Inredning till Betta.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • roosterboy
    • September 2010
    • 1094

    Inredning till Betta.

    Bestämt mig för att den snart tomma 54an får bli ett betta kar. (som jag förstått det så är det tillräckligt stort för iaf 1 hane 1 hona)
    Funderar på hur man bäst inreder ett bettakar.

    Jag vet på ett ungefär vilka flytväter jag vill ha, och det kommer bli fin sand.
    Sen tar det stopp.

    Bambu skulle vara sweet, men jag vet inte var man får tag i akvarievänlig bambu. Säljs ju lite varstans men jag antar att de som säljs i byggaffärer med mera har ett antal giftiga ämnen i sig...

    Tips och råd uppskattas stenhårt! :>
    All we are, we are.
  • Auratusen
    • March 2010
    • 874

    #2
    det är inte så himmla noga när det gäller inredning för dom. ta typ någon rot eller nått

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      • July 2010
      • 1072

      #3
      Mängder med flytväxter, minimal cirkulation, några avdelare som gör att hannen inte kan se honan hela tiden.

      Hilsen,

      /P
      Bara döda fiskar flyta medströms

      Kommentar

      • roosterboy
        • September 2010
        • 1094

        #4
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Mängder med flytväxter, minimal cirkulation, några avdelare som gör att hannen inte kan se honan hela tiden.

        Hilsen,

        /P
        vad menar du med avdelare? Typ rötter, stenar och sånt eller sånna glasgrejer som delar akvariet i 2?
        All we are, we are.

        Kommentar

        • roosterboy
          • September 2010
          • 1094

          #5
          och förresten, vad är att föredra?

          1 hane
          1 hane 1 hona
          1 hane 2 honor
          1 hane 3 honor

          Nästan alla jag talat med har haft olika åsikter om detta.
          All we are, we are.

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            en hane med ca 3honor kan vara lagom. täta områden med växter brukar vara bra och så någon rot att gömma sig i. hittar du inte bambu kan du hämta vasspinnar från naturen, skala av det lösa och använd i karet.

            Kommentar

            • roosterboy
              • September 2010
              • 1094

              #7
              Ursprungligen postat av Flaxss
              en hane med ca 3honor kan vara lagom. täta områden med växter brukar vara bra och så någon rot att gömma sig i. hittar du inte bambu kan du hämta vasspinnar från naturen, skala av det lösa och använd i karet.
              okej, underbart det var 1+3 som var det jag hoppades på, men de flesta jag snackat med sa att man aldrig ska ha mer än 1 hona, helst ingen. Men tror du verkligen att ett 54a liters räcker för så många fiskar?
              Åh, vasstrån! Underbart tips ^^
              All we are, we are.

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                det är inte för många fiskar för ett 54L kar, jag har själv haft med en hane 6-7honor i ett 50L.

                kampfiskar är opålitliga, för mig funkade med många honor i mindre kar med en hane, men när jag sedan bytte hanen så bet honorna ihjäl den.

                även honor och honor kan bråka. vill du vara på den säkra sidan skaffar du bara en hane och inga honor, eller en grupp på 5-6honor bara.

                har du bara en hona kan det gå bra, men det kan ockås bli att hanen jagar just den honan i perioder så mycket att den honan mår dåligt.

                annars som sagt tät planterat med växter och 3honor till en hane hade jag gjort, och ha ett mindre 30-40L kar/bytta till hans om nåt skulle gå snett.

                Kommentar

                • roosterboy
                  • September 2010
                  • 1094

                  #9
                  ah, det är just det!
                  Är i valet och kvalet om jag ska köra betta eller dvärggurami, men jag har hört att även dom kan vara riktiga mördare :<
                  Ah, jobbigt ><,
                  All we are, we are.

