BTN Bakgrund eller liknande

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefan.peterson
    • February 2007
    • 165

    BTN Bakgrund eller liknande

    Har läst en del om olika för o nackdelar o priser med BTN, men är lite tveksam till att ev sätta det i mitt 1.000l kar.

    Skälen till att jag är tveksam är dessa:

    1. Processen verkar långsiktig, dvs det är stora ingrepp i karet med avbärarlister silikon etc, vilket innebär att det känns jobbigt att ändra inriktning efter 2.5 år tex och istället köra tanganyika/malawi eller saltvatten.
    2. Det är snordyrt.
    3. Känner mig inte helt komfortablel till att låsa in all utrustning där bakom, är det bra...
    4. Alger som sagt...

    Sedan är det ju supersnyggt
  • ettfettbranamn
    • December 2010
    • 3424

    #2
    OK, du frågar om BTN är bra på Zoopet? hahaha.. jag ska hålla mig så objektiv som möjligt..

    Resultatet är oslagbart.

    Det är ett helvete att hålla på med, dvs rensa bort, om det mot all förmodan skulle släppa, jobbigt att hålla på i filterkammare, snordyrt eftersom det dessutom kräver halvdyra pumpar i ett så stort kar.. går något sönder etc är det stor risk att du inte märker det direkt..

    Estetiskt sett är det fantastiskt, praktiskt sett är det idiotiskt..
    Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

    Normaliseringsprocessen..
    (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      1. ja för att sätta dit en bakgrund krävs det omstart av karet. men så svårt är det inte. avbärarlister?? hur menar du då? man silikonar dit bakgrunden så att den sitter fast och att inte fiskar kan ta sig in bakom.
      2. ja det är dyrt men det finns bakgrunder som är billigare, meeen kanske inte lika snygga. BTN är ett märke som står för hög kvalitet, men priset är därefter. min bakgrund är inte BTN o fick den för 500. (bilden nedan)
      3.vadå låsa in den? det är ju öppet uppe vid ytan så man kan ju alltid ta ur grejjerna. men fördelen är ju att tekniken inte syns.
      4. alger VILL man ha på en bakgrund. ser mycket verkligare ut. blir som en patina. ( bilder nedan på före och efter)
      Bifogade filer

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        Ursprungligen postat av ettfettbranamn
        OK, du frågar om BTN är bra på Zoopet? hahaha.. jag ska hålla mig så objektiv som möjligt..

        Resultatet är oslagbart.

        Det är ett helvete att hålla på med, dvs rensa bort, om det mot all förmodan skulle släppa, jobbigt att hålla på i filterkammare, snordyrt eftersom det dessutom kräver halvdyra pumpar i ett så stort kar.. går något sönder etc är det stor risk att du inte märker det direkt..

        Estetiskt sett är det fantastiskt, praktiskt sett är det idiotiskt..
        håller inte med.
        inte alls ett helvette att hålla på med. ganska lätt faktiskt.
        vadå jobbigt att hålla på med filterkammare?? om du kör filterbakom en btn så behöver du mer eller mindre aldrig rengöra. ett innerfilter får du ju ta i o ur jämt typ.
        halvdyra pumpar håller jag inte heller med om alls. om vi bortser från kostnaden för just BTN så kommer du nog lätt undan billigare med en pumpskalle o filterkuber än om du ska köpa ett ytterfilter.
        vad skulle gå sönder? pumpen lär du ju märka. värmaren med om du har nån termometer och på fiskarnas beteende.

        estetiskt är det fantastikt o praktiskt är det faktiskt också fantastiskt.

        Kommentar

        • lillfrasse
          • February 2002
          • 2228

          #5
          Ursprungligen postat av ettfettbranamn
          OK, du frågar om BTN är bra på Zoopet? hahaha.. jag ska hålla mig så objektiv som möjligt..

          Resultatet är oslagbart.

