Inredning till Betta.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    #16
    Ursprungligen postat av Flaxss
    dvärgbotia passar inte i den miljön, jag har dock en annan uppfattning om kuhliiål den är inte alls en strömlevande på samma sätt som andra nissögefiskar är som exempel praktbotia. kuhliiål mår bra även i samma förhållanden som gurami och kampfisk, dvs trivs i lugnt och varmt vatten med mycket växter och tätplanterat.

    här får du ett mix förslag från mig
    3-6kuhliiiålar på botten, ett stim av någon mindre rasbora som du skrev, eller alt någon mindre barb och så då ev någon mindre gurami.

    och det jag menade med tät planterat funkar så samma vis som Patrik beskrev.
    okej, tack så mkt
    All we are, we are.

    Kommentar

    • roosterboy
      • September 2010
      • 1094

      #17
      ingen som vet var man får tag i akvarievänlig bambu? ^^
      All we are, we are.

      Kommentar

      • roosterboy
        • September 2010
        • 1094

        #18
        kan säga att det faktiskt tillkommit ännu ett alternativ, nu när jag ändå bestämt mig för att endast köra 1 art i akvariet.
        Så OM det inte är för litet så skulle det vara sjukt kul att köra dwarf puffers!
        Någon som har erfarenhet av dessa?
        All we are, we are.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          • July 2010
          • 1072

          #19
          Tror inte det är någon fara med bambu, var du än köper den. Skölj av den ordentligt och skura den lite. Skär till i rätt längd och silikona gärna topp/botten så ruttnar den inte lika snabbt. För att få bambun att stanna kvar som du vill kan du ta en tunn skiva frigolit och lägga i botten, stick sedan ner bambun där, fyll på sand och tyng till sist ned hela rasket med täckglas. Men. Kom senare inte och tjura över att det är svårt att sköta burken... *s* ...saker som putsa rutor, sköta filter blir mer komplicerade utan att riva inredningen.

          Dvärgkulor är roliga och intressanta fiskar. Rör sig som humlor i vattnet. Skulle beskriva dem som nyfikna och intelligenta. Kommer gärna fram och kollar vad du gör när du rör dig utanför akvariet. Bör gå att ha 3-4 st i ett 54-liters, _om_ det är rätt inrett. Bra med mycket växter, samt som ovan, avdelare så att de inte ser varandra hela tiden. Du får dock hålla koll, de kan vara verkligt nasty mot varandra om det bär sig illa. Observera dem och var beredd att rädda ev. mobbningsoffer till annat akvarium.

          Lite halvkinkiga på maten. Snäckor är givetvis bäst, men du får ha egen (stor) odling av dessa för att det ska räcka till. Större snäckor äter de heller inte helt, så du kan få problem med vattenkvaliteten där (de oätna delarna av snäckorna ruttnar) plus att du med tiden får en rätt bra stapel med snäckskal... Jag har lyckats vänja mina till frysfoder, vuxen artemia går ned utan problem - men det tog ett tag innan jag kom dit. Hos grossisterna verkar de få röda mygg, men pga allergi kan jag inte mata med det. Har testat lite med torrfoder, men det struntar de stort stycke i. Levandefoder trivs de också med, går direkt på Moina och Hyallella. Däremot inte nykläckt artemia, det verkar vara för smått för dem. Inte testat vita mygg, men tror de tar det också - fastän det kanske är i största laget. De kan iaf gå länge och tugga på en enda röd mygglarv, så det bör funka.

          Flyttar du dem till annat akvarium så småningom är långfenade fiskar no-no. De är fenbitare av Guds nåde, så även "normala" fiskar kan få sig ett bett, ffa om maten inte räcker till. Det är också tuffa fiskar, trots sin ringa storlek - de backar INTE om de utmanas. Där smäller det bara. Har iof inte haft dem med särdeles stora fiskar, men t ex en fullvuxen Apistogramma baenschi hanterar de utan problem.

