Kakel fix och parkettlack till bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Miicro
    • April 2011
    • 33

    Kakel fix och parkettlack till bakgrund

    Håller på och bygger en bakgrund, kikade lite i hemmet och kom över kakel fix och parkett lack någon med erfarenhet som kan berätta om det funkar till bakgrunden? Eller kommer det sprida farliga ämnen i akvariumet?
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    mja.. det känns nog inte helt bra.. haha..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • tommy_g
      • February 2010
      • 473

      #3
      Det ska nog inte vara några problem, många har använt det tidigare. Om du vill vara helt säker kan du kolla med tillverkaren av märket till parkettlacken/kakelfixet.

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Parkettlack är nog ingen höjdare. Är det tvåkomponents spritlack så kanske det funkar, men inget som jag personligen skulle prova i mina akvarier.
        Kakelfix är nog bäst att kolla innehållsförteckningen på, men vanlig husfix funkar bra så....?
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #5
          Husfix och i princip all 2-komponents-klarlack fungerar perfekt att försegla murbruket/färgen/eller vad det nu må vara, med

          Kommentar

          • robbanbobban
            • February 2011
            • 407

            #6
            Jag kör på flüggers 2-komponents lack har fungerat finnemang
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

            Kommentar

            • Majki01
              • May 2010
              • 769

              #7
              epolan v lack inget annat hade jag kört på .. husfix som cement blanda ut lite vattenlöslig färg i det till färgen du vill ha

              Kommentar

              • robbanbobban
                • February 2011
                • 407

                #8
                Ursprungligen postat av Majki01
                epolan v lack inget annat hade jag kört på .. husfix som cement blanda ut lite vattenlöslig färg i det till färgen du vill ha
                Äh som perfetto säger så funkar de flesta 2-komponents vattenbaserade lackerna ,jag skulle inte lägga ut så mycket pengar på lack som epolan ,när jag kan gå och köpa på flügger för 250 spänn och det fungerar lika bra
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                Kommentar

                • Majki01
                  • May 2010
                  • 769

                  #9
                  Jag tar det säkra förre det osäkra

                  Epolan V är testad så pass länge så man vet att den inte släpper ifrån sig något ens med tiden..

                  Lacken från flugger för 200kr är det ingen som vet om den släpper ifrån sig efter ett antal år..

                  När jag bygger så bygger jag i syftet av att det gärna ska hålla så länge som möjligt

                  Men det är ju upp till var och en
                  Vill man köra billigaste och utan den totala säkerheten så gör man det!
                  Vill man lägga ut lite extra kronor för mer säkerhet då gör man det

                  Kommentar

                  • perfetto
                    • March 2008
                    • 1593

                    #10
                    Majki01 - jag har byggt tre olika bakgrunder både med och utan pigmentfärgat murbruk (husfix) ovanpå mjukt material som frigolit, och förseglat dem alla med 2-komponents golvlack.

                    I de burkarna har jag haft allt från Black Mollys och Guppys till ormhuvudsfiskar och Jack Dempsey. Alla har mått prima : )
                    (jag frågade dessutom specifikt ansvarig på målaravdelningen om den typen av lacksammansättning skulle kunna läcka ut något under vatten, och det var ingen somhelst risk. Komponenterna blir ofarliga tillsammans.)

                    Kommentar

                    • robbanbobban
                      • February 2011
                      • 407

                      #11
                      Då sprack den bubblan
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                      Kommentar

                      • Majki01
                        • May 2010
                        • 769

                        #12
                        Jag köper inte det faktiskt folk i affärerna talar mycket ur sömnen för att det ska låta bra och få det sålt. Jag kör det säkra förre det osäkra . Så ingen bubbla sprack.

                        Du har haft mycket fisk i karen men vad har det med saken att göra? Frågan är ju mer hur länge du kört
                        Med bakgrunden i ett fyllt igångsatt akvarie med invånare


                        Sent from my iPhone using Tapatalk

                        Kommentar

                        • robbanbobban
                          • February 2011
                          • 407

                          #13
                          haha du ger dig inte jag är nästintill säker att epolan´s och de flesta 2-komponents vattenbaserade lackerna innehåller samma kemikalier , jag kan inte bevisa något har kanske kört med min i ett halvår, men någon därute borde ha haft en bakgrund ett par år och kan bekräfta att det inte har läckt ut något

                          någon som jämfört innehållet?
                          Senast redigerad av robbanbobban; 25 May 2011, 15:39.
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #14
                            Är man nu nervös att affären säger vad som passar för att sälja kan man t ex kontakta tillverkaren. Säger tillverkaren ingen fara kör man på och är dom osäkra eller säger inte lämpligt så är det läge att fundera på något annat.
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • Majki01
                              • May 2010
                              • 769

                              #15
                              Nej varför skulle jag ge mig om att jag tycker om att köra det säkra före det osäkra? Det är ju ett individuellt val.
                              Alla kör ju det dom själva tror är bäst. Jag säger inte att man inte ska köra det ni säger. Jag säger bara att JAG tar det säkra före det osäkra i min värld


                              Sent from my iPhone using Tapatalk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...