          Det är ett helvete att hålla på med, dvs rensa bort, om det mot all förmodan skulle släppa, jobbigt att hålla på i filterkammare, snordyrt eftersom det dessutom kräver halvdyra pumpar i ett så stort kar.. går något sönder etc är det stor risk att du inte märker det direkt..

          Estetiskt sett är det fantastiskt, praktiskt sett är det idiotiskt..

          Du fortsätter leverera dryga kommentarer. Vad bygger du dina uttalanden på?

          BTN Gör bra grejer och är dessutom svensktillverkad. Så himla krångligt är det inte att limma dit skall man ta loss den får man skära bort den inte så mycket konstigare. Jag tycker det är toppen att gömma tekniken bakom inte det minsta besvärligt enligt mig. Går något sönder utan att man märker det har man kanske lite dålig koll. Och pumparna är väll lika dyra om inte dyrare om man nu skall köra med ytterfilter tex. Priset då det är lite lustigt att folk gnäller på att det är dyrt man lägger massa pengar på belysning filter fiskar och annat men snålar på en bakgrund. Som i förlängningen även kan användas som filter behållare. Tycker man det är värt det är det väll det.
          Simma lungt..
          Lillfrasse..

          Kommentar

          • ettfettbranamn
            • December 2010
            • 3424

            #6
            mja.. ska inte bråka om det, jag satte just upp ett fantastiskt btn-kar åt en polare.. om man inte är kär i 10ppi och eheim 2252 utan tänker mer i banorna xp3 med vadd + eheim 2080 pro III / eheim 2060 med lavasten / ehfisubstrat så tycker jag inte btn med filterkammare är särskilt smidigt..

            det beror ju helt på vilken typ av kar man ska köra också.. men jag är ju en sucker för relativt praktiska kar, jag tycker också att BTN snor alldeles för mycket plats..

            sen om du som sagt ska byta inriktning får du aldrig bort silikonet ordentligt.. men.. hellre "riktig" BTN än något plagiat iaf.. oslagbara rent estetiskt..
            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

            Normaliseringsprocessen..
            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

            Kommentar

            • ettfettbranamn
              • December 2010
              • 3424

              #7
              Ursprungligen postat av lillfrasse
              Du fortsätter leverera dryga kommentarer. Vad bygger du dina uttalanden på?

              BTN Gör bra grejer och är dessutom svensktillverkad. Så himla krångligt är det inte att limma dit skall man ta loss den får man skära bort den inte så mycket konstigare. Jag tycker det är toppen att gömma tekniken bakom inte det minsta besvärligt enligt mig. Går något sönder utan att man märker det har man kanske lite dålig koll. Och pumparna är väll lika dyra om inte dyrare om man nu skall köra med ytterfilter tex. Priset då det är lite lustigt att folk gnäller på att det är dyrt man lägger massa pengar på belysning filter fiskar och annat men snålar på en bakgrund. Som i förlängningen även kan användas som filter behållare. Tycker man det är värt det är det väll det.
              Var bara tyst nu innan du gör bort dig..

              +1 på resten beroende på vilken typ av fisk OP tänker ha i karet..
              Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

              Normaliseringsprocessen..
              (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                mja.. ska inte bråka om det, jag satte just upp ett fantastiskt btn-kar åt en polare.. om man inte är kär i 10ppi och eheim 2252 utan tänker mer i banorna xp3 med vadd + eheim 2080 pro III / eheim 2060 med lavasten / ehfisubstrat så tycker jag inte btn med filterkammare är särskilt smidigt..

                det beror ju helt på vilken typ av kar man ska köra också.. men jag är ju en sucker för relativt praktiska kar, jag tycker också att BTN snor alldeles för mycket plats..

                sen om du som sagt ska byta inriktning får du aldrig bort silikonet ordentligt.. men.. hellre "riktig" BTN än något plagiat iaf.. oslagbara rent estetiskt..
                aja ska du köra med massa super high teck grejjer så skippa filterkuberna då. jag har inga filterkuber bakom mina bakgrunder utan enbart utsug till ett ytterfilter. så man BEHÖVER ju inte ha så filterkuber tex.

