BTN Bakgrund eller liknande

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #16
    hmm.. ser ut som att jag är nedröstad..

    nejdå, jag tillhör bara den andra skolan, jag gillar mitt kar utan bakgrund och fokus på fisken, kör sällan biotoper, har för stora fiskar etc.. jag gillar BTN men eftersom jag alltid strävar efter större och bättre har jag det gärna så cleant och så lite jobb som möjligt (bortsett från växter som jag verkligen gillar).. hade jag haft mitt 3mX1,5mX1m kar skulle jag nog kunna bröta in en feting BTN.. Jag vågar helt enkelt inte ta risken att en doppvärmare ligger och kokar bakom BTN'en eftersom VARJE fisk jag har är minst 1000kr och oftast en av ganska få (i storlek så man kan räkna med att de överlever) i sverige.. jag säger det absolut inte på ett nedvärderande eller drygt sätt men så ni förstår vad jag menar.. Det brukar sluta med att jag kör helt svart bakgrund.. som syns i signaturen nedan..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • ettfettbranamn
      • December 2010
      • 3424

      #17
      Ursprungligen postat av lillfrasse
      Man kan ju undra vem som hetsar upp sig mest.
      haha.. jag är hur lugn som helst, jag såg bara inte nödvändigheten i att kalla mitt uttalande drygt.. jag står ju ensam som ser ett annat alternativ än BTN i ett kar hittills, alltså var det ju inte drygt utan sanningsenligt

      sen att jag kom till Zoopet under ganska tråkiga omständigheter gör väl inte min kompetens mindre värd? jag håller mig utanför räkor, odling av L-malar och de flesta sällskapsfiskar etc eftersom jag helt enkelt inte är kompetent nog att uttala mig när det finns folk som är mycket bättre här.. kommer det däremot till filtrering, stora fiskar, sjukdomar, diy och udda-fisk kan jag nog vara en av de bättre.. Jag har för intention att hjälpa folk med det jag känner mig bekväm i, inte vara dryg?
      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

      Normaliseringsprocessen..
      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #18
        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
        hmm.. ser ut som att jag är nedröstad..

        nejdå, jag tillhör bara den andra skolan, jag gillar mitt kar utan bakgrund och fokus på fisken, kör sällan biotoper, har för stora fiskar etc.. jag gillar BTN men eftersom jag alltid strävar efter större och bättre har jag det gärna så cleant och så lite jobb som möjligt (bortsett från växter som jag verkligen gillar).. hade jag haft mitt 3mX1,5mX1m kar skulle jag nog kunna bröta in en feting BTN.. Jag vågar helt enkelt inte ta risken att en doppvärmare ligger och kokar bakom BTN'en eftersom VARJE fisk jag har är minst 1000kr och oftast en av ganska få (i storlek så man kan räkna med att de överlever) i sverige.. jag säger det absolut inte på ett nedvärderande eller drygt sätt men så ni förstår vad jag menar.. Det brukar sluta med att jag kör helt svart bakgrund.. som syns i signaturen nedan..
        Tycker själv att fokusen skall ligga på akvariet som helhet och ingen del skall dominera totalt. Det tycker jag inte heller att t.ex. en BTN-bakgrund gör, medan däremot en plansch tycker jag själv är mycket störande.
        En helsvart målad baksida tycker också jag är helt OK.

        Det där med doppvärmare vet jag inte vad du menar. Jag menar har man en kass doppvärmare som kokar vattnet så ser man ju det på fiskarnas beteende och inte på doppvärmaren i sig. Jag har haft mängder av doppvärmare (totalt säkert åtskilliga hundra) gömda bakom bakgrunder utan att det har hänt nåt. Endada gången jag råkat ut för detta var för ca. 30 år sedan - men det var på natten och jag hade inte heller någon bakgrund alls i det akvariet.
        Så vill man undvika detta så skall man helt enkelt inte ha någon doppvärmare i akvariet
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • ettfettbranamn
          • December 2010
          • 3424

          #19
          haha, har inte du lön från BTN? no, seriously.. du har väl det?

          nejdå, jag menar bara att allt jag kan slippa i arbete är jag glad över, helst skulle jag ha genomskinliga ytterfilter med transparenta rena-stjärnor i med genmodifierade bakterier så de lyser rött så jag kan se dem arbeta..
          Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

          Normaliseringsprocessen..
          (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #20
            BTN eller inte. bakgrund som bakgrund. finns ju fler märken än BTN. typ Aquaterra. alla märken går ju tillämpa på TS frågor.

