Tips på inredning? (Bilder)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    #16
    Mitt problem är ju dels just visualiseringen. När jag står där i affären minns jag knappt hur karet ser ut Och sen då att när jag står där med en hög med rötter hemma, att komma på de där sätten som INTE är standard 1A att placera dem.

    Är lika med annat, jag jobbar på en kvinnodominerad arbetsplats. Och det brukar plockas och pysslas en del med blommor. Om JAG plockar blommor så plockar jag blommorna, klipper av stjälklar i lagom längd och sätter i en vas. Klart. De andra tar med en rönnbärskvist och nåt 'grönt gräs', knyter ett snöre runt vasen och vips - ett blomsterarrangemang. Jättefint, jättelätt - och JAG skulle aldrig kommit på det om det så varit en tävling.

    Till mitt försvar är jag en jävel på att bygga grejer - och att klura ut smarta lösningar på praktiska problem (t ex klura ut hur jag ska kunna ge hästarna mat automatiskt på natten medan jag sover, och sen med lite trial and error bygga en helautomatisk, timerstyrd utfodring). Men 'design' - där är jag så sämst och 'fyrkantig' man kan bli dessvärre, jag 'ser' inte sakerna ens när de är framför näsan på mig..

    Så där är inspirationsbilder superbra!

    (liite pluspoäng vill jag ha för jag iaf kom på att knyta javamossa på kolstenarna dock ;P Och i lilla karet har jag planterat både lileaopsis och sessiliflora på/i en rot.. Men det var ungefär så långt jag kom också.. )

    Kommentar

    • VisualDarkness
      • February 2010
      • 7417

      #17
      Ursprungligen postat av Mats Bryzell
      Jag tar och "vågar" att sätta in en bild på min 70x70x70cm-kub. Om man börjar med att placera ut en bra mängd rötter i karet och liksom kollar hur de kan vara disponerade, så tar man ur rötterna efteråt och binder dessa med t.ex. långsamt växande anubias och javaorbunke - det kan bli riktigt lummigt och snyggt... bara som en liten inspirerare...
      Mats, du får inte lägga upp bilder. Man får ju prestationsångest!
      180l Sällskap:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=648
      60l Asien:
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=663

      Kommentar

      • Alexia
        • January 2011
        • 509

        #18
        Lika kassa bilder *suck* Ljuset blir helt fel.

        Men lite mer växter, och lite växt-ommöblering. Syns dåligt men satt lite javamossa på roten, och en 'tuss' lileaopsis brasiliensis som jag snodde ur det lilla akvariet. Den är rätt 'tussig' och yvig just nu men förhoppningsvis 'kammar den till sig' på sikt.

        Synpunkter mottages fortfarande gärna. Funderar på någon flytväxt men vad? Vill inte ta för mkt ljus. Hade tänkt javamossa skulle kunna flyta men den sjönk ju bara (??).

        Det är ingen fara att det är såpass mkt mindre 'fri bottenyta' jmf med innan va? Neontetror, guppy och en ancistrus, och firrarna verkar gilla slinka in och ut ur växterna, och iaf tetrorna står gärna mellan 'stammarna' på nätterna och sover.


        Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium 8feb11-5.jpg
Visningar: 1
Storlek: 234,9 KB
ID: 2131462

        Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium 8feb11-11.jpg
Visningar: 2
Storlek: 259,9 KB
ID: 2131463


        Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium 8feb11-8.jpg
Visningar: 1
Storlek: 275,4 KB
ID: 2131461

        En bonusbild på lilla karet, där vet jag inte alls vad jag ska/kan göra mer, inte alls lika 'missnöjd' med det som med stora, förutom att en del sessiliflora dragit iväg och blivit rangliga innan jag bytte lampa. Snodde en tuss lileaopsis därifrån, och satte istället ner en sten med javamossa.

        Skulla vilja ha ngn liten flytväxt där med, det ska ju förhoppningsvis bli endlersyngel i det.

        Klicka på bilden för större version

Namn: Akvarium 8feb11-16.jpg
Visningar: 1
Storlek: 293,0 KB
ID: 2131464

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #19
          Nu börjar det likna nåt! Ingen fara med det minskade fria bottenutrymmet, det kan minska mycket ännu utan att det gör något!
          Bara växterna börjar ta sig kommer det nog att bli bra, ge det lite tid bara!

          Och ja, javamossa sjunker. Vill du ha mossa som flyter kan du testa med riccia fluitans!

          Kommentar

          • Alexia
            • January 2011
            • 509

            #20
            Är det någon nackdel med mossa kontra andra flytväxter? Jag får en del katthår på ytan i akvariet. Gör ju inte fisken något, men det stör mig. Tänkte att mossa borde 'fånga upp' det bra så kan man bara skölja ur mossan ibland? Fångar ngn annan växt upp lika bra eller finns det något annan anledning att något annan flytväxt är bättre?