                jovisst snor de lite plats. men man kan ju köra slimlines. tar max 2 cm o vill du ha teknik bakom så tar de max 5 cm.

                o vadå att man inte skulle få bort silikonet ordentligt??? ööh har du ens silikonat om ett kar eller så nån gång? det är bara att sitta o gnugga med rakblad så är det snart borta ska du se.

                tycker kar med bakgrund som man kan gömma tekniken bakom är nästan mer praktiska. teknik är inte ivägen om man ska fånga fisk tex.

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  #9
                  Jag har satt in en Btn Slimline i mitt kar och har verkligen inte ångrat mig, det är värt dessa pengar helt klart.
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • bjornsson
                    • January 2008
                    • 480

                    #10
                    Även jag har kört BTN slimline i alla mina kar, de är billiga, snygga och man kan dölja alla teknik bakom =)
                    200L Nystart

                    Kommentar

                    • ettfettbranamn
                      • December 2010
                      • 3424

                      #11
                      Ursprungligen postat av hannesc
                      aja ska du köra med massa super high teck grejjer så skippa filterkuberna då. jag har inga filterkuber bakom mina bakgrunder utan enbart utsug till ett ytterfilter. så man BEHÖVER ju inte ha så filterkuber tex.

                      jovisst snor de lite plats. men man kan ju köra slimlines. tar max 2 cm o vill du ha teknik bakom så tar de max 5 cm.

                      o vadå att man inte skulle få bort silikonet ordentligt??? ööh har du ens silikonat om ett kar eller så nån gång? det är bara att sitta o gnugga med rakblad så är det snart borta ska du se.

                      tycker kar med bakgrund som man kan gömma tekniken bakom är nästan mer praktiska. teknik är inte ivägen om man ska fånga fisk tex.
                      haha, så mycket kärlek på samma ställe..

                      dåså, jag tänkte mig btn'en som en integrerad del av filtreringen.. dvs filterbehållare av btn.. DET tycker jag är osmidigt..

                      jag tycker det är ganska standard? inte high tech..

                      haha, jodå.. jag har silikonerat om kar osv.. Jag menar bara att jobbet att få bort fläckar/kluddar/fett inte är värt det.. det lämnar spår helt enkelt och tar tid.. det är ett stort kar vi pratar om här..

                      jadå, jag håller med beroende på vilken typ av fisk man ska ha.. jag kritiserar inte BTN men däremot har jag en delvis avvikande åsikt.. läs vad jag skriver..

                      Ska OP ha ett kar med 200 neontetror, en bunt discus och massvis med växter så är det ju ett jättebra alternativ eftersom det knappt blir någon biologisk belastning (enligt mitt sätt att se det)..

                      ska OP ha stora sydamerikanska ciklider tycker jag att det finns bättre lösningar om man inte räknar slimline + stora ytterfilter..

                      Jag har nästan bara haft kar ÖVER 1000L med ruggigt dyr fisk (dvs jag chansar inte) och jag säger vad som fungerat bäst för mig.. jag känner mig helt enkelt inte säker med teknik jag inte har hundraprocentig översikt över.. inget att hetsa upp sig över?
                      Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                      Normaliseringsprocessen..
                      (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                      Kommentar

                      • lillfrasse
                        • February 2002
                        • 2228

                        #12
                        Man kan ju undra vem som hetsar upp sig mest.
                        Simma lungt..
                        Lillfrasse..

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13132

                          #13
                          Bakrunder som används som filter tycker jag är oslagbart! Vill man använda olika filtermaterial efter önskemål så är det bara att lägga det i filterpåsar!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                            haha, så mycket kärlek på samma ställe..

                            dåså, jag tänkte mig btn'en som en integrerad del av filtreringen.. dvs filterbehållare av btn.. DET tycker jag är osmidigt..