            BTN har typ blivit ett begrepp för bakgrunder i akvarium tycker jag

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #21
              haha, jo.. jag skojar bara med the big man..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • stefan.peterson
                • February 2007
                • 165

                #22
                Ursprungligen postat av hannesc
                1. ja för att sätta dit en bakgrund krävs det omstart av karet. men så svårt är det inte. avbärarlister?? hur menar du då? man silikonar dit bakgrunden så att den sitter fast och att inte fiskar kan ta sig in bakom.
                2. ja det är dyrt men det finns bakgrunder som är billigare, meeen kanske inte lika snygga. BTN är ett märke som står för hög kvalitet, men priset är därefter. min bakgrund är inte BTN o fick den för 500. (bilden nedan)
                3.vadå låsa in den? det är ju öppet uppe vid ytan så man kan ju alltid ta ur grejjerna. men fördelen är ju att tekniken inte syns.
                4. alger VILL man ha på en bakgrund. ser mycket verkligare ut. blir som en patina. ( bilder nedan på före och efter)
                Snyggt ! Hur stort...400l?

                Kommentar

                • stefan.peterson
                  • February 2007
                  • 165

                  #23
                  OK, tusen tack alla för alla inlägg
                  Vet inte hur jag skall göra, men har hur som helst lärt mig en del.
                  -En får buga

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #24
                    Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                    haha, har inte du lön från BTN? no, seriously.. du har väl det?

                    nejdå, jag menar bara att allt jag kan slippa i arbete är jag glad över, helst skulle jag ha genomskinliga ytterfilter med transparenta rena-stjärnor i med genmodifierade bakterier så de lyser rött så jag kan se dem arbeta..
                    Än så länge tjänar jag några kronor på BTN-böckerna men de har väl knappast något med detta att göra.

                    Jag gillar inte heller att arbeta och samtidigt är jag inte speciellt konstnärlig och därför föredrar jag att köra med BTN-bakgrunder. Vilken BTN- bakgrund (eller för den delen något annat fabrikat) man väljer har mest med smak och utrymme att göra.
                    Dock så vill jag ha en bakgrund där det finns plats bakom för tekniken - för jag tycker att det är fult att ha ett akvarium där tekniken syns, men tycker man att det snyggt med en doppvärmare eller ett filter synligt i akvariet så är det väl inget fel i att ha detta synligt.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • bossep
                      • March 2010
                      • 4447

                      #25
                      Egentligen borde jag nog inte uttala mig eftersom jag inte har eller har haft någon BTN bakgrund.


                      Men jag drömmer om att ha ett kar med det. Bara för det blir så snyggt och ganska enkelt.
                      Mitt stora problem med akvarier har alltid varit att man ser tekniken jag retar mig till och med på en liten termometer. Så på det sättet håller jag med, BTN rules. Med lite planering så bör man komma åt allting bakom utan att störa vare sig inredning eller innevånare.
                      Sedan har jag några som jag tror negativa aspekter som man kanske kan jobba runt ganska enkelt.


                      1. BTN utan cirkulation bakom kan vara farligt då det med tiden samlas en massa mulm där som är svårt att få bort.

                      2. Filter som man inte kan rengöra känns tokigt på något vis! Speciellt om man inte har någon slags förfilter som man KAN rengöra. Jag pratar nog emot mig själv här eftersom jag vurmar för bottenfilter, fast rättvända.


                      3. Men det jag ser som mest negativa är nog psykologiskt. Jag ser ofta bilder på sällskapsakvarier med en tjusig BTN men knappt en växt. Det ser ut som om man inte vill störa utsikten med en massa grönt som skymmer. Naturligtvis passar BTN också i ett växtlöst ”special akvarium” men då måste man veta vad man pysslar med. Detta har förövrigt ingenting med BTN att gör utan avsaknaden av växter.

                      Det här med att BTN tar plats tycker inte jag håller. Hur mycket vatten tränger den egentligen undan? Det kan inte vara mycket om vattnet får cirkulera bakom.
                      “You can’t see the future if you don't know the history.”
                      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                      Kommentar

                      • bossep
                        • March 2010
                        • 4447

                        #26
                        Ursprungligen postat av stefan.peterson
                        OK, tusen tack alla för alla inlägg
                        Vet inte hur jag skall göra, men har hur som helst lärt mig en del.
                        -En får buga
                        Kort och koncist.
                        Skaffa BTN om du har råd med det. Se till att du tänker till innan du monterar det hela.
                        Lycka till och starta en projekt tråd om det!
                        “You can’t see the future if you don't know the history.”
                        "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                        Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                        Kommentar

                        • hannesc
                          • December 2009
                          • 13085

                          #27
                          Ursprungligen postat av stefan.peterson
                          Snyggt ! Hur stort...400l?
                          menar du malawit? 250L

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #28
                            Ursprungligen postat av bossep
                            1. BTN utan cirkulation bakom kan vara farligt då det med tiden samlas en massa mulm där som är svårt att få bort.