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #10
                    Dvärggurami är snällare (även om dom som många andra guramisar kan bli aggressiva vid lek). dvärggurami kan du ha både ensamma, i par och i grupp med flera par eller flera honor till en hane.

                    däremot ska du inte blanda dvärggurami och slöjkampfisk, det funkar inte här och där vann dvärgguramihanen hos mig.

                    och förutom dessa så finns det ju många andra mindre och vackra guramisar som passar 54L.

                    och det finns ju ockås snällare betta-arter, så det beror ju på vilken betta art du tänkt dig. det jag skrev gällde för betta splendens.

                    Kommentar

                    • roosterboy
                      • September 2010
                      • 1094

                      #11
                      Det det står och väger lite emellan är ju 1+3 splendens eller 1+1 dvärggurami.
                      Har en del att fundera över, men karet kommer ju att inredas likadant oavsett, så ah...
                      Måste bara försöka hitta bambu
                      All we are, we are.

                      Kommentar

                      • roosterboy
                        • September 2010
                        • 1094

                        #12
                        nu kanske det är lite idiotvarning på mig (eftersom jag hört att bettor bara ska hållas med bettor) men om man skulle göra det helasien?
                        Alltså typ kuhliis och dvärgbotior, skulle det funka?
                        Eller kanske nått litet rasbora stim. Eller skulle dom stressa ihjäl kampisarna, alternativt skulle kampisarna slakta de andra?
                        All we are, we are.

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          • July 2010
                          • 1072

                          #13
                          Med avdelare menar jag inredning, what so ever, som skär av synfältet. Kan de komma/hålla sig utom synhåll för varandra så minskar bråken. En enkel men estetiskt trist "avdelare" är att i princip fylla burken med javamossa. Är den välväxt är sikten ca 10 cm, vilket ger fiskarna bra chanser att undvika varandra samt fly om det behövs.

                          Odlingsvarianten på kampfisk är snällare än man tror mot andra fiskar, man behöver sällan fundera på om den slaktar andra arter. Det man ska se upp med är att blanda dem med arter som har liknande krav/håller sig på samma plats. Olika guramis samt Makropoder funkar sällan. Har även sett dem ge sig på slöjguppy. I de flesta andra fall är (slöj)kampfisk för långsam för att hinna klippa till någon annan fisk, om det ens går så långt.

                          Karet är rätt litet för att göra ett Asienkar av, om du tänker blanda in annan fisk. Kuhli och dvärgbotia gillar mer strömt vatten än kampfisken, kan bli svår mix där. Några Rasbora kunde däremot funka, säg 6-8 drottningrasbora. Ena halvan av karet viker du för kampfisk (som ovan, mängder med flytväxter, bra avdelare ända upp till ytan) och andra halvan av karet håller du mer öppen, månne några små Cryptocoryne på botten (med lite tur leker Drottningarna under bladen). Filtret behöver inte vara avancerat, ett Billi-filter i den öppna delen räcker bra.

                          Hilsen,

                          /P
                          Senast redigerad av PatrikMalmo; 29 December 2010, 08:40.
                          Bara döda fiskar flyta medströms

                          Kommentar

                          • roosterboy
                            • September 2010
                            • 1094

                            #14
                            oj, snacka om grym info, tack mannen!
                            All we are, we are.

                            Kommentar

                            • Flaxss
                              • November 2008
                              • 1718

                              #15
                              dvärgbotia passar inte i den miljön, jag har dock en annan uppfattning om kuhliiål den är inte alls en strömlevande på samma sätt som andra nissögefiskar är som exempel praktbotia. kuhliiål mår bra även i samma förhållanden som gurami och kampfisk, dvs trivs i lugnt och varmt vatten med mycket växter och tätplanterat.

                              här får du ett mix förslag från mig
                              3-6kuhliiiålar på botten, ett stim av någon mindre rasbora som du skrev, eller alt någon mindre barb och så då ev någon mindre gurami.

                              och det jag menade med tät planterat funkar så samma vis som Patrik beskrev.
                              Senast redigerad av Flaxss; 28 December 2010, 11:50.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...