          Hilsen,

          /P
          Senast redigerad av PatrikMalmo; 29 December 2010, 08:48.
          Bara döda fiskar flyta medströms

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            • July 2010
            • 1072

            #20
            Flaxss,
            delar din uppfattning att Kuhlis inte har samma krav på vattencirkulation som Botia/många andra grönlingar, men tycker mig ändå sett att de trivs med mer cirkulation än Betta (dvs ingen cirkulation).

            Hilsen,

            /P
            Bara döda fiskar flyta medströms

            Kommentar

            • Icecoffee
              • November 2010
              • 447

              #21
              Ursprungligen postat av Flaxss
              Dvärggurami är snällare (även om dom som många andra guramisar kan bli aggressiva vid lek). dvärggurami kan du ha både ensamma, i par och i grupp med flera par eller flera honor till en hane.

              däremot ska du inte blanda dvärggurami och slöjkampfisk, det funkar inte här och där vann dvärgguramihanen hos mig.

              och förutom dessa så finns det ju många andra mindre och vackra guramisar som passar 54L.

              och det finns ju ockås snällare betta-arter, så det beror ju på vilken betta art du tänkt dig. det jag skrev gällde för betta splendens.
              har dvärggurami och betta utan problem, iofs i ett 165 liters med mycket växtlighet, men jag håller med dig, dvärgguramihanar är tuffa..

              Edit:
              Ikaret just nu
              2 st vit gurami
              4 st dvärggurami
              1 metallic betta
              1 st kuhlii

              det ska till 4-5 kuhlii samt 3-4 garra flavatra.

              kuhlii går utmärkt med betta samt gurami i lugnt vatten, tänk på att kanske ha nån algätare med i karet och då kan det snabbt bli trångt med kuhlii,
              Senast redigerad av Icecoffee; 29 December 2010, 08:47.
              Cogito, ergo sum
              (Projekt) Asien 165 Liter (Projekt) Balkongdamm)
              (Projekt) Yngelkar Betta Splendens 40 liter (vilande)

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #22
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Flaxss,
                delar din uppfattning att Kuhlis inte har samma krav på vattencirkulation som Botia/många andra grönlingar, men tycker mig ändå sett att de trivs med mer cirkulation än Betta (dvs ingen cirkulation).Hilsen,/P
                hos mig (verkar) trivs dom lika bra som i betta förhållanden som i praktbotia förhållanden.

                Kommentar

                • roosterboy
                  • September 2010
                  • 1094

                  #23
                  tack för all den infon pojkar
                  Lät ju... Brutalt, det där om dvärgkulor x)
                  All we are, we are.

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #24
                    Ursprungligen postat av Icecoffee
                    har dvärggurami och betta utan problem, iofs i ett 165 liters med mycket växtlighet, men jag håller med dig, dvärgguramihanar är tuffa..
                    det som är det roliga med betta,

                    jag har haft dom utan större problem ihop med platy, molly. vilket för andra inte funkar. men hos mig funkade det inte med dvärggurami i ett 200L kar (eller strax under 200L). mycket växter. blev själv förvånad faktiskt att dvärggurami hanen tog död på kampfiskhanen, för det var inte lek eller nåt annat pgång heller. men man kanske skulle testa igen och se, var ett tag sen sen jag hade kampfiskar så suget finns där. säkert kommer det funka bra denna gång.

                    Kommentar

                    • roosterboy
                      • September 2010
                      • 1094

                      #25
                      vad är medellivslängden för en betta splendens?
                      All we are, we are.

                      Kommentar

                      • roosterboy
                        • September 2010
                        • 1094

                        #26
                        har nu efter konfererande med far min bestämt mig för 1+2 eller 1+3 betta.
                        Ska ner imorgon och köpa väldigt fint kolsvart sand och 3-5mm mörkbrunt grus (gillar hur det ser ut när man blandar dessa två)
                        Även 1-2 rätt stora rötter och några kilo skiffersten.
                        Sen nästa vecka blir det en mängd vattenpest och flytormbunkar.
                        Kommer nog bli toppen

                        Vill även gärna få tag i kolsvart film för bakglaset, var kan man få tag i sådant?
                        All we are, we are.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...