                            2. Filter som man inte kan rengöra känns tokigt på något vis! Speciellt om man inte har någon slags förfilter som man KAN rengöra. Jag pratar nog emot mig själv här eftersom jag vurmar för bottenfilter, fast rättvända.


                            3. Men det jag ser som mest negativa är nog psykologiskt. Jag ser ofta bilder på sällskapsakvarier med en tjusig BTN men knappt en växt. Det ser ut som om man inte vill störa utsikten med en massa grönt som skymmer. Naturligtvis passar BTN också i ett växtlöst ”special akvarium” men då måste man veta vad man pysslar med. Detta har förövrigt ingenting med BTN att gör utan avsaknaden av växter.

                            Det här med att BTN tar plats tycker inte jag håller. Hur mycket vatten tränger den egentligen undan? Det kan inte vara mycket om vattnet får cirkulera bakom.
                            1/ Nja jag rekommenderar ju också att man har filtret bakom (tycker det liksom är en av poängerna) och då blir det automatiskt cirkulation där. Fast å andra sidan så vet jag modulakvarier som gått i 10 år utan någon helst cirkulation i modulerna och det har aldrig varit något problem

                            2/ Man kan ju om man vill, men varför göra det om det inte behövs

                            3/ Jag har haft akvarier där jag inte sett en gnutta av bakgrunden för alla växter
                            Men det klart i det fallet var det nog lite onödigt med en bakgrund....

                            Så ett "holländskt" växtakvarium är kanske inte att rekommendera, men visst går det att göra snygga växtakvarier med BTN-bakgrunder även om man får tänka lite på vilka växter som man använder (fast det bör man ju alltid göra, eller hur)

                            Exempel

                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • bossep
                              • March 2010
                              • 4447

                              #29
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              1/ Nja jag rekommenderar ju också att man har filtret bakom (tycker det liksom är en av poängerna) och då blir det automatiskt cirkulation där. Fast å andra sidan så vet jag modulakvarier som gått i 10 år utan någon helst cirkulation i modulerna och det har aldrig varit något problem

                              2/ Man kan ju om man vill, men varför göra det om det inte behövs

                              3/ Jag har haft akvarier där jag inte sett en gnutta av bakgrunden för alla växter
                              Men det klart i det fallet var det nog lite onödigt med en bakgrund....

                              Så ett "holländskt" växtakvarium är kanske inte att rekommendera, men visst går det att göra snygga växtakvarier med BTN-bakgrunder även om man får tänka lite på vilka växter som man använder (fast det bör man ju alltid göra, eller hur)

                              Exempel

                              http://www.backtonature.se/sweden/bi...z_Cheung_1.jpg
                              Vi är nog rörande ense I det mesta!
                              Jag är nog lite spattig ang. anaeroba områden efter som jag lidit rejält av sådana och vet vad som bildas.
                              Frågan är bara varför man skall envisas med att inte ha cirkulation? Man förlorar ju då en massa användbar vattenvolym, vilket alltid är bra att ha.


                              Växter är vi helt ense om men jag tror många skaffar BTN för att få det att det skall se snyggt ut utan en massa grönt skit. Eller så vill man att betraktaren skall se HELA den vackra bakgrunden man investerat ett par 1 000 lappar i. Jag tycker mig se en hel del av den varan här på forumet.



                              OBS ingen kritik riktad mot hannesc och andra som vet vad de gör i växtlösa akvarier och vad det innebär.
                              “You can’t see the future if you don't know the history.”
                              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                              Kommentar

                              • hannesc
                                • December 2009
                                • 13085

                                #30
                                haha non taken.

                                jag har just beställt en bakgrund till mitt nya kar som kommer ha asientema. spå i det kommer det finnas växter med. anledningen till att jag inte har nån bakgrund i min växtkub är att jag inte hade råd då jag satte igång den.

                                jag tänker nog på helheten i karet. karet blir mycket snyggare med en bakgrund även om man har massa växter. man ser ju alltid en liten del av den nånstans.
                                så jag tänker inte på att jag spenderat massa pengar på en bakgrund o att jag då vill de hela den. mer en helhetsfråga. att karet blir snyggare med bakgrund vare sig du har växter eller inte

                                Kommentar

                                Arbetssätt...