

• tommy_g
              • February 2010
              • 473

Hur har dessa grenar varit? Var har ni plockat dem? Sågat från ett torrt nedblåst träd? Grenar på marken? Färska grenar direkt från trädet?

Kommentar

• eriahl
                • April 2004
                • 5681

Känner först på om det är mjukt eller hyffsat hårt på såna som sjunkit. Sen knackar/slår jag rötterna mot varandra är dom mjuka inuti ändå brukar rötterna gå sönder och knackar lika på smågrenar som sticker ut. Om inte går sönder bara borstar loss löst och ev gegga med oanvänd diskborste. En del måste vara runt 10år och lite lite löst på ytan försvinner när tagit ur och borstat om ev alger blivit lite väl mycket. Hade plockat ihop lite nya fina rötter i en damm och flyttade upp dom allteftersom den fylldes. Självklart inte några dagar så nu är det byxor av men vet sågott som precis var dom ligger. Om man nu orkar bry sig i just dom.
                Senast redigerad av eriahl; 20 May 2011, 05:59.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• Ove.P
                  • March 2007
                  • 168

Ursprungligen postat av tommy_g
                  Hur har dessa grenar varit? Var har ni plockat dem? Sågat från ett torrt nedblåst träd? Grenar på marken? Färska grenar direkt från trädet?
                  Ek-och äppelträd grenarna har jag sågat från träd jag haft på min tomt. Sedan har jag låtit dem torka ordentligt innan jag lagt dem i akvariet. Det tar ett tag innan dem sjunker beroende på hur tjocka grenarna är. Björkgrnarna hittade jag i en park efter ett riktigt blåsväder, kollade att dem var riktigt torra innan jag la dem i karet.
                  www.ciklid.org

Kommentar

• tommy_g
                    • February 2010
                    • 473

eriahl> Var det du som skrev i en annan tråd om diskborste och vadarstövlar?

Ove> Så en väl värd metod att pröva, kan då vara;

1. Ta en trädgren (färsk direkt från trädet, eller från marken)
                    2. låt denna torka någon månad (kanske längre om det är en stor bit)
                    3. vattendränk den tills den sjunker av sig själv.
                    4. Klar att användas i akvarium.

?

Känns som om en rejäl stam på ca. 20 cm i diameter kan ta lång tid innan den sjunker. Mindre grenar känns också på nåt sätt mindre känsliga för röta när de väl torkat. Ursäkta för att jag är så sjukt saklig. Letar bara efter exakt info som fungerat för andra.

Kommentar

• perfetto
                      • March 2008
                      • 1593

Det jag tycker var/är knepigast är att avgöra om grenen eller roten kommer ruttna efter någon månad i vatten eller inte. Om man inte tar en rot/gren som redan ligger i vatten, känns det knepigt att veta det i förväg. Det är ju inte ekar runt varje hörn prexis : )

Kommentar

• Ove.P
                        • March 2007
                        • 168

eriahl> Var det du som skrev i en annan tråd om diskborste och vadarstövlar?

?

Känns som om en rejäl stam på ca. 20 cm i diameter kan ta lång tid innan den sjunker. Mindre grenar känns också på nåt sätt mindre känsliga för röta när de väl torkat. Ursäkta för att jag är så sjukt saklig. Letar bara efter exakt info som fungerat för andra.
                        Ja det är så jag har gjort.
                        Jag har dränkt mina grenar direkt i karet. Tjocka grenar har jag tyngt ned med platpåsar fyllda med sand.
                        www.ciklid.org

Kommentar

• eriahl
                          • April 2004
                          • 5681

Känns faktiskt inte omöjligt att jag skrivit så förr.
                          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

Kommentar

• HenkeP
                            • January 2009
                            • 886

eriahl>

?

Jag hade spanat in en stor ek-gren som blåste ner i nån storm förra hösten, men fick inte tummen ur att hämta den innan den gömdes under ett meterdjupt snötäcke, så för drygt ett år sedan när snön hade smält, så åkte jag och hämtade den.. Gjorde lite hack i barken (som du kan se på bilden) med en yxa för att själva träet skulle torka fortare.. (Kanske marginellt, men det kändes vettigt just då iafl.. )(Tänk bara på att göra dom på "rätt" sida så du inte får dom framåt när du lägger ner den i karet..)
                            Nåja..
                            När jag hade fått hem den och sågat till den i rätt längd så lade jag upp den på ett svart plåt-tak (varmt och lagom torrt tänkte jag), och där fick den ligga hela sommaren och ända tills i höstas, då plockade jag ner den, drog av barken och "glömde" den ute i vintras, så den har stått täckt av ett tjockt islager hela vintern..
                            Sen nu i våras när den hade tinat igen, så la jag ner den i karet, utan att tvätta den det minsta.. Nu, två månader senare, har den lagt sig tillrätta på botten, och inte en enda fisk har dött på vägen..

Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

Kommentar

• VisualDarkness
                              • February 2010
                              • 7417

Det vore faktiskt konstigt om det skulle vara livsfarligt att slänga i grenar och träbitar ett akvarium med tanke på hur det kan se ut på botten av små gölar i naturen.
                              180l Sällskap:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
                              60l Asien:
                              http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

Kommentar

Arbetssätt...