            Endlers ska ju inte vara så svåra på sina yngel, så som 'gömsle' kanske det inte är nödvändigt?

            Kul att höra att mina ansträngningar blev en förbättring i alla fall =)

            Skulle vilja försöka få ner en liten kokosnötsgrotta någonstans, vetesjutton var/om det går. Men då ancistrusen i lilla karet av misstag simmade rakt in i håven när jag skulle fiska upp växtdelar nyss så kände jag att han får flytta IDAG. Han har ju hela tiden varit tänkt flytta ihop med den andra ancistrusen i 150 l när han blivit större, men senare då. Men lär ALDRIG kunna fånga en mal så lätt ever igen, så hastigt och lustigt blev det flytt idag.

            Då jag inte vet kön på varken 'Malbert' eller 'Malte' så känns det som ett till gömställe kan vara bra - om de nu inte råkar vara av olika kön då (vilket är förhoppningen, men de är för små för att säga säkert än)
            Senast redigerad av Alexia; 08 February 2011, 17:37.

            Kommentar

            • Miliimli
              • March 2010
              • 2457

              #21
              Vill du ha en bra grotta som de kommer att gilla och som ser naturlig ut så släng ner en hop stenar till ett stenröse. INGET och jag upprepar, inget radande av stenarna, utan bara "släng" ner dem så får de vara som de landar. Ancistrusarna kommer att gräva sina egna grottor där i/under

              Kommentar

              • Alexia
                • January 2011
                • 509

                #22
                Fast då kan de ju gräva under roten/stenarna som finns?

                Kommentar

                • Miliimli
                  • March 2010
                  • 2457

                  #23
                  Kan de säkert, bara det är tillräckligt med sten att få en grotta under

                  Kommentar

                  • Miliimli
                    • March 2010
                    • 2457

                    #24
                    Såhär såg stenröset ut där mina ancistrusar lekte. Köpte den ihåliga stenen åt dem, just med tanke på lek, men istället nobbade hanen den totalt och grävde en grotta under de större stenarna på baksidan i stället

                    På den första bilden har just grottan och stenröset kommit i... hade grus på botten där ännu också...

                    Klicka på bilden för större version

Namn: P4190094.jpg
Visningar: 1
Storlek: 123,0 KB
ID: 2131466

                    Andra bilden är tagen en kort tid efter att de lekte, å hade jag hunnit byta till sand på botten och stenarna ser mycket trevligare ut med lite alger på sig!

                    Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0004.jpg
Visningar: 2
Storlek: 181,9 KB
ID: 2131467

                    Kommentar

                    • Alexia
                      • January 2011
                      • 509

                      #25
                      Går det där att översätta till gömställen med? Än har jag ju ingen aning om det är en av varje sort ens, dvs någon lek blir det oavsett inte än - och kanske aldrig.

                      Men de bör ju ha gott om gömställen så de kan ha 'varsitt', och kan de skapa sådana med själv/a?

                      Finns ju bild på hur det ser ut, och vad det finns för sten osv.

                      Kommentar

                      • Miliimli
                        • March 2010
                        • 2457

                        #26
                        Hur stor är hanen som går där nu då? De är ju ganska fredliga av sig, så det behöver ju inte bli några fajter. Och har du något stenröse och några rötter att klämma in sig under kommer det nog att gå bra!

                        Kommentar

                        • Alexia
                          • January 2011
                          • 509

                          #27
                          Jag vet inte kön på någon av dem, men jag TROR att den största kan vara en hane, kanske

                          Den 'stora' som kom ner idag är typ 5-6 cm, den lilla är 3-4 cm.

                          De tycks såhär efter någon timme som sambos inte hysa agg mot varandra alls, samtidigt så den lilla är ju garanterat inte könsmogen (kanske inte den stora heller?) och som sagt, det kan vara 2 hanar, 2 honor eller 'en av varje'.

                          Här ser man storleksskillnaden, hemskt svårt få bra ljus inne i det där mörka hörnet dock. (De fällde upp fenorna när jag trakasserade dem med blixten, hade dem inte uppe innan)


                          Klicka på bilden för större version

Namn: MoM8feb11-9.jpg
Visningar: 1
Storlek: 40,5 KB
ID: 2131468

                          Men, de är ju SMÅ än, så kanske de gömställen de kan hitta naturligt räcker även om de är 2? Den lilla som varit i karet sen i onsdags brukar 'bo' på/i/under roten. Den stora som kom i idag brukade bo på/i/under roten i sitt kar. Därför jag blev lite tveksam om jag behöver skapa ngt mer, ifall båda vill bo på/i/under roten men det inte accepteras.

                          Stenröse har jag ju inte, syns ju på bilderna jag la in tidigare idag hur det ser ut.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...