                            jag tycker det är ganska standard? inte high tech..

                            haha, jodå.. jag har silikonerat om kar osv.. Jag menar bara att jobbet att få bort fläckar/kluddar/fett inte är värt det.. det lämnar spår helt enkelt och tar tid.. det är ett stort kar vi pratar om här..

                            jadå, jag håller med beroende på vilken typ av fisk man ska ha.. jag kritiserar inte BTN men däremot har jag en delvis avvikande åsikt.. läs vad jag skriver..

                            Ska OP ha ett kar med 200 neontetror, en bunt discus och massvis med växter så är det ju ett jättebra alternativ eftersom det knappt blir någon biologisk belastning (enligt mitt sätt att se det)..

                            ska OP ha stora sydamerikanska ciklider tycker jag att det finns bättre lösningar om man inte räknar slimline + stora ytterfilter..

                            Jag har nästan bara haft kar ÖVER 1000L med ruggigt dyr fisk (dvs jag chansar inte) och jag säger vad som fungerat bäst för mig.. jag känner mig helt enkelt inte säker med teknik jag inte har hundraprocentig översikt över.. inget att hetsa upp sig över?
                            haha jag kritiserar inte. kanske har låtit lite kaxig i mina inlägg. ber om ursäkt för det. håller bara inte med dig alls vad som är smidigt o inte smidigt.

                            klart det är värt att sitta o gnugga silikon. man vill ju få det snyggt! akvariet har man ju inet bara för att titta på fiskarna utan man vill ju ha helheten. tex därför jag ogillar alu-kar. de ser alldeles för "akvarium" ut. vill att det ska vara en intergrerad del av inredningen i hemmet.
                            '
                            menmen aja skit samma. nu har ju TS fått lite olika inputs här iaf

                            jag hade kört på BTN utan tvekan. SÄRKILLT till ett sånt stort kar!

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                              OK, du frågar om BTN är bra på Zoopet? hahaha.. jag ska hålla mig så objektiv som möjligt..

                              Resultatet är oslagbart.

                              Det är ett helvete att hålla på med, dvs rensa bort, om det mot all förmodan skulle släppa, jobbigt att hålla på i filterkammare, snordyrt eftersom det dessutom kräver halvdyra pumpar i ett så stort kar.. går något sönder etc är det stor risk att du inte märker det direkt..

                              Estetiskt sett är det fantastiskt, praktiskt sett är det idiotiskt..
                              Nåväl nu vet jag inte vad du menar med att det är ett helvete att hålla på med. Visst det är omständigt att montera och jag rekommenderar definitivt att göra det i ett rent akvarie.
                              Men annars vet jag inte - inte sjutton släpper om det inte är ett klantarsle som monterar det, det är oerhört enklet att placera in ett bra filter i ett sådant akvarie etc.

                              Stefans frågor var
                              1. Processen verkar långsiktig, dvs det är stora ingrepp i karet med avbärarlister silikon etc, vilket innebär att det känns jobbigt att ändra inriktning efter 2.5 år tex och istället köra tanganyika/malawi eller saltvatten.
                              2. Det är snordyrt.
                              3. Känner mig inte helt komfortablel till att låsa in all utrustning där bakom, är det bra...
                              4. Alger som sagt...
                              1/ Beror ju på vilken BTN-bakgrund man väljer hur omständigt monteringen blir. Men det klart "problemet" är ju att bakgrunden ofta överlever akvariet (akvariet behöver bytas pga repor innan bakgrunden hinner bli ful).
                              2/ BTN finns i olika prisklasser. Som så ofta i alla sammanhang så är det dock de dyraste som är de snyggaste
                              3/ Ser jag enbart fördelar med - visst sjutton är det bra att ha ett stort filter som man aldrig behöver göra rent
                              4/ Vad menar du. Jag har nog trots allt säkert haft 100 akvarier med BTN och än så länge har jag aldrig fått någon bakgrund förstörd av alger
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...